دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

گزگز پا یكی از نشانه های تنگی كانال نخاع در ستون فقرات است
 
جراح متخصص مغز و اعصاب گفت: فشار فیزیكی بیش از حد، رفتارهای شدید با ستون فقرات، نشستن های طولانی و رانندگی های طولانی، باعث آسیب به دیسك می شود.
گزگز پا یكی از نشانه های تنگی كانال نخاع در ستون فقرات است
جراح متخصص مغز و اعصاب گفت: فشار فیزیكی بیش از حد، رفتارهای شدید با ستون فقرات، نشستن های طولانی و رانندگی های طولانی، باعث آسیب به دیسك می شود.

علیرضا طبیب خویی، جراح متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در برنامه ضربان شبكه سلامت سیما در پاسخ به این سوال كه علت تنگی كانال نخاعی چیست؟ گفت: فشار فیزیكی بیش از حد، رفتارهای شدید با ستون فقرات، نشستن های طولانی و رانندگی های طولانی، باعث آسیب به دیسك می شود.

وی ادامه داد: دیسك آسیب دیده با داخل شدن به كانال نخاعی باعث تنگ شدن آن می شود. این بیماری بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شود.

خویی تأكید كرد:دیسك كمر و گردن در دوران میانسالی فعال می شود، دیسك ها و زوائد استخوانی با ورود به كانال نخاع باعث تنگ شدن آن می شوند.

هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: تنگی كانال كمری را می توان آرتروز ستون فقرات نامید.گاهی مفصل های آسیب دیده با وارد شدن به كانال نخاعی باعث گزگز در پاها می شوند؛

همچنین فشار بر عصب های ناحیه كمری باعث كم شدن توان فرد و درد شدید می شود.

وی گفت: از مشخصه اصلی این بیماری، درد شدید پاها پس از شروع به راه رفتن است كه به مرور با گذشت زمان و افزایش درد، فرد كاملا ناتوان و خانه نشین می شود. در این حالت مهم ترین كمك جراحی است تا افراد بتوانند راه بروند و زندگی فعال تری داشته باشند.

كارشناس برنامه به جراحی به موقع این بیماری تا قبل از درگیری عصب هایی كه كنترل ادرار و مدفوع را به عهده دارند، تاكید كرد و افزود: جراحی پس از این مرحله با احتمال كمتری بازگشت كنترل ادرار و مدفوع فرد را را به دنبال خواهد داشت.

هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تاكید كرد: هدف اصلی از این جراحی بازگرداندن توانایی راه رفتن به بیمار است.

طبیب خویی در پاسخ به این سوال كه آیا به جز جراحی، درمان های دیگری برای این بیماری وجود دارد؟ گفت:در مراحل اولیه بیماری با تقویت عضلات ستون فقرات مانند فیزیوتراپی و آب درمانی، مصرف دارو و طب سوزنی می توان علائم بیماری را بهبود بخشید.

وی همچنین از تزریق(مواد ضد درد وكورتون) داخل كانال كمری برای برطرف كردن التهاب عصب های آن ناحیه و در موارد نادری لیزر درمانی نام برد.

كارشناس برنامه از بالا بودن وزن به عنوان فاكتور خطر اینگونه جراحی ها نام برد و گفت: به بیمار توصیه می شود قبل از انجام عمل جراحی با رژیم غذایی و در صورت امكان آب درمانی وزن خود را كاهش دهد.

طبیب خویی در پاسخ به این سوال كه لیزر درمانی در تنگی كانال كمر چه نقشی دارد؟، گفت: لیزر روشی است برای كم كردن حجم دیسكی كه بیرون زده است؛ البته در افرادی كه رباطها و مفاصل بزرگ شده و باعث تنگی كانال گشته اند لیزر دیسك، درمان مناسبی نخواهد بود.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۱:۳۹ - ۲۴/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۶