دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

كمیته تحول در دانشگاه ها ایجاد می شود / نظام پذیرش دانشجو و تخصیص رشته باید اصلاح شود
 
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در اجلاس معاونین آموزشی كه در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی حضوری دانشگاه ها و ضرورت اجرای طرح تحول آموزشی گفت: جریان تحول آموزشی بسیار ...
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در اجلاس معاونین آموزشی كه در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی حضوری دانشگاه ها و ضرورت اجرای طرح تحول آموزشی گفت: جریان تحول آموزشی بسیار مهم است و پایه و حوزه تمدن سازی مبتنی بر علم و دانش است و دانشگاه ها در توسعه علم و دانش نقش ویژه ای دارند و باید در این زمینه نقش آفرینی كنند.

وی افزود: پایه تمدن نوین اسلامی دانش و علم است و پایه های یك كشور مبتنی بر آموزش است و در حال حاضر نقش آفرینی دانشگاه ها در جریان تمدن سازی شكل گرفته است.

عموعابدینی یادآور شد: به نظر می رسد در یك بخش هایی باید تغییری در ریل گذاری دانشگاه ها صورت گیرد و این فرآیند باید اصلاح شود و 90 درصد تحول آموزشی اصلاح فرآیندها و درصدی هم باید ریل گذاری جدید صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه افزود: باید روی كیفیت آموزشی توجه ویژه ای شود در حال حاضر خیلی عجیب است وظیفه دانشگاه پیام نور را دانشگاه های دیگر نیز انجام می دهند و یا اینكه وظیفه دانشگاه های مهارتی مانند فنی حرفه ای، فرهنگیان، علمی كاربردی را دانشگاه های دیگر انجام می دهند و یكسری تداخل ها انجام شده كه باید اصلاح شود.

ملزم به اجرای آمایش آموزش عالی هستیم

عموعابدینی در ادامه به آمایش آموزش عالی اشاره كرد و گفت: در جاهایی زمانی كه می خواهیم آمایش رشته ها را ایجاد كنیم مقاومت هایی می شود بحث آمایش ساماندهی، مأموریت گرایی، رتبه بندی همه دارای ضوابطی است كه باید اجرایی شود.

وی گفت: بعضی ها تصورشان از آمایش آموزش عالی ادغام یا منحل شدن دانشگاه هاست در صورتی كه به این شكل نیست. ما ملزم به اجرای آمایش آموزش عالی هستیم و زمانی كه از آمایش آموزش عالی صحبت می كنیم منظورمان منحل كردن یا ادغام و این مسائل نیست ما باید نگرش مان را در ساماندهی آموزش عالی از تعطیلی و ادغام و منحل تغییر دهیم. منظور ما از ساماندهی این است كه كار موازی انجام نگیرد و یك حكمرانی هماهنگ داشته باشیم.

پذیرش 20 درصدی دانشجویان دكتری به صورت استادمحور

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینكه طرح تحول آموزش عالی شش ماه است آغاز شده گفت: استادمحوری را آغاز كرده ایم و از سال آینده 20 درصد دانشجویان دكتری استادمحور پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: زمانی كه برنامه تحول دولت در بخش آموزش عالی به وزارت علوم ابلاغ شد، وزیر علوم برای اجرای آن دستور دادند در زمینه های مختلف فرهنگی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، هیأت امنا این طرح تحول ایجاد شده است.

كمیته تحول در دانشگاه ها ایجاد می شود

عموعابدینی ادامه داد: به دانشگاه ها ابلاغ كرده ایم تا كمیته تحول آموزشی تشكیل دهند.

آئین نامه استعداد درخشان تغییر می كند

وی گفت: یكی از برنامه های ما در طرح تحول آموزش عالی تغییر كل مجموعه آئین نامه استعداد درخشان است، طبق برنامه تحول استادمحور خواهد شد.

عموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نظام آموزشی و جریان آموزشی ما باید تغییر كند. علوم پایه ما دچار مشكل است و باید فكری برای آن كرد.

نظام پذیرش دانشجو و تخصیص رشته باید اصلاح شود

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نظام تأسیس رشته و نحوه پذیرش دانشجو باید اصلاح شود.

عدم اقبال از برخی رشته های دانشگاهی با وجود بدون آزمون شدن

وی ادامه داد: رشته های دانشگاهی باید بر اساس مأموریت عام و خاص به دانشگاه ها ارائه شود. به طوری كه در حال حاضر بخشی از رشته های ما در دانشگاه ها اقبالی به آنها نیست باید فكری در طرح تحول برای آنها شود، خیلی از رشته ها اكنون بدون متقاضی هستند، با معدل و سوابق تحصیلی كسی از آنها استقبال نمی كند.

نظام پذیرش دانشجو باید تغییر كند

عموعابدینی تاكید كرد: باید در نظام پذیرش دانشجو تغییر داده و روی آن كار كنیم باید در نظام تخصیص رشته ها تغییر ایجاد كنیم.

وی ادامه داد: مصوبه ای در حال آماده شدن داریم كه از سال آینده پذیرش دانشجو در رشته هایی مثل ریاضی، فیزیك، شیمی زیست شناسی، كودكان استثنایی بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه صنعتی شریف انجام شود برخی از واحدها را در دانشگاه صنعتی شریف و برخی از واحدها را در دانشگاه فرهنگیان طی كنند و به آنها مدرك مشترك داده می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به پذیرش دانشجوی كارشناسی حرفه ای از سال جاری اشاره كرد و افزود: كارشناسی حرفه ای نیز امسال دانشجوی خود را گرفت. ما باید در حوزه برنامه ریزی درسی یك مسیر جدید باز كنیم باید به دانشجو اختیار دهیم كه می خواهد كارشناسی حرفه ای تحصیل كند یا محقق شود. این تحول باید شكل گیرد. ما نظام جامع آموزشی صنعت، جامعه و كشاورزی را در دست اقدام داریم.

وی افزود: در بررسی هایی كه كرده ایم 80 دانشگاه آمار مشروطی داشته اند این در حالی است كه آموزش حضوری بوده اما وقتی آموزش مجازی شده و آزمون مجازی برگزار شده این تعداد كم شده و این نشان می دهد یك مشكل در این بین وجود دارد.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۱:۲۳ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶