دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

ارائه خدمات به 25هزار 315 بیمار مبتلا به كرونا طی امسال در همدان
 
ارائه خدمات به 25هزار 315 بیمار مبتلا به كرونا طی امسال در همدان
مدیر كل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینكه در 11 ماهه امسال هزینه درمان 25 هزار و 315 بیمار مبتلا به كرونا یا پرداخت شده یا تعهد به پرداخت است خاطرنشان كرد: بیش از 126 میلیارد تومان برای این بیماران پرداخت شده و یا در تعهد است.
مدیر كل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینكه در 11 ماهه امسال هزینه درمان 25 هزار و 315 بیمار مبتلا به كرونا یا پرداخت شده یا تعهد به پرداخت است خاطرنشان كرد: بیش از 126 میلیارد تومان برای این بیماران پرداخت شده و یا در تعهد است.

به گزارش تابناك همدان، سعید فرجی با اشاره به اینكه قریب به بیش از 320 میلیارد تومان در سایر خدمات هزینه شده كه هنوز مطالبات مركز درمانی در بهمن ماه هم پرداخت نشده است گفت: در مجموع 446 میلیارد تعهد پرداخت امسال است كه اسفندماه هم اضافه خواهد شد تا پرونده 1400 بسته شود.

سعید فرجی مدیر كل بیمه سلامت استان همدان اظهار كرد: بیش از 50 درصد جمعیت استان همدان زیر پوشش بیمه سلامت است كه در قدیمی ترین صندوق این سازمان بیش از 120 هزار نفر در قالب بیمه شدگان كاركنان دولت عضویت دارند.

وی ادامه داد: بزرگترین صندوق بیمه سلامت، صندوق روستایی است كه قریب به 600 هزار نفر در استان در آن زیرپوشش هستند ودر حال حاضر در صندوق بیمه سلامت همگانی 205 هزار نفر و در صندوق سایر اقشار بیش از 55 هزار نفر عضویت دارند.

مدیركل بیمه سلامت استان همدان در خصوص صندوق بیمه ایرانیان گفت: این بیمه محدودیت مراجعه به مراكز درمانی را نسبت به صندوق بیمه سلامت همگانی ندارد و بیمه شدگان با پرداخت فرانشیز ناچیز عضویت می یابند و در حال حاضر 3 هزار و 400 نفر زیر پوشش این صندوق در استان هستند.

وی از عضویت 2 هزار و 226 نفر از بیماران خاص استان زیرپوشش بیمه سلامت خبر داد و افزود: اغلب این بیماران مبتلا به ام اس هستند كه یك هزار و 207 نفر را شامل می شوند و نیز بیماران دیالیزی 494، پیوند كلیه 276 نفر، هموفیلی 170 نفر و تالاسمی 79 نفر هستند.

فرجی گفت: 146 پزشك عمومی، 189 پزشك متخصص، 17 پزشك فوق تخصص، 201 داروخانه، 53 آزمایشگاه، 51 توانبخشی،33 پرتوپزشكی و 29 درمانگاه خصوصی و خیریه طرف قرارداد ما هستند و به بیمه شدگان خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: بخشی از خدمات از درمانگاه های تخصصی دانشگاه علوم پزشكی خریداری می شود كه 176 پزشك متخصص و 28 فوق تخصصی در رشته های مختلف به صورت غیرمستقیم طرف قرارداد هستند در مجموع 19 بیمارستان و سه مركز جراحی محدود طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

مدیركل بیمه سلامت استان همدان گفت: خوشبختانه از سال 1400 پرداخت های بیمه سلامت به موسسات و مراكز درمانی نسبت به سال های قبل بهتر بوده در حالی كه قبلا شاید هفت یا هشت ماهی هم با تاخیر انجام می شد، اما در حال حاضر پرداخت ها به روز است و مطالبات پزشكان در 10 روز اول هر ماه واریز می شود كه چك بدهی بهمن ماه نوشته شده است.

وی با بیان اینكه پرداخت مطالبات سایر مراكز از جمله داروخانه ها، آزمایشگاه ها، پاراكلینك ها و بیمارستان ها نسبت به سال های قبل بسیار بهتر شده است افزود: در حال حاضر منتظر هستیم كه مراكز طرف قرارداد سند ارسال كنند و دغدغه و نگرانی ما در تاخیر ارسال اسناد است كه اگر چه مطالبات آذرماه داروخانه ها و آزمایشگاه ها و دی ماه داروخانه های خصوصی پرداخت شده و یك هفته آینده نیز مطالبات بهمن ماه آن ها پرداخت می شود.

انجام صددرصدی نسخ الكترونیك در همدان

وی با بیان اینكه تلاش ما این است كه امسال نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك كامل شود كه خوشبختانه با همكاری همكاران تقریبا طی دو ماه اخیر در استان به صد درصد رسیده است افزود: در كل كشور بیش از 98 درصد نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك انجام می شود و امیدواریم سود آن به نفع مردم باشد.

فرجی با تاكید به اینكه به دنبال این هستیم تمام خدماتی كه به بیمه شدگان در نقاط مختلف ارائه می شود قابل ثبت و رصد باشد تا به نحو مطلوب باشد گفت: ما به سازمان پیشنهاد دادیم و هم در درمانگاه ها و داروخانه های استان اعلام كردیم كه اگر امكان ثبت نسخه نویسی الكترونیك ندارند، همان لحظه كاغذی انجام دهند تا در اولین فرصت تبدیل به نسخه نویسی الكترونیك شود.

وی بیان كرد: این مراكز حق ندارند وقتی سیستم قطع است نسخه را با بیماران آزاد حساب كنند و شماره تلفن 1666 نیز اعلام شده تا مردم تخلفات را گزارش دهند و رسیدگی در اسرع وقت صورت گیرد.

مدیركل بیمه سلامت استان همدان از مزیت های سیستم ارجاع به پزشك خانواده سخن گفت و افزود: این طرح شناخته شده و بین المللی است و طبیعی است كه مثل هر طرحی ابتدا محدودیتی داشته باشد كه باید به مرور رفع شود.

وی با بیان اینكه بیمه ها الزام شده اند كه بیمه شدگان ابتدا به پزشك خانواده ارجاع شوند و بعد از تشخیص به متخصص مربوطه گفت: این طرح به صورت جدی مهرماه در استان آغاز شد و در حال حاضر بالغ بر 144 هزار نفر به 86 پزشك منتسب شدند.

فرجی تصریح كرد: درست است محدودیتی ایجاد شده كه فعلا 144 هزار نفر، تنها به پزشك خانواده مراجعه كنند در حالی كه قبلا به مراكز دولتی و دانشگاهی هم مراجعه می كردند، اما این اطمینان را می دهیم كه پزشك خانواده بهترین راهنمای آن ها با كمترین هزینه خواهد بود تا در صورت نیاز به خدمات تخصصی هم دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه افراد می توانند از طریق سامانه اداره كل بیمه سلامت، شماره تلفن 1666 و با شماره گیری# 1666 نسبت به پزشك خانواده خود استعلام بگیرند تاكید كرد: از این سه طریق امكان مشخص شدن پزشك خانواده و نیز راهنمایی در مسیر درمان بیمه شدگان وجود دارد.

طرح ارائه خدمات بیمه اجتماعی و بیمه سلامت مناطق كم برخوردار در همدان

مدیركل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینكه طرح ارائه خدمات بیمه اجتماعی و بیمه سلامت مناطق كم برخوردار طی چند ماه اخیر ابلاغ شده، اما به دلایلی خوب پیش نرفته است چرا كه كار تیمی را می طلبد افزود: جلسات متعددی در این زمینه در استانداری و اداره كل بیمه سلامت برگزار شده تا تیم ارائه دهنده خدمات با محوریت بیمه سلامت استان و با همراهی استانداری، بهزیستی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی، پایگاه مقاومت بسیج، هلال احمر و چند سازمان دیگر این نوع خدمات را ارائه دهند.

راه اندازی 23 پایگاه ارائه خدمات سلامت موقت در همدان

وی با اشاره به اینكه در این زمینه دو سازمان معاونت بهداشتی و بهزیستی همراهی بیشتری داشتند گفت: با كمك این سازمان ها 23 پایگاه ارائه خدمات سلامت موقت را در استان راه اندازی كردیم كه 11 مركز در همدان است.
فرجی با بیان اینكه در این نوع بسته خدمات، افراد كم برخوردار در نزدیك ترین محل خود می توانند اطلاعات بیمه ای خود را ثبت و بیمه شوند افزود: در مقطعی از سال 98 آزمون وسع برگزار شد و بر اساس آن خدمات ارائه می شد و در غیر آن نیز خدمات رایگان بود و با این طرح هم این امكان فراهم شده تا افراد كم برخوردار در نزدیك ترین محل زندگی خود بیمه شوند و از خدمات برخوردار شوند.

وی گفت: قبل از طرح تحول سلامت و بیمه سلامت همگانی برآورد می شد 10 درصد جمعیت استان بیمه نباشد اگر چه جمع صندوق های بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیرو های مسلح از جمعیت ساكنین بیشتر می شد و به دلیل هم پوشانی این ذهنیت بود كه 10 درصد هم فاقد پوشش بیمه باشند.

مدیركل بیمه سلامت استان همدان ادامه داد: بعد از اجرای طرح بیمه سلامت همگانی در استان بالغ بر 285 هزار نفر در این صندوق ثبت نام كرده بودند كه بیش از 15 درصد جمعیت را شامل می شد كه بخشی به دلیل این بود، افراد از صندوق های دیگر خارج شده و در این صندوق ثبت نام كرده بودند.

4 درصد جمعیت همدان فاقد پوشش بیمه هستند
وی با بیان اینكه در سال اخیر هم برآورد هایی شده كه می گویند 10 درصد افراد بیمه نشده اند و بعید است در استان بیش از 3 یا 4 درصد جمعیت فاقد پوشش بیمه باشند گفت: البته یك مشكلی در بیمه شدگان تامین اجتماعی است كه ممكن است مقطعی جایی مشغول كار شوند و بیمه شوند كه در آن مقطع نمی توانند زیرپوشش ما باشند.

فرجی با اشاره به اینكه در مقطعی كه پوشش بیمه ای این افراد برقرار نیست بلاتكلیف می مانند توصیه كرد: اگر هماهنگی در سطح كشور صورت گیرد و اعتباری برای سازمان بیمه سلامت در نظر گیرند شاید این امكان باشد كه اگر فردی یا خانواده ای در مقطعی از پوشش بیمه تامین اجتماعی بود و حق بیمه را پرداخت كرد، از آن محل بیمه سلامتش تامین شود و این نیاز به طرح موضوع دارد.

وی از حمایت بیمه سلامت از زوجین نابارور طبق تاكید و منویات مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: سازمان بیمه سلامت برای زوج های نابارور خدماتی را در نظر گرفته است هرچند خدمات ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت نیست.

مدیركل بیمه سلامت استان همدان با تاكید بر اینكه طبق منویات مقام معظم رهبری سازمان پذیرفته تسهیلات خوبی به زوجین نابارور ارائه دهد افزود: در حال حاضر استقبالی از سوی مراكز طرف قرارداد نشده و در این زمینه جلساتی هم برگزار كردیم كه ظاهرا بیمارستان فاطمیه پذیرفته است و باید بخش خصوصی هم اقدام كند.

پرداخت 90 درصدی هزینه های زوجین نابارور از سوی بیمه سلامت
وی با اشاره به اینكه 90 درصد هزینه خدمات زوجین نابارور از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود و در 6 پكیج این خدمات در تعهد است خاطرنشان كرد: بیمه سلامت 90 درصد تعرفه عمومی غیردولتی را برای زوجین نابارور پرداخت می كند.

فرجی با بیان اینكه ارائه خدمات توانبخشی از لحاظ شنوایی سنجی و كاردرمانی در تعهد بیمه سلامت است گفت: امسال ویزیت ماما ها هم مطرح شده و می توانیم با ماما ها قرارداد ببندیم و این نوع خدمات را هم به بیمه شدگان ارائه شود.

وی با بیان اینكه خدمات ترك اعتیاد نیز زیر پوشش سازمان بیمه سلامت است عنوان كرد: مراكز MMT خدمات درمانی را به صورت بیمه ای به معتادان ارائه می دهند.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۸:۲۵ - ۱۰/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰