دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

محصولات شارژی با حركات بدن انسان به همت محققان ایرانی تولید شد
 
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح «تولید لایه های نانولیفی PVDF/PU به منظور بررسی تأثیر بارگذاری تناوبی كششی بر تولید جریان الكتریكی» با بیان اینكه جریان الكتریكی از مواد پیزوالكتریك در اثر فشار و یا ضربه بر مواد دارای خاصیت پیزوالكتریكی ایجاد می شود، گفت: هدف از اجرای این پروژه، ...
محصولات شارژی با حركات بدن انسان به همت محققان ایرانی تولید شد
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح «تولید لایه های نانولیفی PVDF/PU به منظور بررسی تأثیر بارگذاری تناوبی كششی بر تولید جریان الكتریكی» با بیان اینكه جریان الكتریكی از مواد پیزوالكتریك در اثر فشار و یا ضربه بر مواد دارای خاصیت پیزوالكتریكی ایجاد می شود، گفت: هدف از اجرای این پروژه، بررسی امكان ایجاد جریان الكتریكی از طریق كشش و كمانش حاصل از كشش، در یك ماده پیزوالكتریك بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر با بررسی امكان تولید جریان الكتریكی از بارگذاری تناوبی كششی و كمانش حاصل از آن، در پیزوالكتریك PVDF، درصدد تولید محصولاتی هستند كه به عنوان مثال با حركات بدن انسان محصولاتی شارژی تولید كنند.

بر اساس این گزارش، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح «تولید لایه های نانولیفی PVDF/PU به منظور بررسی تأثیر بارگذاری تناوبی كششی بر تولید جریان الكتریكی» با بیان اینكه جریان الكتریكی از مواد پیزوالكتریك در اثر فشار و یا ضربه بر مواد دارای خاصیت پیزوالكتریكی ایجاد می شود، گفت: هدف از اجرای این پروژه، بررسی امكان ایجاد جریان الكتریكی از طریق كشش و كمانش حاصل از كشش، در یك ماده پیزوالكتریك بود.

 بهرنگ عادلی با اشاره به نتایج این تحقیقات افزود: با ایجاد شرایط مناسب و سرانجام تولید یك لایه ممزوج پلیمری از دو نوع پلیمر PVDF (پلی وینیلیدین فلوراید) و PU (پلی اورتان) كه هر كدام دارای خواص ویژه ای هستند می توان به لایه ای بهینه جهت بررسی امكان تولید جریان الكتریكی از آن لایه رسید.
وی اضافه كرد: این دو پلیمر یكی بر اثر فشار جریان ایجاد می كرد و دیگری ذاتا قابلیت اعمال كشش و دارای حالت الاستیكی تا چند برابر طول اولیه را داشت. با امتزاج این دو و پیدا كردن حدود مناسب برای امتزاج، انتظار می رفت تغییر كاربری اساسی در استفاده از پیزوالكتریك ایجاد شود.
عادلی خاطر نشان كرد: این تحقیق مرز های دانشی استفاده از پیزوالكتریك ها را بهبود بخشید و زمینه علمی برای ساخت و طراحی بسیاری از ساختار هایی را كه نیاز به تولید جریان الكتریكی دارند، ولی محدودیت حركتی نیز دارند را فراهم كردكه بتوانند از كشش و كمانش برای تولید جریان الكتریكی از یك پیزو الكتریك استفاده كنند.
این محقق افزود: این طرح می تواند به صورت نیمه صنعتی اجرایی شود و كمك كننده تحقیقات دیگر باشد.
وی افزود: این طرح و پویش علمی مشابه داخلی و خارجی ندارد و مزیت رقابتی آن فناوری جدید در امتزاج مواد پلیمری و تولید جریان الكتریكی به روش نوین و گسترش انواع آلیاژ های پلیمری است.
وی با اشاره به كاربرد های پروژه گفت: با استفاده از این محصول، امكان ساخت شارژ های باطری قابل اتصال به بدن انسان در لباس های ورزشی وجود دارد كه در اثر حركات كششی دست و پا در حین تحرك و یا ورزش به عنوان مثال یك باطری موبایل را شارژ كند.
عادلی افزود: همچنین با استفاده از نتایج این تحقیق می توان نانو سنسور های كششی ساخت كه در اثر ایجاد كشش جریان تولید كرده و امكان سنجش میزان كشش با جریان الكتریكی تولید شده را بدست آورد.

وی افزود: با استفاده از این محصول، امكان تولید انرژی در وسایل كه نیاز با شارژ دارند، ولی امكان تعویض باتری آن ها نیست و یا سخت است، وجود دارد و می توان از آن مصارف پزشكی مانند باتری هی قلب و ترمیم كننده های فیزیوتراپی بهره برد.
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیركبیر، دكتر علی اكبرقره آقاجی و دكترعلی اصغر اصغریان جدی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اساتید راهنمای این پروژه هستند. 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
منبع خبر:
برنا نیوز
   تاریخ: ۰۰:۰۴ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۹