دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روایت یك بهبودیافته؛ ترك تنها نباید كارتن خوابی باشد/ تا دیر نشده بجنبیم
 
خبرگزاری فارس از مازندران، علی آقا بهبودیافته ای است بعد از گذشت 4 سال در دام اعتیاد گرفتار شده توانست از دام اعتیاد رهایی یابد و  اكنون 14 سال از آن روزهای تلخ می گذرد. 

خیلی از مردم هنوز در باورشان نمی گنجد كه ترك اعتیاد ممكن است و اصلا در باورشان هم نمی گنجد كه فرد معتاد ترك كرده باشد به ویژه موادمخدر صنعتی كه اصلا ترك را غیرممكن می دانند ولی در شهرهای ما خیلی ها نه تنها ترك كردند بلكه زمینه اشتغال افراد دیگر را فراهم كردند و ثابت كردند اراده بالا هر سدی را می تواند بشكند. 



به سراغ علی آقا رفتیم بهبودیافته ای كه دوست نداشت فامیلی اش در این گزارش بُرده شود كه توانست غول سیاه اعتیاد را شكست دهد درباره تجربه ترك اعتیادش در گفت وگو با فارس برگزاری جلسات انجمن معتادان گمنام را خیلی موثر دانست و اظهار می كند: همه در این انجمن در كنار هم و با هم هستند، ازطریق مشاركت و تجربه و اتفاقات گذشته پیام ها منتقل می كنند و كسی حق عضویت گرفتن، ندارد و تخصصی هم برخورد نمی شود و همه در این انجمن یك عضو هستند. 

مكانیك، مدیرعامل،  مهندس، كارگر و سایر همه در كنار هم هستند درواقع در این انجمن كاری ندارند كه از كجا آمدید و خانواده پول دار و بی پول است بلكه مهم این بوده كه چگونه بدون موادمخدر به زندگی ادامه دهیم. 

وی یادآور می شود: از 15 سالگی با كشیدن سیگار به دام اعتیاد گرفتار شدم و كم كم به الكل  و موادمخدر سنتی روی آوردیم، اولین بار توسط یك دوست به من معرفی شد كه مصرف كن غم ها را فراموش می كنی. 

روزهای سیاه اعتیاد چهار سال طول كشید و خدا را شكر می كنم از دام اعتیاد رهایی پیدا كردم. 

علی آقا بیان می كند: تلنگر من در این مسیر برای نجات از اعتیاد این بود كه منزل یكی از اقوامم رفتم و در را به روی باز نكردند وقتی خیلی در زدم به من گفتند لطفا با فرزندمان دیگر رفت و آمد نكنید، این جرقه ای در زندگیم بود و این سوال را برایم به وجود آورد كه دارم با زندگیم چكار می كنم؟! 

همین تلنگر برایم كافی بود و در جریان پیام انجمن معتادان گمنام قرار گرفتم اتفاقا از سوی فردی به من معرفی شد كه خود معتاد بود و توانست ترك كند كه این مسیر به رویم باز شد. 



وی ادامه می دهد: در این انجمن كسی مورد بازخواست قرار نمی گیرد و انگشت اشاره به سمتت نمی گیرند، نه تنها مواد را كنار می گذارند بلكه تمام رفتارهای فرد تغییر می كند.

موضوع جالب این است در تصور عامه و بنا به باور اشتباه فرد معتاد در جوب افتاده، درحال تزریق و فردی به شدت دارد زجر می كشد ولی افراد باید بدانند برای رهایی از دام اعتیاد حتما نباید به ته خط رسید و  هر كس با هر میزان مصرف از بند اعتیاد رهایی پیدا می كند. 

این بهبودیافته بیان می كند:  حتما یك جوان نباید فكر كند باید زمانی ترك كند تمام ابرو و دندانش از بین رود و به كنار جوب بیفتد؛ این باور اشتباه است فرد معتاد پس از ترك زندگی برایش بی معنی و بی هیجان شود به عنوان بهبودیافته زندگی من بدون موادمخدر و الكل خیلی لذت بخش تر و شادتر از گذشته است،  خیلی ها در كنار من الكل و مواد مصرف می كنند ولی من از همه آنان شادتر هستم و  بدون موادمخدر هم می توان شاد بود و مجبور به مصرف كردن مواد نیست. 

 

شقایق ملك زاده كارشناس پیشگیری از اعتیاد در این باره می گوید: روی حوزه های باورهای غلط كار كردیم به طوری كه اگر جوانان انتخاب درستی از موقعیت نداشته باشند دچار خطا می شوند. 

وی عنوان كرد: در اعتیاد همیشه هیجانی رفتار می شود و تحت تاثیر گروه همسالان هستند كه از دلایل مهم هستند. 

كارشناس پیشگیری از اعتیاد بیان كرد: خیلی از جوانان در رفتارهای بزه دچار خطاهای شناختی می شوند و با رفتارهای هنجارشكن از سیگار، الكل، قرص، گل و داروهای محرك استفاده می كنند،  توجیه شام همان عللی است كه بهانه می كنند آنان را به این مسیر كشانده تا وارد دنیای اعتیاد شوند و با مصرف دچار نشئگی می شوند و باعث می شود غم و دردشان را فراموش كنند. 



این كارشناس پیشگیری از اعتیاد بیان می كند: باید بدانیم اعتیاد باعث شده افراد وجهه اجتماعی خود را از دست می دهند كه باید روی باورها كار كنیم. 

بیشتر قربانیان اعتیاد از همان دوران راهنمایی  و دبیرستان شروع می كنند اگر درست تر آن موقعیت را تحلیل كنند و قدرت نه گفتن برسند به دام اعتیاد گرفتار نمی شوند. 

ملك زاده خاطرنشان می كند: باید روی حوزه باورها كار كنیم چراكه افرادی كه به دام اعتیاد گرفتار می شوند واقعیت ها به نفع خود تحریف كرده و این بهانه كه تفریح ارزان نداریم و همه چیز هزینه بر است. 

وی با یادآوری ضرب المثل تخم مرغ دزد، شترمرغ دزد می شود، اضافه می كند: اعتیاد اگر شدت و عمق پیدا كند مطمئنا سخت تر است و باید بدانیم حتی یك روز هم در نباید در  ترك اعتیاد تاخیر كنیم ولی اگر شدت و عمق پیدا نكند، راحت تر خواهد بود در غیر این صورت تمام وجود فرد را دربرگرفته و فرد دچار وسواس فكری می شود. 

مهم ترین موضوع این است باید بحث  آموزش و پیشگیری از اعتیاد از مهدكودك آغاز شود به این دلیل كه كودكانی كه بیش فعال، دارای اضطراب و پرخاشگری لجبازی هستند در جمع افراد پرخطر قرار گیرند كه لازم است به این مسائل توجه شود. 

انتهای پیام/86034/غ
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۹:۰۸ - ۱۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳