دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحولاتی كه لباس های هوشمند در زندگی ما ایجاد خواهند كرد
 
یكی از قابلیت های لباس های هوشمند این است كه با سرد یا گرم كردن بدن افراد قادر هستند در كاهش مصرف انرژی كمك كنند.
ساعت های هوشمند، پوشیدنی هوشمند، قفل های هوشمند و گوشی های هوشمند همه محصولاتی هستند كه احتمالاً با آن ها آشنا هستید، اكنون می توانید لباس های هوشمند را نیز به این فهرست اضافه كنید. این لباس ها به فناوری های هوشمندی مجهز شده اند و مانند لباس های معمولی به نظر می رسند، با این تفاوت كه دارای الیاف رسانا و حسگر هایی هستند كه مستقیماً روی پارچه بافته شده اند.

به گزارش slashgear، ممكن است فكر كنید كه تولید لباس های هوشمند یك حوزه جدید است، اما باید گفت كه این حوزه، صد ها سال پیش وجود داشته است. به گفته محققان، اولین نسل از لباس های هوشمند توسط صنعتگرانی ساخته شد كه نخ های فلزی را روی نخ های پارچه ای معمولی می پیچیدند حتی ملكه الیزابت اول چندین لباس بافته شده با نخ های رسانای طلا و نقره داشت. هنگامی كه برق در پایان قرن نوزدهم رایج شد، طراحان شروع به ادغام برق با لباس و جواهرات كردند تا چیزی مانند كلاه های موتوری و لباس های شب را ایجاد كنند كه می توانند روشن شوند.

امروزه، برند های بزرگ پوشاك گزینه های لباس هوشمند مانند ژاكت، هودی، تی شرت و لباس خواب را به مصرف كنندگان ارائه می دهند، اما می توانند قیمت بالایی داشته باشند و اگر می خواهید برخی از این لباس ها كه از نظر فناوری پیشرفته هستند را به كمد لباس خود اضافه كنید، ممكن است مجبور شوید هزینه زیادی را پرداخت كنید.

فناوری پوشیدنی های هوشمند

لباس هوشمند می تواند شما را گرم یا خنك تر كند بیشتر مردم با پارچه های جاذب رطوبت كه برای جذب عرق و خنك نگه داشتن شما طراحی شده است، ارتباط گرفته اند. اما، اكنون دانشمندان دانشگاه مریلند با طراحی یك پارچه هوشمند كه می تواند به طور خودكار شما را بر اساس دمای بیرون گرم یا خنك كند، گام را فراتر گذاشته اند. محققان دانشگاه مریلند، YuHuang Wang و Ouyang Min پارچه ای از نخ حساس به مادون قرمز ساختند كه به دما و رطوبت واكنش نشان می دهد. وانگ در مصاحبه ای گفت كه پس از تفكر در مورد اینكه چگونه لباس های حساس به دما می تواند راه حلی برای صرفه جویی در مصرف انرژی باشد به فكر ایجاد این پوشیدنی كردند.

لباس های هوشمند می توانند حركات پوشنده را ردیابی كنند محققان MIT از آزمایشگاه علوم كامپیوتر و هوش مصنوعی لباس هایی تولید كرده اند كه می تواند حركت و وضعیت بدن را حس كنند. بر اساس گزارشات این محققان این لباس از الیاف خاصی ساخته شده است كه می تواند فشار شخصی را كه لباس می پوشد را اندازه گیری كند. آن ها از این فناوری جدید به عنوان "الكترونیك لمسی" یاد می كنند كه می توان از این فناوری در ساختن لوازمی مانند جوراب، جلیقه و دستكش استفاده كرد.

پوشیدنی های هوشمند

این محققان قصد دارند تا لوازم الكترونیكی لمسی را وارد بازار كنند همچنین آن ها معتقدند كه لباس های آن ها برای تمرینات ورزشی و توانبخشی مفید است. این گروه خاطرنشان كرد كه لباس های آن ها می تواند برای هر كسی كه نیاز به نظارت مستمر دارد، مانند ساكنان مراكز مراقبت ویژه مفید باشد. پوشیدن لباس های هوشمند به مراقبین این امكان را می دهد كه بررسی كنند ساكنین آن ها در چه شرایطی قرار دارند. به طور مثال آیا آن ها جایی افتاده اند یا بیهوش شده اند؟

كمك فناوری های مختلف برای توسعه پوشیدنی های هوشمند برای افرادی كه نمی خواهند با دستگاه های اضافی سر و صدا كنند یا توجهات دیگران را جلب كنند فناوری های پوشیدنی ممكن است بتواند نیاز های آن ها را برآورده كند. اخیراً، گوگل از طریق Google ATAP وارد صنعت نساجی شده است و یك پلتفرم لباس متصل به نام Jacquard ایجاد كرده است.

لباس های هوشمند

اولین پروژه گوگل از طریق همكاری با Levi Strauss در سال 2015 برای ساخت این ژاكت بود. این ژاكت قادر بود تا به اینترنت متصل شود و زمانی كه ژاكت برای اولین بار عرضه شد به قیمت 350 دلار فروخته شد. این پوشیدنی از نخ رسانا ساخته شده است و دارای آستین هوشمندی است كه كاربران اگر بخواهند می توانند به تماس ها پاسخ دهند، مسیر ها را دریافت كنند، لیست های پخش موسیقی را تغییر دهند یا قفل گوشی خود را باز كنند. هدف ایجاد این پوشیدنی عمدتاً برای دوچرخه سوارانی بود كه ممكن است بیرون آوردن تلفن برایشان سخت باشد.

به گفته گوگل، این پوشیدنی دارای نخ ژاكارد رسانا است و می تواند به صورت بی سیم از طریق یك برچسب به دستگاه شما متصل شود. اگر تماس ها یا پیام های دریافتی دارید، برچسب روشن می شود تا به شما هشدار دهد. درست مانند هر لباس دیگری، این لباس قابل شستشو است، اما برای این كار ابتدا باید برچسب هوشمند را بردارید.

بیشتر بخوانید

- لباس های هوشمند احتمالا تا سال 2030 در بازار ها عرضه می شوند
   تاریخ: ۰۷:۰۷ - ۱۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲