دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اهمیت خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلا به اُمیكرون / تجمعات به حداقل برسد
 
وزیر بهداشت تاكید كرد:

اهمیت خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلا به اُمیكرون / تجمعات به حداقل برسد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: اكثر افرادی كه بستری شده اند یا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، افرادی هستند كه واكسیناسیون شان را كامل نكرده اند، لذا نزدن واكسن می تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

به گزارش وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بنقل از وبدا، دكتر بهرام عین اللهی، در اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشكی كشور كه امروز بعد از ظهر به صورت ویدئو كنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، بیان كرد: جا دارد از تلاش ها و زحمات تمامی كادر سلامت دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور و عزیزانی كه در بیمارستان ها و مراكز درمانی در راستای درمان كرونا خدمت ارائه كردند و همچنین تلاشگرانی كه در طول این پنج ماه در مراكز متعدد واكسیناسیون به صورت شبانه روزی فعالیت داشتند، تشكر كنم.

ركورد 132 میلیون دُز واكسن در سراسر كشور

وی افزود: ما امروز به ركورد 132 میلیون دُز واكسن در سراسر كشور رسیده ایم، درحال حاضر حدود 90 درصد از گروه هدف یك دُز واكسن و حدود 80 درصد دو دُز واكسن و 25 درصد از گروه هدفمان نیز دُز سوم واكسیناسیون را انجام داده اند، كه لازم است در این امر تسریع شود.

وزیر بهداشت اظهار كرد: شیوع ویروس اُمیكرون از اوایل آذرماه اتفاق افتاد و در عرض دو ماه در تمام دنیا منتشر شد. اُمیكرون انتشار سریعی دارد و می تواند به سرعت سرایت كند و بارها هشدار دادیم كه این موج در كشور ما نیز ایجاد خواهد شد.

تزریق دُز سوم به خوبی می تواند از ابتلا به سویه های جدید، وخامت بیماری و بستری شدن و مرگ و میر پیشگیری كند

دكتر عین اللهی خاطر نشان كرد: هدف اصلی وزارت بهداشت، افزایش مقاومت مردم در برابر این ویروس بود به همین دلیل در مصاحبه های مختلف گفتیم كه مردم حتما برای تكمیل واكسیناسیون شان مراجعه كنند تا مقاومت بدنی شان بالاتر رود. هنوز هم این درخواست را داریم، مخصوصا در مورد دُز سوم. تزریق دُز سوم به خوبی می تواند از ابتلا به سویه های جدید، وخامت بیماری و بستری شدن و مرگ و میر پیشگیری كند. مراكز واكسیناسیون همچنان پذیرای مردم هستند تا تزریق دُز سوم را انجام دهند، بنابراین تا بیماری اوج نگرفته، بهتر است كه مردم حتما این اقدام را انجام دهند.

وی گفت: امروز شهرهای قرمز ما به 15 شهر، شهرهای نارنجی به 61 شهر، زرد به 274 شهر و آبی به 98 شهر رسیده، یعنی در واقع تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزایش پیدا كرده است.

متاسفانه این تصور ایجاد شده كه اُمیكرون زیاد مهم نیست و شدت زیادی ندارد

دكتر عین اللهی تاكید كرد: متاسفانه این تصور ایجاد شده كه اُمیكرون زیاد مهم نیست و شدت زیادی ندارد، به همین دلیل میزان رعایت پروتكل های بهداشتی كم شده و فقط 50 درصد رعایت پروتكل ها را داریم.

همه زدن ماسك را جدی بگیرند و رعایت فاصله ها نیز بسیار مهم است

وی گفت: استفاده از ماسك مهمترین عاملی است كه می تواند جلوی سرایت بیماری را بگیرد و خواهش ما این است، در شرایطی كه این ویروس درحال تهاجم است، همه عزیزان زدن ماسك را جدی بگیرند. رعایت فاصله ها نیز بسیار مهم است.

وزیر بهداشت بیان كرد: براساس آمارها امروز حدودا 35 هزار بیمار مبتلا به كرونا به مراكز درمانی مراجعه كرده اند و در عرض یك هفته آمار مراجعین ما چند برابر شده است.

مردم فعلا تجمع خانوادگی نداشته باشند

وی ادامه داد: افرادی كه مبتلا می شوند اگر در جمعی قرار بگیرد، تمام افراد را مبتلا می كنند، به خصوص در تجمعات خانوادگی كه معمولا ماسك ها برداشته می شود. لذا خواهش ما این است كه در روزهای پیش رو، تجمعات خانوادگی به حداقل برسد و اگر امكان دارد مردم فعلا تجمع خانوادگی نداشته باشند، زیرا یك نفر در خانواده می تواند همه را مبتلا كند به خصوص سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه ای و... به سرعت مبتلا می شوند.

خودمراقبتی در پیشگیری از كرونا بسیار اهمیت دارد

دكتر عین اللهی با تاكید بر اینكه مبحث خودمراقبتی در پیشگیری از كرونا بسیار اهمیت دارد، گفت: این موضوع خارج از اراده وزارت بهداشت بوده و تنها به تصمیم خود مردم مربوط است هر كسی می تواند خود را كادر سلامت تلقی كرده و از خود و خانواده اش مراقبت كند. نكته مهم دیگر این است كه اكثر افرادی كه بستری شده اند یا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، افرادی هستند كه واكسیناسیون شان را كامل نكرده اند، لذا نزدن واكسن می تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

امیدواریم نیازی به مراجعه مردم به بیمارستان ها نباشد

وزیر بهداشت در پایان اظهار كرد: امروز سومین جلسه روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور را داشتیم و در این جلسه اعلام كردیم كه مراكز درمانی تمامی دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور در حالت آماده باش صد درصدی قرار گیرند، امیدواریم نیازی نباشد كه مردم به بیمارستان ها مراجعه كنند، اما به هرحال این وظیفه وزارت بهداشت است كه هرگونه آمادگی را داشته باشد و اولویت خدماتمان نیز با درمان بیماران مبتلا به اُمیكرون است.

   تاریخ: ۲۱:۳۷ - ۱۲/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳