دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اهم فعالیت های شش ماهه اخیر واحد كاردرمانی مركز آموزشی – درمانی روانپزشكی رازی گزارش شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

اهم فعالیت های شش ماهه اخیر واحد كاردرمانی مركز آموزشی – درمانی روانپزشكی رازی گزارش شد

واحد كاردرمانی مركز آموزشی - درمانی روانپزشكی رازی در راستای چشم انداز و رسالت ارائه خدمات جامع و با كیفیت درمانی، آموزشی، پژوهشی و توانبخشی مبتنی بر شواهد علمی در حیطه سلامت روان، ضمن رعایت منشور حقوق بیمار و حفظ كرامت انسانی و با در نظر گرفتن معیارهای افزایش بهره وری و ارزش آفرینی، فعالیت می كند.

به گزارش وبدای دانشگاه بنقل از روابط عمومی مركز روانپزشكی رازی، با توجه به نقش بسزای خدمات توانبخشی در پیشگیری، درمان و كسب هویت و استفلال فردی و اجتماعی بیماران حوزه روانپزشكی، واحد كاردرمانی مركز رازی بعنوان پیش قراول تخصصهای توانبخشی در حیطه روان با در نظر گرفتن اهداف مركز و همگام با رویكرد تحولی آن در شش ماه نخست امسال، اقدام به طراحی و اجرای برنامه های تخصصی نمود كه خلاصه ای از اهم این فعالیت ها ارائه می شود.

براساس این گزارش، واحد كاردرمانی مركز روانپزشكی رازی طی ماه های اخیر، « اقدام به تدوین پروتكل كار در بخش مخصوص مددجویان كرده و پس از اصلاحات لازم جهت ابلاغ ، به معاونت درمان مركز رازی ارسال كرده است ».

تدوین پروتكل كار، با توجه به نقش مهم كار در برنامه ریزی های درمانی و توانبخشی روانی و برای حفظ و ارتقای نقش های فردی و اجتماعی مددجویان، در چارچوب علمی و سازمان یافته ای صورت گرفت.

این گزارش می افزاید: واحد كاردرمانی مركز رازی، جهت هماهنگ سازی فعالیهای توانبخشی در حوزه كاردرمانی و استاندارد سازی و تطبیق با سنجه های اعتبار بخشی، « خدمات خود را در قالب روشهای اجرایی كاردرمانی داخل بخش ها و پردیس ها، كارگاههای توانبخشی حرفه ای و فعالیت تفریح درمانی، تدوین كرده و در اختیار واحد بهبود كیفیت بیمارستان قرار داده است ».

بنابر این گزارش، واحد كاردرمانی از خردادماه امسال، نسبت به « تهیه و تدوین پروتكل اجرایی فعالیت تفریح درمانی » نیز اقدام كرد تا در اختیار واحدهای مشاركت كننده در این حیطه قرار بگیرد.

واحد كاردرمانی مركز روانپزشكی رازی، تهیه و تدوین این پروتكل را با توجه به از سرگیری فعالیتهای توانبخشی در حوزه تفریح درمانی جهت پیشگیری از ایجاد خلل و یكپارچه سازی و پیروی از اصل كار تیمی و بین گروهی انجام داده است.

این گزارش همچنین حاكیست كه واحد كاردرمانی مركز از خردادماه امسال « اقدام به اعزام مددجویان جهت شركت در برنامه های تفریح درمانی به عنوان یكی از انواع مداخلات گروهی در توانبخشی روانی نیز كرده است » .

با اجرای این برنامه طی سه ماه گذشته، تعداد 347 نفر از مددجویان در فعالیتهای تفریح درمانی اعزام به مشهد مقدس، فشم، اوشان و برنامه های داخل شهر مشاركت داشتند.

واحد كاردرمانی همچین با هدف توسعه فعالیتهای توانبخشی در مركز « اقدام به راه اندازی فعالیت باغ درمانی » با هدف دستیابی به تاثیرات مثبت شناختی، اجتماعی و جسمی این فعالیت بر بیماران نموده است كه فعلا با توجه به عدم تكمیل پروژه، روزانه 5 الی 10 نفر از مددجویان در این فعالیت مشاركت می كنند.

این گزارش می افزاید: با توجه به اینكه تعدادی از بیماران بستری در سنین سالمندی بسر می برند و طولانی بودن زمان بستری نیز امكان اختلال در عملكرد فیزیكی مددجویان را باعث خواهد شد، واحد كاردرمانی مركز روانپزشكی رازی « فعالیتهای كاردرمانی جسمی را بطور روزانه در پنج بخش از پردیس های این مركز جهت پیشگیری از بروز علایم منفی و حفظ و ارتقای عملكرد فیزیكی این مددجویان، اجرا می كند ».

همچنین واحد كاردرمانی مركز در راستای توسعه ارائه خدمات كاردرمانی و بهره مندی تعداد بیشتری از مددجویان از این خدمات در حیطه جسمی و روانی، « اقدام به راه اندازی قسمت كاردرمانی در سه بخش بستری » نیز نموده كه به زودی این خدمات در دیگر بخش ها نیز گسترش می یابد.

« اجرای برنامه های توانبخشی نظیر تربیت بدنی - سمعی بصری - shopping -كارگاههای توانبخشی برای بیماران بستری در بخش های حاد و بیماران قضایی »، از دیگر اقدامات واحد كاردرمانی مركز روانپزشكی رازی طی ماه های اخیر می باشد.

براساس این گزارش، « اجرای برنامه پیاده روی همراه با تفریح درمانی و سایر فعالیتهای این حیطه بصورت روزانه و طبق برنامه ثابت برای مددجویان » از دیگر اقدامات بخش كاردرمانی مركز با همكاری دیگر اعضای تیم توانبخشی است كه در جهت ارتقای عملكرد و مهارتهای جسمی بیماران و جلوگیری از روند موسسه زدگی صورت می گیرد.

« اصلاح و تغییر فرم های گزارش نویسی جهت پرونده بیماران با هدف استانداردسازی و پایش پذیری گزارشات، اجرای برنامه روزانه ورزشی با نام " زنگ ورزش " در داخل پردیس ها، و تجهیز بخش روانپزشكی كودك و نوجوان با تجهیزاتی مانند استخر توپ، كیت توانبخشی mental و كیت توانبخشی شناختی » از دیگر اقدامات مهم واحد كاردرمانی مركز روانپزشكی رازی است كه طی ماه های اخیر اجرا شده است.

واحد كاردرمانی مركز رازی همچنین علاوه بر ارائه گزارش آماری از فعالیت ها طی پنج ماه نخست امسال كه شامل " استفاده دو هزار و 157 بیمار از خدمات، 14 هزار و 405 مورد كاردرمانی انفرادی، سه هزار و 217 مورد كاردرمانی گروهی و 9 هزار و 761 مورد فعالیت ورزشی داخل بخش " می شود، « برگزاری هشت جلسه كارگاه آموزشی تخصصی كاردرمانی ویژه كاردرمانگران مركز رازی با همكاری اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و خدمات اجتماعی و سایر دانشگاههای علوم پزشكی » را اعلام كرد.

این كارگاه های آموزشی از ابتدای سال جاری تا كنون با هدف ارتقاء و توسعه دانش تخصصی پرسنل و به روز رسانی حیطه های مداخلات توانبخشی جهت اثربخشی هر چه بیشتر و بهتر برگزار شده است.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۲۰:۵۹ - ۲۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۹۲