دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت مرگ در كار كردن به صورت نشسته و ایستاده!
 
افراد غیرفعالی كه بیش از 6 ساعت در طول روز می نشینند 94 درصد احتمال مرگ در آن ها بیشتر از افراد فعالی است كه كمتر از 3 ساعت در روز می نشینند.
تفاوت مرگ در كار كردن به صورت نشسته و ایستاده! به گزارش ایسنا، در دنیای مدرن و پیشرفته امروز، حفظ سلامتی افراد و جلوگیری از بروز بیماری ها یكی از دغدغه های جوامع محسوب می شود و به همین دلیل شناسایی عوامل مرتبط به ایجاد بیماری و همچنین بهبود سلامت و تهدیدهای آن همواره مورد توجه پژوهشگران و محققان این حوزه است.

بر اساس این مطلب كه از سوی محمدرضا سیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در زمینه «پیشگیری از مشكلات اسكلتی عضلانی در پشت میزنشینان و كارمندان » تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: زندگی ماشینی امروزه بشر با ایجاد فقر حركتی و همچنین وضعیت های بدنی نامناسب و ضعف عضلانی باعث تهدید وضعیت درستی و سلامت افراد جامعه شده است.

یكی از عواملی كه بر وضعیت سلامت افراد اثر می گذارد، وضعیت بدنی یا نحوه قرارگیری قسمت های مختلف بدن نسبت به یكدیگر است و وضعیت بدنی ما دستخوش تغییرات در عوامل متعددی نظیر سن، نوع تفریحات، عوامل ساختاری، عوامل عاطفی و روانی جامعه و فرهنگ و در نهایت شغل افراد قرار می گیرد و از میان عوامل ذكر شده شغل یا حرفه هر فرد با توجه به ساعات طولانی قرارگیری در یك وضعیت مشخص بدنی یا استفاده مداوم از یك یا چند گروه عضلانی خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از رایج ترین وضعیت های بدنی حین كار وضعیت های نشسته یا ایستاده است؛ پژوهش های علمی متعددی روی اثرات این وضعیت های بدنی حین كار صورت گرفته و مطالعات نشان داده است وضعیت های كاری ایستاده میزان كالری بیشتری مصرف می كند و برای سلامتی افراد مناسب تر هستند اما ایجاد شرایطی برای كار در وضعیت ایستاده معمولا هزینه بیشتری نیاز دارد و در سمت مقابل كار كردن در وضعیت نشسته مانع بروز خستگی در پاها شده و برای افراد احساس راحتی بیشتری دارد اما همزمان باعث تحت فشار قرار گرفتن ستون فقرات و ایجاد چاقی می شود.

مطالعات نشان داده اند كه ما حین نشستن توانایی تمركز بیشتری داریم اما این تمركز به ازای هر ساعت نشستن به مرور كم و كمتر می شود. در نتیجه بهترین عملكرد شناختی ما در تركیبی از ایستادن و نشستن حاصل خواهد شد. محققین نشان داده اند در یك بازه یك ساله شخصی كه در وضعیت ایستاده كار می كند بیش از 92 هزار كالری بیشتر از شخصی كه در حالت نشسته كار می كند می سوزاند كه این عدد معادل 38 بار اجرای دوی ماراتن در سال است.

نتیجه تحقیق روی حدود 125 هزار نفر نیز نشان داده است افراد غیرفعالی كه بیش از 6 ساعت در روز می نشینند 94 درصد احتمال مرگ در آن ها بیشتر از افراد فعالی است كه كمتر از 3 ساعت در روز می نشینند، البته این میزان زمان نشستن شامل نشستن پشت رایانه، نشستن در محل كار، نشستن در خودرو یا مترو، نشستن در منزل حین تماشای تلویزیون و... است.

علاوه بر میزان زمان نشستن در طول روز، نوع قرارگیری اندام های مختلف در حین نشستن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هریك از انواع قرار گرفتن روی صندلی می تواند فشارها و نیروهای متفاوتی را به ساختارهای اسكلتی، عضلانی و مفصلی بدن وارد كند و در تصویر زیر انواع مختلفی از نشستن های افراد روی صندلی را مشاهده می كنید.

تفاوت مرگ در كار كردن به صورت نشسته و ایستاده!

اگر خطرات و آسیب های مربوط به وضعیت نامناسب بدنی یا میزان زمان طولانی نشستن را با كار با رایانه تركیب كنیم، خواهیم دید كه افراد پشت میز نشین و كارمندان، احتمال بروز مشكلات و عوارض بسیار متفاوتی در فرد قوت خواهد گرفت.

عوارض ناشی از نشستن طولانی و كار با رایانه

معمول ترین عوارض ناشی از نشستن طولانی و كار را رایانه شامل بروز مشكلات اسكلتی و عضلانی، مشكلات بینایی (خستگی چشم، پیر چشمی و ...)، آسیب فشارهای مداوم به سیستم اسكلتی (دیسك گردنی، دیسك كمری، تونل كارپال)، سردرد، اختلالات استرس (عدم تمركز، سرگیجه و ...) و اختلالات خواب است.

راهكارهای پیشگیرانه

برای پیشگیری از بروز این عوارض و داشتن وضعیت سلامتی بهتر، می توان از اجرای تمرینات منظم و ساده ورزشی در محل كار در كنار رعایت الگوی صحیح نشستن و ارگونومی وسایل كار بهره برد. خوشبختانه با پیشرفت فراگیر استفاده از نرم افزارهای گوشی هوشمند، نرم افزارهای مربوط به تمرینات كششی و قدرتی مناسب در محل كار و یا نرم افزارهایی كه مراقب زیاد نشدن میزان زمان نشستن شما هستند نیز میسر شده است و با یك جستجوی ساده می توانید انواعی از این نرم افزارهای كاربردی را در گوشی همراه خود داشته باشید و با استفاده از تمرینات زیر نیز می توان تا حد بسیار زیادی از بروز مشكلات اسكلتی عضلانی مرتبط با وضعیت بدنی نشسته حین كار جلوگیری كرد.

تفاوت مرگ در كار كردن به صورت نشسته و ایستاده!

تفاوت مرگ در كار كردن به صورت نشسته و ایستاده!

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۳۳ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۶