دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اقدامات جدید معاونت درمان دانشگاه برای تامین و ارتقای سلامتی پرسنل و دانشجویان
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

اقدامات جدید معاونت درمان دانشگاه برای تامین و ارتقای سلامتی پرسنل و دانشجویان

معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پی آغاز به كار درمانگاه " دكتر وامقی " دانشگاه، از برنامه های این معاونت در تامین و ارتقای سلامتی دانشجویان، پرسنل و حتی خانواده های آنان خبر داد.

دكتر فریدون لایقی معاون درمان در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، علاوه بر چگونگی فعالیت روزانه درمانگاه دانشگاه، از " ارائه خدمات تخصصی پزشكی با تعیین وقت قبلی، تشكیل پرونده سلامت برای پرسنل، اجرای برنامه های عمومی واكسیناسیون، و آموزش كمك های اولیه پزشكی به پرسنل " به عنوان برنامه های معاونت درمان طی روزهای آینده گفت.

درمانگاه دانشگاه، خدمات عمومی پزشكی، اورژانسی و خدمات تخصصی به پرسنل و دانشجویان ارائه می دهد

معاون درمان درباره چگونگی فعالیت درمانگاه دكتر وامقی دانشگاه گفت: به دلیل حضور همه روزه پرسنل و دانشجویان در دانشگاه، بخصوص با شروع ترم جدید، وجود درمانگاهی برای رسیدگی به مشكلات دانشگاهیان بویژه دانشجویان، یك ضرورت بود.

دكتر لایقی با اشاره به چند اتفاق غیرمنتظره پزشكی برای پرسنل و دانشجویان، كه سبب شد بیمار بصورت اورژانسی، به بیمارستان اعزام شود، افزود: نیاز به امكانات اولیه پزشكی در داخل دانشگاه، باعث شد كه ما مركزی را برای اقدامات اولیه ضروری داشته باشیم تا بتواند موارد اورژانسی را هم پوشش بدهد.

وی ادامه داد: لذا، درمانگاه با همت همكاران در معاونت های درمان و توسعه مدیریت و حمایت ریاست دانشگاه آماده شد، تا این فرصت برای پرسنل و حتی خانواده های گرامی آنان و دانشجویان فراهم شود و بتوانند مشكلات اورژانسی و غیراورژانسی خودشان را با پزشك مستقر در درمانگاه مطرح كنند.

وی از دیگر تسهیلات درمانگاه برای دانشجویان نیز گفت: پزشك و پرستار هر روز به صورت دائم در درمانگاه حضور دارند و علاوه بر ارائه خدمات رایگان پزشكی به دانشجویان، داروخانه كوچكی در درمانگاه دایر می شود تا داروی مورد نیاز دانشجویان، بصورت رایگان در اختیارشان قرار بگیرد.

دكتر لایقی افزود: علاوه بر پزشك عمومی، برنامه داریم متخصصانی كه در دانشگاه فعالیت دارند، طبق برنامه زمانبندی شده و با تعیین وقت قبلی، برحسب نیاز یك یا دو روز در ماه را در درمانگاه حضور داشته باشند، مثل متخصص ارتوپدی، جراح مغز و اعصاب، جراح دست كه خود بنده هستم، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی، نورولوژیست و ... در درمانگاه مستقر شوند تا بتوانند نیازهای پرسنل و حتی خانواده های گرامی و دانشجویان دانشگاه را رفع كنند.

وی در مورد هزینه های درمانی در درمانگاه نیز گفت: پرسنل با استفاده از بیمه پایه و بیمه تكمیلی می توانند از خدمات درمانی درمانگاه استفاده كنند، اما برای دانشجویان ویزیت پزشك و خدمات درمانی بصورت رایگان ارائه می شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه درمانگاه مجهز به چه تجهیزاتی است؟، گفت: درمانگاه در حد بخش اورژانس بیمارستان رفیده تجهیز شده است. و در واقع، همه وسایلی كه بتواند در اقدامات اولیه اورژانسی بكار گرفته شود، در درمانگاه دانشگاه قرار داده شده است تا بمحض بروز مشكلی برای پرسنل یا دانشجویان، بتوانیم اقدامات اولیه را در درمانگاه انجام داده و پس از ثابت شدن وضعیت بیمار، او را به مركز درمانی اعزام كنیم.

تشكیل پرونده سلامت برای پرسنل، و پیگیری مشكلات سلامتی آنان در برنامه معاونت درمان است

معاون درمان دانشگاه همچنین " تشكیل پرونده سلامت برای پرسنل دانشگاه " را از دیگر برنامه های این معاونت ذكر كرد و گفت: در غربالگری سلامت پرسنل كه به مناسبت هفته دولت انجام شد، متوجه قندخون و فشار خون بالا در میان پرسنل شدیم كه خودشان از این مشكلات بی اطلاع بودند و لذا تصمیم گرفتیم، پرونده سلامت برای پرسنل داشته باشیم تا كنترل های اولیه و حتی انجام آزمایش ها را با بیمارستان رفیده هماهنگ كنیم و با نمونه گیری در درمانگاه و ارسال آن به آزمایشگاه بیمارستان رفیده و دریافت جواب آزمایش ها، از وضعیت سلامتی پرسنل با خبر شده و اقدامات درمانی مربوطه پیگیری شود.

دكتر لایقی تصریح كرد كه پرونده سلامت بسیار كمك كننده است تا بتوانیم افرادی كه دارای شرایط حساس بوده و از ریسك بالای ابتلا به بیماری ها برخوردارند، غربالگری و اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری ها را برایشان انجام بدهیم.

برنامه های عمومی واكسیناسیون از طریق درمانگاه دانشگاه اجرا می شود

معاون درمان دانشگاه در ادامه، دیگر برنامه های این معاونت را بیان كرد و گفت: ما در معرض پیك های مختلف كرونا هستیم و واكسیناسیون عمومی لازم است، ضمن آنكه واكسن آنفلوآنزا كه هر ساله با توجه به شرایط فصلی برای افراد بسیاری كه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، تزریق می شود، می تواند از جمله برنامه های معاونت درمان باشد و اینكه پرسنل دانشگاه را برای تزریق واكسن به بیمارستان رفیده بفرستیم همواره با مشكلاتی همراه بود كه در حال حاضر با وجود درمانگاه در داخل دانشگاه، می توانیم برنامه واكسیناسیون را نیز در دانشگاه اجرا كنیم.

آموزش عمومی پرسنل دانشگاه برای فراگیری اقدامات اولیه در مواقع اضطراری، آغاز شده است

دكتر لایقی همچنین گفت: مساله بعدی، آموزش عمومی پرسنل است كه از روز گذشته با برگزاری كارگاه آموزشی احیای قلبی و عروقی در دانشگاه، برنامه آموزش پرسنل آغاز شده است تا اقدامات اولیه و ضروری را همه پرسنل فرا بگیرند و در مواجهه با موارد اورژانسی، بتوانند با ساده ترین اقدامات، جان بیماری را از مرگ نجات بدهند.

بگفته وی، در كشورهای پیشرفته دنیا، همه افراد، این اقدامات را یاد می گیرند و ما هم با برگزاری كارگاه های آموزشی، تلاش داریم تا پرسنل دانشگاه نیز با موارد اولیه اورژانسی آشنا شوند و ان شاالله این برنامه را گسترش خواهیم داد.

نصب جعبه های محتوی لوازم كمك های اولیه و اورژانسی در محل دپارتمان ها و ساختمان های دانشگاه

معاون درمان دانشگاه، همچنین نصب جعبه های محتوی لوازم كمك های اولیه و اورژانسی در هر دپارتمان آموزشی و ساختمان های دانشگاه را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد و افزود: جعبه های كمك های اولیه برای موارد اورژانسی آماده و در محل دپارتمان آموزشی و ساختمان های دانشگاه نصب شده است تا در صورت بروز مشكلی در هر یك از این محل ها، در همان لحظات ابتدایی حادثه، لوازم مورد نیاز مانند باند، گاز استریل، چسب، بتادین و ... در دسترس همكاران باشد و بتوانند از این لوازم برای اقدامات اولیه استفاده كنند.

وی تاكید كرد: ما به عنوان معاونت درمان، مسئولیت داریم كه مراقب سلامتی كلیه پرسنل و دانشجویان دانشگاه باشیم و این اقدامات برای تسهیل در این خصوص است كه بدون حمایت رئیس دانشگاه و همكاری همه معاونان، امكانپذیر نبود و مطمئنا در این مواقع، داشتن ایده كافی نیست و خوشبختانه هیات رئیسه یك دست و هماهنگ با یكدیگر، باعث هم افزایی در امور شده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۲:۱۹ - ۲۴/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۹۷