دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

حمایت از معلولان زیرخط فقر جامانده در سال 1401
 
ایروانی گفت: در سال 1401 تمام افراد دارای معلولیت جامانده یا شناسایی نشده كه زیر خط فقر مطلق باشند و تحت پوشش سازمان بهزیستی نباشند، از طریق طرح رفع فقر مطلق مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
حمایت از معلولان زیرخط فقر جامانده در سال 1401 ایروانی گفت: در سال 1401 تمام افراد دارای معلولیت جامانده یا شناسایی نشده كه زیر خط فقر مطلق باشند و تحت پوشش سازمان بهزیستی نباشند، از طریق طرح رفع فقر مطلق مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن ایروانی سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی كشور، افزود: افراد دارای معلولیت از طریق مراكز مددكاری و تسهیلگری محله محور به صورت خانه به خانه شناسایی می شوند. شناسایی ها توسط مراكز مثبت زندگی كه كار مددكاری را انجام می دهند و همچنین توسط مراكز توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در روستاها و محلات آسیب خیز شهری و مراكز تسهیل گری تشكیل شده توسط وزارت كشور و همچنین همه مراكزی كه به نوعی سازمان های دیگر از جمله هلال احمر، كمیته امداد و سازمان های مرتبط دارند یا از طریق مساجد اهالی محله به اطلاع سازمان مربوطه می رساند.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی كشور، اضافه كرد: به طور مثال افراد دارای معلولیت را به بهزیستی و نیازمندان را به كمیته اطلاع می دهند و به این ترتیب محله به محله و خانه به خانه از طریق این مراكز مددكاری و تسهیل گری كه دو مركز اصلی آن متعلق به بهزیستی بود و بقیه متعلق به نهادهای دیگر است، شناسایی صورت می گیرد.

وی، خاطرنشان كرد: 2500 مركز مثبت زندگی و حدود 700 مركز توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در كشور فعال است كه 90 درصد آنها در مناطق روستایی هستند. مؤسسات مجری توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) نیز در حدود 200 محله شهری و در 97 درصد مناطق روستایی فعالیت دارند كه كه به امور تسهیل گری در زمینه های مختلف مانند اشتغال می پردازند.

ایروانی در تعریف فقر مطلق گفت: افرادی مانند كارتن خواب ها یا افرادی كه در گرمخانه ها به سرمی برند و غذا، پوشاك و سرپناه موقت یا دائم نداشته باشند، در گروه فقر مطلق هستند. از آنجایی كه در گذشته كمك هایی تحت عنوان یارانه صورت می گرفت، هر فردی ثبت نام می كرد یارانه می گرفت و بسیاری از افراد ممكن است مستحق نباشند و حال در سیستم جدید به جای اینكه از بالا به پایین تصمیم گیری كنند می خواهند از پایین به بالا برنامه ریزی شود.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی كشور، تصریح كرد: پیش بینی می شود در مجموع 10 میلیون نفر در فقر مطلق به سر ببرند اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

وی، اظهار كرد: شناسایی افراد دارای فقر مطلق از 2020 محله آسیب پذیر شهری و 4040 منطقه روستایی فقیر نشین آغاز می شود.

ایروانی تاكید كرد: افرادی كه یارانه می گیرند جامعه هدف نیستند و جامانده داریم. شناسایی به صورت تمام شماری صورت گرفته و در بانك اطلاعات ایرانیان ثبت می شود و براساس آن اعتباری برای رفع مطلق در نظر گرفته شده است چون مصوبه هیأت دولت بوده و رئیس جمهور دستور دادند.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی كشور، یادآور شد: بر اساس این بانك اطلاعاتی این افراد تحت پوشش امنیت غذایی و سبد غذایی قرار می گیرند كه می تواند غذای پخته شده یا وجه نقدی در اختیار افراد قرار گیرد. این طرح در منطقه هرندی نیز پایلوت شده و غذای پخته شده به معتادان ارائه شده است. حال این طرح می خواهد به صورت سازمان یافته صورت بگیرد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۳۵ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۵