دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

آیین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی در آستانه اجرایی شدن
 
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،محمد رئیس زاده، رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران در سی و دومین كنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران در مركز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینكه  آیین نامه تعیین حدود صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی در كمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشكی تدوین شده است،گفت: سازمان نظام پزشكی به جد پیگیر ابلاغ و اجرایی شدن این موضوع است.

 با اشاره به اینكه در شرایط پاندمی كرونا برگزاری این نوع همایش های فاخر و پرمحتوای علمی در قالب مقاله، سمپوزیوم كارگاه و نمایشگاه دشواری های زیادی دارد، افزود: نمایندگان شما در شورای عالی نظام پزشكی بسیار فعال و پویا پیگیر مطالبات همه اعضای جامعه پزشكی به ویژه فیزیوتراپیست ها هستند.

وی ادامه داد: برگزاری این نوع همایش ها گامی مهم در راستای اعتلای علمی جامعه پزشكی كشور و به ویژه جامعه مهم 8 هزار نفری فیزیوتراپی ایران است.

رئیس زاده با اشاره به ایام الله فجر، گفت: بدون شك یكی از افتخارآمیزترین و غرورانگیزترین حوزه های رشد و تعالی در كشور ما حوزه سلامت و جامعه پزشكی است كه دلایل و مستندات فراوانی در این زمینه داریم.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با اشاره به اهمیت رشته فیزیوتراپی، افزود: فیزیوتراپی، بهترین نوع درمان مبتنی بر فیزیولوژی و نُرم آناتومی بدن بوده كه درمان به شكل شیمیایی، مداخله ای و تهاجمی نیست و یكی از درمان های مهم و لازم در جامعه محسوب می شود.

رئیس زاده با اشاره به اینكه سبك زندگی بشر هر روز از تحرك و فعالیت دور می شود، ادامه داد: به دلیل افزایش امید به زندگی و افزایش آمار جامعه سالمندی و لزوم هر چه بیشتر بازتوانی و توانبخشی و درمان های فیزیولوژیك، این رشته قطعاً در آینده درمان در حوزه سلامت نقش بیشتری خواهد داشت و سفارش كنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی نیز این است كه باید هزاره آینده جایگاه فیزیوتراپی در حوزه درمان تبیین و تشریح شود.

وی همچنین به مبحث dpt اشاره كرد و گفت: اگر شورای عالی برنامه ریزی در سال 88 آن را مصوب كرده است دلیلی بر معطل ماندن آن وجود ندارد و سازمان نظام پزشكی با كمك نمایندگان جامعه فیزیوتراپی در شورای عالی بر مبنای قوانین پیگیر اجرایی شدن آن خواهیم بود.

رئیس زاده با اشاره به اینكه آیین نامه حدود صلاحیت بالینی رشته فیزیوتراپی در كمیسیون تعیین صلاحیت حرف پزشكی تدوین شده است، خاطرنشان كرد: این مهم در انتظار اجرا و ابلاغ است و سازمان نظام پزشكی به جد پیگیر عدم ابلاغ و اجرای آن است.

در ادامه احمد مؤذن زاده رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت جامعه پزشكی را خصوصاً 7 شهید مدافع سلامت فیزیوتراپی را كه در راه خدمت رسانی به مردم و حفظ سلامت جامعه جان شیرین شان را از دست دادند گرامی داشت و گفت: امیدوارم سویه اومیكرون پایانی باشد برای پایان كرونا و ان شاءالله جامعه پزشكی بتواند در تمامی عرصه های علمی و حرفه ای و خدمت رسانی به جامعه بزرگ ما خدمت رسانی خودش را انجام دهد.

وی افزود: بزرگ ترین و آرزو و مطالبه جامعه فیزیوتراپی ایران اجرای فراگیر مقطع فیزیوتراپی است. آرزویی كه در طی 12 سال اخیر به رغم تصویب كلیات این طرح در شورای عالی برنامه ریزی و علی رغم پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشكی تهران در دوره پایلوت و موفقیت این دوره پایلوت متأسفانه عملیاتی نشد و امیدواریم با كمك سازمان نظام پزشكی خصوصاً حمایت های كل سازمان و سیاست گذاران عرصه سلامت در كشور شاهد اجرای فراگیر دكترای حرفه ای فیزیوتراپی باشیم.

در ادامه غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی گفت: فیزیوتراپی جز اركان مهم خانواده پزشكی ورزشی هستند و در زمینه ورزش حضور فعالی دارند و شاخه فیزیوتراپی ورزشی در فدراسیون حضور و فعالیت می كنند و در تمامی رویدادهای بین المللی، بازی های آسیایی و المپیك در كنار تیم های ورزشی و باشگاه های ورزشی، در كنار ما و یكی از اركان مهم خانواده بزرگ پزشكی ورزشی هستند.

وی افزود: در این فصل تفاهمنامه مشتركی در تمامی زمینه های آموزش، درمان و رویدادهای ورزشی بین فدراسیون پزشكی ورزشی و انجمن فیزیوتراپی ایران انجام شد و نامه ای را به 52 فدراسیون ورزشی ارسال كردیم كه هرگونه مسئولیت به كارگیری فیزیوتراپیست ها بر عهده فدراسیون پزشكی ورزشی است تا با این كار جلوی دخالت افراد فاقد صلاحیت گرفته شود و از رئیس كل سازمان نظام پزشكی خواستاریم یار و یاور ما به خصوص انجمن فیزیوتراپی ایران باشند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۱۵ - ۱۶/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲