دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحقق رویای دوباره راه رفتن با یك اسكلت رباتیك
 
ریچارد نایدر(Richard Neider) كهنه سرباز ارتش ایالات متحده آمریكا كه در عراق دچار آسیب نخاعی شده بود، به لطف یك اسكلت رباتیك بیرونی توانست بار دیگر راه برود.
تحقق رویای دوباره راه رفتن با یك اسكلت رباتیك به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، نایدر اسكلت بیرونی "ReWalk Personal 6.0" را از طریق یك برنامه امور كهنه سربازان دریافت كرد، او پس از مجروح شدن دیگر قادر به راه رفتن نبود و تقریباً 10 سال را روی ویلچر گذرانده بود.

این دستگاه موتوردار كه با باتری كار می كند، حسگرهایی دارد كه تشخیص می دهند فرد چه زمانی وزن خود را از یك پا به پای دیگر منتقل می كند و سپس به پای دیگر سیگنال حركت می دهد. بدین ترتیب فرآیند راه رفتن ایجاد می شود. این اسكلت بیرونی سبك، به تثبیت زانوها و لگن او نیز كمك می كند.

شدت جراحت این گروهبان سابق ارتش كه در ماه مه سال 2005 آسیب دیده بود به مرور زمان بدتر شد. او اكنون می گوید: وقتی از این دستگاه استفاده می كنم لبخند از صورتم محو نمی شود. این یك نوع استقلال كامل است، اینكه بتوانم روی پاهایم بایستم و چشم در چشم با دیگران ارتباط برقرار كنم.

نایدر می گوید وقتی كه برای اولین بار روی ویلچر نشست، افسرده و عصبانی بود و هنگامی كه راه رفتن افراد را می دید می خواست سرشان فریاد بزند.

او می گوید: اینكه بتوانم بلند شوم و حركت پاهایم را ببینم یكی از شگفت انگیزترین تجربه ها برای من است.

دن بوناروتی(Dan Bonaroti)، فیزیوتراپیست و مالك كلینیك توانبخشی تاچ استون(Touchstone) می گوید كه این فناوری كاربردهای بالقوه گسترده تری برای بیمارانی همچون نایدر دارد.

او افزود: این فناوری می تواند برای افرادی كه كاملاً فلج هستند و همچنین افرادی كه در راه رفتن مشكل دارند مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری را می توان برای افراد مبتلا به سكته مغزی و آسیب نخاعی ناقص گسترش داد.

فناوری اسكلت رباتیك "ReWalk" سال هاست كه در حال توسعه بوده و حدود هشت سال قبل تاییدیه اداره غذا و داروی آمریكا(FDA) را دریافت كرده است.

این دستگاه پیشگام 75 هزار دلار قیمت دارد و در برنامه كهنه سربازان از سال 2015 مورد آزمایش قرار گرفته تا افراد بتوانند آموزش ببینند، برای مدت كوتاهی آن را به خانه ببرند، تجربه خود را با آن ثبت كنند و مطمئن شوند كه از آن به درستی استفاده می كنند.

به گفته بوناروتی، 28 جلسه یعنی حدود 2.5 ماه طول می كشد تا بیمار به طور كامل برای استفاده از این اسكلت بیرونی آموزش ببیند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۲۱ - ۲۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۹۳