دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جراحی دیسك گردن؛ راهكاری نوین برای آزادانه حركت دادن سر
 
جراحی دیسك گردن شامل برداشتن دیسك آسیب دیده گردن بیمار و جایگزینی آن با دیسك مصنوعی است. قبل از دسترسی به این روش دیسك آسیب دیده برداشته و مهره های بالا و پایین با هم تركیب می شدند تا از حركت دو مهره جلوگیری شود.
جراحی دیسك گردن؛ راهكاری نوین برای آزادانه حركت دادن سر جراحی دیسك گردن شامل برداشتن دیسك آسیب دیده گردن بیمار و جایگزینی آن با دیسك مصنوعی است. قبل از دسترسی به این روش دیسك آسیب دیده برداشته و مهره های بالا و پایین با هم تركیب می شدند تا از حركت دو مهره جلوگیری شود.

استفاده از دیسك مصنوعی برای جایگزینی دیسك طبیعی نوع جدیدی از درمان است كه اخیرا توسط سازمان غذا و دارو آمریكا تایید شده است.

مزیت جراحی دیسك گردن امكان حركت بیشتر و ایجاد استرس كمتر نسبت به روش پیشین جراحی دیسك گردن است.

جراحی تعویض دیسك گردن چیست؟

ستون فقرات گردن از 7 استخوان به نام مهره های گردنی تشكیل شده كه روی هم قرار گرفته و ناحیه گردن را تشكیل می دهند. بین هر استخوان ستون فقرات یك بالشتك به نام دیسك مهره ای قرار دارد.

این دیسك ها از ساییده شدن استخوان ها به یكدیگر جلوگیری كرده و به عنوان ضربه گیر در هنگام زمین خوردن، ورزش و فعالیت های روزانه عمل می كنند. همچنین دیسك گردن باعث آزادانه حركت كردن گردن خواهد شد. گاهی اوقات این دیسك ها آسیب دیده و باعث دردی از متوسط ​​تا شدید می شوند.

ستون فقرات گردنی همچنین یك تونل محافظ برای قسمت بالای نخاع تشكیل داده تا اعصاب از آن عبور كنند. این قسمت از نخاع حاوی اعصاب نخاعی است كه حس و حركت را به قسمت بالایی بدن می رساند.

وقتی فضای بین مهره ها خیلی باریك شود بخشی از مهره ها یا دیسك گردن می تواند روی نخاع یا اعصاب ستون فقرات فشار بیاورد و باعث درد، بی حسی یا ضعف شود. هنگامی كه این علائم به انواع درمان های غیرجراحی پاسخ نمی دهند جراحی دیسك گردن به عنوان یك گزینه درمانی تاثیرگذار توصیه می شود.

برای اطمینان از تراز بودن ستون فقرات و جلوگیری از ساییده شدن استخوان های ستون فقرات به یكدیگر، جراحی معمولا شامل تركیب حداقل دو استخوان است. در این مرحله از جراحی دیسك گردن، جراح دیسك را تعویض می كند.

علت های نیاز به جراحی گردن

تشخیص اینكه آیا به جراحی گردن نیاز هست یا خیر دشوار و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، دیسك های ستون فقرات شكسته و این آسیب باعث ساییده شدن استخوان ها به هم می شود.

مشكلات اعصابی و نخایی گردن از اصلی ترین موارد برای جراحی گردن خواهند بود. جراحی گردن معمولا زمانی توصیه می شود كه سایر گزینه های درمانی بی نتیجه و شخص عارضه های زیر را داشته باشد: رادیكولوپاتی به این معنی كه ریشه عصب توسط بیرون زدگی دیسك تحت فشار قرار گرفته و فتق دیسك منجر به ایجاد خارهای استخوانی تحریك كننده عصب می شوند.

در این مرحله جراحی دیسك گردن به عنوان راه درمانی اصلی مطرح خواهد شد.

جراحی دیسك گردن؛ تعویض دیسك راهكاری نوین برای آزادانه حركت دادن سر

تنگی كانال ستون فقرات باریك شدن زیاد فضاهای داخلی ستون فقرات باعث فشرده شدن اعصاب نخاعی و منجر به بی حسی و درد می شود.

بیماری دژنراتیو دیسك به این معنی كه دیسك ها به هم فشار آورده و اعصاب نخاعی را تحت فشار قرار می دهند. در این شرایط دیسك ها شكننده و دیگر قادر به جلوگیری از ساییدن مهره ها به یكدیگر نیستند كه درد قابل توجهی را به همراه دارد.

نكاتی كه شخص را به سمت جراحی دیسك گردن در این مرحله سوق می دهد بسته به شرایط بیمار متفاوت است.

انواع مختلف جراحی گردن بسته به علت گردن درد، روش های جراحی مختلفی در دسترس است. تقریبا در همه موارد جراحی گردن با شناسایی ریشه درد، علت آن و همچنین لزوم جراحی، نوع جراحی گردن توصیه خواهد شد.

در بیشتر موارد، جراحی به منظور رفع مشكلات یك یا چند عصب در مهره های گردن انجام می شود. طناب نخاعی شامل تعداد زیادی رشته های عصبی مختلف در هر سطحی است. در صورت وجود بیماری های مفصلی در ستون فقرات امكان تحریك یا فشردگی و آسیب طناب نخایی وجود دارد.

معمولا این مشكل مربوط به دیسك ها و ساختارهای ژله ای و نرم ستون فقرات خواهد بود كه به طور موثری از استخوان های تشكیل دهنده ستون فقرات محافظت می كنند.

1- دیسككتومی قدامی گردن

دیسككتومی و فیوژن قدامی گردن (ACDF) نوعی جراحی گردن است كه شامل برداشتن دیسك آسیب دیده برای تسكین فشار نخاع، كاهش درد، ضعف، بی حسی و گزگز است. در این حالت دیسك تحلیل رفته یا بیرون زده با جراحی دیسك گردن برطرف می شود. جراح از قسمت جلویی (قدامی) گردن به ستون فقرات می رسد، دیسك مورد نظر را خارج و از پیوند استخوان برای تثبیت ناحیه استفاده می كند.

هرگونه خار استخوانی در تماس با عصب نخایی نیز برداشته خواهد شد. این جراحی دارای دو بخش است: دیسككتومی قدامی گردن جراحی از طریق قدامی یا جلوی ستون فقرات گردنی (گردن) انجام می شود. سپس دیسك از بین دو استخوان مهره برداشته می شود.

2- دیسككتومی و فورامینوتومی خلفی گردن

این جراحی كاملا شبیه به جراحی دیسككتومی قدامی گردن بوده، زیرا هدف آن بیرون آوردن بافت دیسك مشكل ساز گردن است. در این روش جراحی دیسك گردن، دیسك از پشت (خلفی) گردن در دسترس تر خواهد بود.

علاوه بر این، نیازی به جوش خوردن استخوان نخواهد بود، چون فقط بخش هایی از دیسك برداشته می شود. این جراحی مانع فشرده سازی رشته های عصبی و صرفا با هدف بزرگ تر كردن فضایی كه عصب در آن از ستون فقرات خارج شده انجام می شود.

این جراحی موجب كاهش فشار و ایجاد فضای بیشتری برای كانال عصبی كه تحریك عصب را پایین آورده و احساس درد را كاهش می دهد، می شود. گاهی اوقات مواد جابه جا شده دیسك و خارهای استخوانی نیز باید برداشته شوند.

جراحی دیسك گردن؛ تعویض دیسك راهكاری نوین برای آزادانه حركت دادن سر

پس از انجام این نوع از جراحی دیسك گردن دو روز بستری در بیمارستان لازم و بهبودی كامل آن حدود دو تا سه ماه طول خواهد كشید.

. تعویض دیسك یا عمل آرتروپلاستی با این جراحی دیسك گردن آسیب دیده خارج شده و دیسك مصنوعی به جای آن قرار می گیرد.

دیسك مصنوعی نوعی پروتز و مانند مفصل عمل می كند، به این معنی كه هیچ حركتی نباید از بین برود. این روش جراحی دیسك گردن، كاملا شبیه به دیسككتومی قدامی گردن است، زیرا كل دیسك خارج شده و نیاز به فیوژن خواهد بود.

یك برش كوچك در جلوی گردن ایجاد و بافت نرم به كنار كشیده سپس مواد استخوان و خود دیسك خارج و جراح دیسك مصنوعی را در جای خود قرار می دهد. بافت باقیمانده به آرامی در موقعیت خود قرار می گیرد و برش بخیه می شود.

مدت زمان بستری در بیمارستان به وضعیت شخص بستگی دارد، اگرچه بسیاری از آن ها نیازی به اقامت بیشتر از یك شب را ندارند.

در جراحی فیوژن برای بازگشت به فعالیت های سبك معمولا دو هفته زمان نیاز است و بعد از حدود شش هفته بهبودی كامل حاصل خواهد شد.

منبع:سیو طب
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۲:۴۰ - ۱۰/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰