دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

طرح تعیین شیوع شناسی و علل آسیب های منجر به معلولیت در زنجان اجرا می شود
 
حسینی اجرای طرح تعیین شیوع شناسی و علل انواع آسیب های منجر به كم توانی (معلولیت) ها با پرسشگری از افراد جامعه هدف و ایجاد سامانه رصد را از مهمترین هدف طرح شناسایی آسیب و جلوگیری از تشدید آن آسیب برشمرد.


حسینی اجرای طرح تعیین شیوع شناسی و علل انواع آسیب های منجر به كم توانی (معلولیت) ها با پرسشگری از افراد جامعه هدف و ایجاد سامانه رصد را از مهمترین هدف طرح شناسایی آسیب و جلوگیری از تشدید آن آسیب برشمرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، سرپرست بهزیستی استان زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینكه اجرای طرح تعیین شیوع شناسی و علل انواع آسیب های منجر به كم توانی (معلولیت) در زنجان ادامه دارد، افزود: تاكنون 9 هزار و 300 پرسشنامه تكمیل شده و 930 نفر نیز به پزشكان آموزش دیده جهت بررسی علت شناسی ژنتیكی ارجاع داده شده اندكه از این تعداد 460 نفر دارای پرونده ی توانبخشی است و تعداد 465 نفر فاقد پرونده در بهزیستی هستند.

سلمان حسینی با اشاره به اینكه در قالب این طرح 13 هزار و 800 نفر به صورت تصادفی در سطح استان در بخش شهری و روستایی انتخاب و مورد پرسش قرار می گیرند، عنوان كرد: تاكنون 9 هزار و 300 پرسشنامه، در 5 شهرستان تكمیل شده است كه 6 هزار و 300 مربوط به شهرستان زنجان، 2 هزار خدابنده، 400 ایجرود، 310 سلطانیه، 290 پرسشنامه در شهرستان طارم تكمیل شده است و اجرای این طرح در شهرستان های ابهر، خرمدره و ماهنشان ادامه دارد.

این مسئول اجرای طرح تعیین شیوع شناسی و علل انواع آسیبهای منجر به كم توانی (معلولیت) ها با پرسشگری از افراد جامعه هدف و ایجاد سامانه رصد را از مهمترین هدف طرح شناسایی آسیب و جلوگیری از تشدید آن آسیب برشمرد.

وی با بیان اینكه برای اجرای این طرح، 20 پرسشگر در رشته های پیراپزشكی از بخش غیر دولتی و چند پزشك آموزش دیده اند تصریح كرد: بر اساس اجرای این طرح، كسانی كه دچار كم توانی هستند پس از شناسایی توسط پرسشگران طرح، ودر صورت مشكلات عملكردی به پزشكان آموزش دیده ارجاع می شوند و از نظر علت شناسی ژنتیكی یا اكتسابی بودن و تایید آسیب، مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت لزوم به معاونت توان بخشی بهزیستی معرفی شده و در پایان كار تمام اطلاعات بدست آمده در سامانه رصد، ثبت خواهد شد.

سرپرست بهزیستی اضافه كرد: این طرح بسیار مهم و علمی است و در این شیوع شناسی، افراد دارای حداقل یك محدودیت عملكری شدید و خیلی شدید یا دارای 3 تا 5 محدودیت متوسط تا خفیف وحتی با شدت خفیف 5 تا 25 درصد مورد سنجش قرار می گیرند در این طرح شناسایی افراد دارای كم توانی های مرتبط با آسیبهای شناختی شامل ذهنی - هوشی و دوران رشد، آسیبهای حسی شامل بینایی- شنوایی آسیبهای صوت و گفتار و آسیبهای حركتی با منشاءارتوپدی و نورولوژیك مد نظر قرار گرفته است.

وی تاكید كرد: پرسشگران مورد تایید این اداره كل، در این طرح با در دست داشتن كارت معتبر به درب منازل مراجعه كرده و پرسش های خود را مطرح می كنند كه انتظار می رود خانواده ها با در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید و مثمرثمر به پرسشگران و رعایت پروتكل های بهداشتی در اجرای دقیق این طرح كمك نمایند.
منبع خبر:
شبستان
   تاریخ: ۰۹:۰۶ - ۱۶/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵