دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

هدایت ویلچر با زبان!
 
محققان دستگاهی ایجاد كرده اند كه به افراد مبتلا به آسیب نخاعی امكان حركت دادن ویلچر و كنترل دستگاه های هوشمند با كمك حركات سر و زبان را می دهد.
هدایت ویلچر با زبان! به گزارش ایسنا و به نقل از تك اكسپلور، مركز توانبخشی بروكس(Brooks) به تازگی اعلام كرده كه مطالعه ای موسوم به مگ ترك(MagTrack) كه یك تلاش تحقیقاتی مشترك با دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر جورجیا تك با موفقیت به پایان رسیده است و بازخوردهای تیم بالینی و بیمارانشان به مهندسان جورجیا تك این امكان را داده كه نمونه ی اولیه تحقیقات خود را به یك نسخه آماده برای كاربران تبدیل كنند. این فناوری توسط بیش از 17 فرد استفاده كننده از ویلچر كه به فلج چهاراندام دچار هستند، آزمایش شد. فلج چهار اندام(tetraplegia) نوعی فلج است كه به دلیل آسیب به نخاع ایجاد می شود و بر بازوها، دست ها، پاها و لگن فرد اثر می گذارد.

همكاری محققان مركز بروكس و جورجیا تك به ایجاد اولین اپلیكیشن نوآورانه در نوع خود برای كسانی كه دچار معلولیت هستند، انجامید. این تیم ها كه شامل پزشكان، درمانگران بالینی و مهندسان می شود تخصص چندین رشته را در علوم پیشرفته، فناوری و توانبخشی بالینی گردهم آوردند.

"ژنو تونوزی"(Geneva Tonuzi) مدیر پزشكی برنامه آسیب نخاعی در مركز بروكس می گوید: ما تیم جورجیا تك را سال ها قبل ملاقات كردیم، زمانی كه برای اولین بار در مورد پیشرفت های تحقیقاتی آنها برای كاربران استفاده كننده از ویلچر شنیدیم. بروكس دائما به دنبال فناوری هایی است كه برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی و نقص حركتی مفید باشد. در نتیجه ی این همكاری بالینی-مهندسی مگ ترك به عنوان یك فناوری كمكی پیشرفته ایجاد شد كه به كاربران ویلچرهای برقی این امكان را می دهد تا دستگاه های متصل خود مانند تلفن همراه هوشمند و رایانه را با استفاده از یك كنترلگر چندوجهی كنترل كنند. علاوه بر آن این دستگاه كمكی طوری طراحی شده كه قابل پوشیدن، بی سیم و سازگار با شرایط خاص كاربر باشد.

مطالعه مگ ترك مورد توجه بیماران و دانشمندان قرار گرفته و در "IEEE Transactions on Biomedical Engineering" منتشر شده است. از ابتدا مطالعات مگ ترك به آزمایش عملكرد كنترلگر سر-زبان(Head-Tongue Controller) كه نسخه ی اولیه فناوری مگ ترك بود برای بررسی توانایی آن در انجام تعاملات پیچیده انسان و ماشین كه كیفیت زندگی كاربران را بهبود می بخشد، پرداختند.

این كنترلگر به كاربر امكان انجام انواع مختلفی از وظایف پیچیده را با یك كنترلگر و با استفاده از حركات زبان و سر می دهد. این حركات با استفاده از یك عینك و یك ردیاب كوچك كه به طور موقت با چسب زیست سازگار به زبان متصل می شود تشخیص داده می شوند. فرمان های خاص با استفاده از پردازش پیشرفته داده ها و مدل های یادگیری ماشینی از روی این حركات تشخیص داده می شوند. این فناوری به كاربر اجازه می دهد تا طیف گوناگونی از عملكردهای روزانه با كنترل قابل تنظیم از انجام فعالیت های رایانه ای پیچیده گرفته تا انجام مانورهای پیشرفته راندن ویلچر را به انجام برساند.

در آخرین مطالعه، محققان، فناوری مگ ترك را به یك ویلچر برقی كه توسط شركت "Quantum Rehab" اهدا شده بود متصل كردند و از 17 داوطلب از مركز توانبخشی بروكس كمك گرفتند تا عملكرد این دستگاه را با انجام فعالیت های ساده و پیچیده هدایت ویلچر مورد آزمایش قرار دهند. نتایج نشان داد كه كاربران مگ ترك می توانند با استفاده از كنترلگر سر-زبان این فعالیت ها را با سرعتی مشابه یا بیشتر از كنترلگر شخصی خود انجام دهند. از آنجا كه این مطالعه تنها سه ساعت به طول انجامید و كاربران از ویلچرهای شخصی خودشان استفاده نمی كردند پیش بینی می شود كه اگر زمان بیشتری برای آشنایی با این فناوری در اختیار شركت كنندگان قرار بگیرد و از ویلچر خودشان استفاده كنند، مهارت بیشتر و عملكرد بهتری داشته باشند.

"جسی میلیكن"(Jesse Milliken)، آسیب شناس گفتار و زبان در برنامه آسیب نخاعی در بیمارستان توانبخشی بروكس می گوید: كار با همه ی شركت كنندگان بسیار مفید بوده است. هر بیماری كه می آمد كسی بود كه مستقیما تحت تاثیر آسیب نخاعی قرار گرفته بود و می توانست از این فناوری بهره ببرد. دیدن خوشحالی در چهره آنها زمانی كه می توانستند ویلچر شان را راحت و آسان كنترل كنند بسیار فوق العاده بود. بیمارانی كه در فاز سوم این مطالعه شركت داشتند این پیشرفت را "هیجان انگیز" و "سیستم فوق العاده ای كه می تواند برای مصارف زیادی استفاده شود" می دانند و پس از آن كه از این فناوری استفاده كردند به این باور رسیدند كه این فناوری می تواند زندگی افرادی كه قادر به استفاده از آن هستند را متحول كند.

تا به امروز آرایه سر(head array) و "sip-and-puff" رایج ترین كنترلگرهایی هستند كه درمانگرها به افراد دارای فلج چهار اندام توصیه می كنند و سوییچ های تخصصی و فناوری جوی استیك مناسب كسانی است كه قادر به حركت اندام فوقانی خود هستند.

این فناوری ها دهه ها قبل برای پاسخ به نیازهای اساسی افراد ایجاد شدند و از آن زمان، فقدان نوآوری در این زمینه مانع از تطبیق فناوری های كمكی با فناوری های امروزی شده است. علاوه بر آن این فناوری ها روی ویلچر نصب می شوند و هنگام انتقال فرد به تخت خواب، مبل یا هر مكان دیگری غیر از ویلچر دیگر امكان استفاده از آن وجود نخواهد داشت. بنابراین نیاز روزافزونی برای دسترسی این افراد به كنترلگرهای جدید وجود دارد كه آن ها را قادر می سازد عضوی فعال در جهان دیجیتالی باشند.

به عنوان نتیجه این مطالعات، مگ ترك برای ارائه تجربه ای یكپارچه كه كاربر بتواند از هدایت ویلچر به كنترل دستگاه های الكترونیكی اطرافش مانند تلفن همراه، رایانه، تلویزیون هوشمند و درب های خودكار تغییر وضعیت دهد، بهبود یافت. این دستگاه پوشیدنی است و بنابراین می توان آن را همه جا مورد استفاده قرار داد و بی سیم بودن آن باعث شده كه قابلیت حمل آسان این دستگاه وجود داشته باشد.

محققان جورجیا تك در حال كار بر روی نسخه ی جدیدی از مگ ترك هستند كه نه تنها نامحسوس تر است بلكه می تواند حركات صورت را تشخیص دهد و به طور قابل توجهی قابلیت های كنترل آن افزایش یافته است.

طی سال های آینده این تیم قصد دارد كه مگ ترك را برای آزمایش در خانه در دسترس پذیرندگان اولیه قرار دهد تا پیش از تولید آن به صورت تجاری آن را بهبود دهند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۱۵/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸