دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

مركز ثابت شنوایی كودكان كردستانی راه اندازی شد
 
سنندج-ایرنا- نخستین مركز ثابت شنوایی كودكان سه تا پنج سال كردستان در سنندج افتتاح شد.
مركز ثابت شنوایی كودكان كردستانی راه اندازی شد سنندج-ایرنا- نخستین مركز ثابت شنوایی كودكان سه تا پنج سال كردستان در سنندج افتتاح شد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی كردستان روز پنجشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از موفقیت آمیز بودن طرح غربالگری نوزادان و به منظور رصد صد در صدی و شناسایی افرادی كه ممكن است از طرح غربالگری نوزادان جا مانده باشند و یا در سال های اول كودكی دچار مشكل شده باشند، اقدامات لازم برای راه اندازی مركز ثابت شنوایی كودكان 3 تا 5 سال انجام و این مركز راه اندازی شد.

ناصر كریمیان افزود: مركز شنوایی كودكان در سال های گذشته به صورت سیار در سطح شهر و روستاها فعالیت داشته و از این پس هم به صورت سیار و هم به صورت پایگاه دائم فعال خواهد بود.

وی یادآور شد: طرح شنوایی نوزادان و شیرخواران و كودكان سه تا پنج سال همزمان با كل كشور در سطح استان در مراكز غربالگری شنوایی در حال اجرا است كه از اهداف این برنامه تشخیص و مداخله به موقع و زودهنگام كم شنوایی و ناشنوایی است كه در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی كردستان اضافه كرد: تمام این مراحل برای خانواده ها از غربال تا مداخله و تجویز سمعك و كاشت حلزون تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفته و بار مالی را از دوش قشر كم درآمد و بی بضاعت جامعه برمی دارد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه18 هزار و500نوزاد تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و همچنین تا پایان 9 ماهه 12هزار و 500 كودك 3 تا 5 سال مورد سنجش شنوایی قرار گرفته اند.

طرح غربالگری شنوایی از جمله طرح هایی است كه چند سالی است در كشور اجرا می شود و كردستان در این زمینه در زمره استان های برتر كشور قرار دارد.

تست غربالگری، تست ساده ای است كه توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می كشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی كودكان است.

110 هزار نفر از جمعیت یك میلیون و 603 هزار نفری استان كردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند كه معادل هفت درصد جمعیت استان است.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- كردستان
- سنندج
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۸ - ۲۱/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱