دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

نمایش توانمندی شركت های فناور دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نمایشگاه " دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت "
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نمایش توانمندی شركت های فناور دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نمایشگاه " دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت "

دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سه شركت فناور و دانش بنیان تحت پوشش، با نمایش تجهیزات توانبخشی تولید شده در نمایشگاه " دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت " كه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، نظر همه مسئولان نظام سلامت را به خود جلب كردند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شركت دانش بنیان " توان دانش مهرسام " ، و شركت های فناور " توان برتر پارسیان " و " كارما آرین نوین ایرانیان "، تجهیزات بایوفیدبك ، صندلی حمام كودكان دچار فلج مغزی (CP)، صندلی توالت فرنگی با طراحی خاص مطابق با شرایط سالمندان، انواع عصا، ویلچر، بریس پا، دست، تمام اندام از لگن تا پاها را در غرفه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به نمایش گذاشتند.

این غرفه در میان غرفه های بر پا شده در نمایشگاه " دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت " كه مربوط به معاونت های مختلف وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران، برای نمایش دستاوردهای حوزه نظام سلامت بود، نشان دهنده تمایز دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در رسالت و اهداف آن نسبت به دیگر دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است كه برای همه مسئولان بازدیدكننده در نمایشگاه، از جذابیت خاصی برخوردار بود.

رئیس دفتر توسعه فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (جمعه) ضمن بازدید از غرفه دانشگاه در نمایشگاه " دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت " در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: توان فناوری دانشگاه در سطحی است كه قابل ارائه در بهترین نمایشگاه های كشورهمچون این نمایشگاه می باشد.

دكتر فرهاد طباطبایی قمشه افزود: این نمایشگاه و امثال آن، ویترین كارهایی است كه متخصصان و فناوران دانشگاه انجام می دهند و در این نمایشگاه ، بهترین ابزار و تجهیزات حوزه توانبخشی ارائه شده است.

وی بااشاره به فعالیت 12 شركت دانش بنیان و فناور و حدود 8 هسته فناور كه تحت پوشش مركز رشد دانشگاه فعالیت می كنند، ابراز امیدواری كرد كه تا پایان سال این تعداد افزایش پیدا كنند. ضمن آنكه برنامه هایی برگزار كردیم و از جامعه مهندسین، نخبگان و متخصصان دعوت كردیم تا در گروه های آموزشی و مراكز تحقیقاتی دانشگاه حضور پیدا كرده و با ارائه گزارشی از فعالیت های خود، سبب بشوند تا متخصصان و محققان دانشگاه ما نیز متناسب با نیازهای خودشان كه سالها در كلینیك ها و در سطح جامعه دیدند و مشكلات را لمس كردند، راه حل هایی را به متخصصان فنی و مهندسی ارائه بدهند.

دكتر طباطبایی از ویژگی تولیدات فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت كه در نوع خود در كشور بی رقیب است، مثلا تجهیزاتی كه شركت توان دانش مهرسام در زمینه بایوفیدبك تولید كرده ، چند درجه بالاتر از رقبای داخلی و خارجی در بازار عرضه شده و ویلچرهایی كه در شركت توان برتر پارسیان تولید شده، ویلچرهای آلومینیومی با استحكام بسیار بالاست كه آن معضلات ویلچرهای تولید داخل را كه از استحكام كافی برخوردار نبودند، در این ویلچرها دیده نمی شود و سالمندان و افراد دارای معلولیت، با اطمینان می توانند از این ویلچرها، استفاده كنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه تصریح كرد كه همه محصولات تولیدی شركت های تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، زیرنظر متخصصان و خبرگان دانشگاه آزمایش شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد تا كاملا قابل عرضه در بازار باشد.

از دكتر طباطبایی درمورد برنامه های دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه برای سال آینده سئوال شد و وی گفت: با گروه های مختلف و مراكز علمی و صنعتی مختلف مذاكراتی انجام شده ، با دانشگاه شهید بهشتی تفاهم نامه داریم، با دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان قطب فنی و حرفه ای كشور مذاكراتی انجام شده و دفتر درنظر دارد تا سال آینده، جهشی در توسعه فناوری بلحاظ كمی ایجاد كند و برای سالهای 1402 و 1403 بتوانیم محصولات تولید شده را با ارزیابی و رفع مشكلات آنها، از نظر كیفی، رشد بدهیم.

تولیدكننده برتر كشور در زمینه تولید تجهیزات بایوفیدبك، از جمله شركت های دانش بنیان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است

دكتر امیرسالار جعفرپیشه عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مدیرعامل شركت دانش بنیان " توان دانش مهرسام "، در معرفی این شركت گفت: شركت توان دانش مهرسام در زمینه تولید تجهیزات پیشرفته توانبخشی فعالیت می كند و عمده فعالیت شركت در دو حوزه اصلی " تجهیزات بایوفیدبك " و " تجهیزات رباتیك در حوزه توانبخشی " می باشد.

وی افزود: شركت توان دانش مهرسام، در زمینه تولید تجهیزات بایوفیدبك، اولین شركت با مجوز رسمی برای تولید این تجهیزات در ایران محسوب می شود و طی سه یا چهار سال گذشته، با تولید و عرضه وسیع آن به بازار، در میان همه برندهای ایرانی و خارجی، لقب پرفروش ترین بایوفیدبك را داشته و افتخار می كنیم كه در اقصی نقاط كشور، این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد و متخصصان طب فیزیكی و كاردرمانگر كه با این تجهیزات كار می كنند، اعلام رضایت كرده اند و مدعی هستیم كه تاكنون هزاران بیمار با این تجهیزات، بهبود پیدا كرده و درمان شدند.

دكتر جعفرپیشه درباره تجهیزات بایوفیدبك تولیدی شركت خود كه نمونه ای از آن در معرض دید بازدیدكنندگان از غرفه این دانشگاه در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظام سلامت قرار دارد، گفت: حوزه كاربرد تجهیزات بایوفیدبك برای توانبخشی جسمی است، و در بهبودی افرادی كه دچار فلجی بل (فلج صورت) می شوند و در دوران كرونا و به دلیل عوارض بیماری، شیوع بسیار پیدا كرد و افرادی كه دچار سكته مغزی و با اسپاسم های عضلانی هستند و یا بی اختیاری ادرار دارند، كاربرد دارد. و در واقع، طیف وسیعی از توانبخشی با این سیستم كه به آن " سیستم جامع بایوفیدبك " گفته می شود، و دارای انواع توپ ها و وسایل با ثبت سیگنال مرتبط با عضلات مختلف است، قابل استفاده می باشد.

وی افزود: این سیستم، طیف وسیعی از نرم افزارهای متنوع دارد كه شامل چندین بازی، و چندین گییج و ماژول تصویری و پازل و ... است كه تعامل خوبی با بیمار برقرار می كند و انگیزه فرد برای اجرای مداوم برنامه توانبخشی را حفظ می كند.

مدیرعامل شركت توان دانش مهرسام توضیح داد: هدف اصلی در سیستم های بایوفیدبك، كمی سازی آن چیزی است كه برای فرد ملموس نیست، مثلا فرد بیمار درحالت عادی، میزان انقباض عضلانی و یا اسپاسم های عضلانی خودش را متوجه نمی شود، اما با سیستم جامع بایوفیدبك، می توانیم با نمودار و بصورت كمی ، به بیمار نشان بدهیم كه میزان انقباض عضلات و وضعیت آن چگونه است، و درمانگر براساس آن، می تواند مسیر درمان را بهتر تنظیم كرده و بیمار را در جریان مرحله به مرحله بهبودیش قرار بدهد تا بیمار با آگاهی از وضعیت قبل و بعد از دریافت خدمات توانبخشی، دوره درمان و توانبخشی را رها نكرده و ادامه بدهد.

دكتر جعفرپیشه درباره برنامه های سال آینده شركت خود نیز گفت: برنامه داریم تا به " توسعه محصولات جدید " بپردازیم همانطوركه در حال حاضر، یكی دو محصول در مرحله تحقیق داریم تا ان شاالله در سال آینده مورد رونمایی قرار بدهیم و " صادرات محصولات موجود " نیز از دیگر برنامه های این شركت برای سال آینده است.

شركت توان دانش مهرسام، علاوه بر سیستم جامع بایوفیدبك، صندلی حمام كودكان فلج مغزی (CP) مطابق با شرایط این كودكان و حفظ ایمنی و بهداشت آنان ، و یك صندلی توالت فرنگی با توجه به شرایط سالمندان و برای حفظ ایمنی و راحتی آنان تولید كرده كه نمونه هایی از آنها را در معرض دید بازدیدكنندگان از غرفه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظام سلامت، گذاشت.

ویلچرهای تولیدی شركت فناور كارما آرین نوین ایرانیان، مطابق با شرایط مددجویان طراحی و ساخته شده است

مهندس رضا وهاب كاشانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مدیرعامل شركت فناور " كارما آرین نوین ایرانیان " ضمن تولید چندین نوع از ارتز و پروتزهای مورد استفاده افراد دارای معلولیت، نسبت به تولید نمونه ای از ویلچر مطابق با شرایط مددجویان و در جهت راحتی آنان حین استفاده از ویلچر اقدام كرده است.

وی در این خصوص به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: با بررسی نمونه های مختلف ویلچر ایرانی و خارجی، به نمونه ای از ویلچر رسیدیم كه مفصل ران و مفصل زانو در حالت مناسب تر قرار بگیرد و همینطور بتواند گودی كمر را پر كند تا استفاده از این ویلچرها برای مددجویان راحت تر باشد.

مهندس وهاب كاشانی افزود: روی كراچ ساعدی نیز كار كردیم و 30 تا 35 درصد از ساخت نمونه ای كراچ با ایمنی و كیفیت مناسب را انجام داده ایم.

وی همچنین گفت كه روی " زانوبندهای آنلودر " برای افرادی كه مشكل در قسمت زانوها دارند، زانوها حالت پرانتزی شده یا حالت X به خود گرفته، كار كردیم و 15 درصد ساخت آن كه مربوط به ساخت مفصل می شده، انجام شده و پیش بینی می شود، حدود دو سال آینده مراحل ساخت و تولید آن، به اتمام برسد.

این شركت طی سال های اخیر، علاوه بر تولید ویلچر و عصا، طراحی و تولید قطعات مربوط به ساخت پركاربردترین ارتزهای توانبخشی كه در ساخت بریس های مربوط به ستون فقرات ، زانو ، مچ پا و مچ دست كاربرد دارند را در قالب اجرای فاز اول پروژه طراحی و ساخت مجموعه اجزای حمایتی - ساختاری و عملكردی جهت تلفیق و تولید ارتزهای بروز، به اجرا گذاشته است.

گفتنی است؛ نمایشگاه " دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت " كه طی دیروز و امروز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارك فجر بر پا شده بود، دستاوردهای مهم نظام سلامت را از طریق معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران، به نمایش گذاشت.

   تاریخ: ۰۶:۱۲ - ۲۳/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۱۱