دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زنان به این علائم در بدن خود حساس باشند
 
فلوشیپ جراحی پستان گفت:در بعضی از انواع سرطان پستان، مجبور به تخلیه كامل پستان هستیم، این نوع نادر از سرطان پستان (سرطان التهابی پستان) با قرمزی و تورم شدید پوست پستان همراه است.
فلوشیپ جراحی پستان گفت:در بعضی از انواع سرطان پستان، مجبور به تخلیه كامل پستان هستیم، این نوع نادر از سرطان پستان (سرطان التهابی پستان) با قرمزی و تورم شدید پوست پستان همراه است.

breast cancer - سرطان پستان - سرطان سینه - سرطان زنان - بیماری زنان به گزارش همشهری آنلاین، نازی معینی، فلوشیپ جراحی پستان و عضو هیأت علمی پژوهشكده معتمد جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال كه در ارزیابی اولیه توده های سرطانی پستان انجام چه آزمایش هایی ضرورت دارد، گفت: به غیر از سونوگرافی، ماموگرافی و نمونه برداری، بقیه آزمایش ها بنا به میزان پیشرفت بیماری متفاوت خواهد بود؛ برای مثال اگر بیماری با علائم پیشرونده به دیگر اعضای بدن همراه باشد، اسكن ریه و اسكن استخوان نیز درخواست خواهد شد.

وی ادامه داد: گاهی این بیماری، سدهای اولیه را پشت سر گذاشته و بسیار منتشر شده است. (مراحل پیشرفته) در این بیماران به عنوان درمان حمایتی از جراحی استفاده خواهد شد.

معینی در پاسخ به این سوال كه آیا همیشه جراحی قدم اول محسوب می شود، گفت: در بسیاری از موارد شیمی درمانی قبل از عمل انجام می شود. در این رابطه، نمونه برداری از توده های پستانی و رنگ آمیزی سلولی آنها خیلی از مسائل را برای ما مشخص می كند. توده هایی كه به شیمی درمانی حساس هستند خیلی زود با شیمی درمانی كوچك می شوند؛ در این صورت ترجیح می دهیم، شیمی درمانی در این بیماران قبل از جراحی انجام شود.

این فلوشیپ جراحی پستان گفت: درمان استاندارد و انتخابی ما در جراحی پستان «حفظ پستان» است. مطالعات زیادی انجام شده كه در بیماران مبتلا به سرطان پستان، برداشت كامل پستان در مقایسه یا برداشت به تنهایی توده، هیچ تفاوتی در میزان بهبود بیماری ایجاد نكرده است، بنابراین حفظ پستان نتایج بهتری را به دنبال داشته است و تخلیه كامل پستان آخرین انتخاب پزشكان است.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی گفت: در بعضی از انواع سرطان پستان، مجبور به تخلیه كامل پستان هستیم، این نوع نادر از سرطان پستان (سرطان التهابی پستان) با قرمزی و تورم شدید پوست پستان همراه است.

وی اضافه كرد: همزمانی جراحی و جایگزینی پروتز پستان در بعضی از انواع سرطان ها قابل انجام است.

- زنان در این روزها استرس كمتری دارند زنان به این علائم در بدن خود حساس باشند

كارشناس برنامه در پاسخ به این سوال كه امكان جراحی تخلیه پستان و جایگزینی آن با پروتز برای كسانی كه در خانواده آنها سرطان پستان گزارش شده است، امكان پذیر است، گفت: این جراحی تنها در بانوانی كه تست ژنتیك آنها مثبت است و بالای 80 درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند پیشنهاد می شود.

عضو پژوهشكده سرطان پستان گفت: تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل در صورتی انجام می شود كه در این غدد درگیری سرطان ایجاد شده باشد، تشخیص درگیری غدد لنفاوی زیر بغل، با انجام تكنیك های خاصی قبل از انجام عمل امكان پذیر است.

معینی تاكید كرد: گاهی احتمال بارداری بعد از انجام شیمی درمانی كاهش می یابد؛ زیرا شیمی درمانی باعث كاهش ذخیره تخمدان ها می شود؛ به همین دلیل قبل از شروع درمان، بیماران را به انجام فریز جنین توصیه می كنیم تا پس از درمان كامل امكان باروری حفظ شود.

این جراح در پاسخ به این سوال كه انجام ندادن شیمی درمانی در چه افرادی امكان پذیر است، گفت: در افراد خیلی مسن،افرادی با تومورهای كوچك هورمون مثبت و درگیر نبودن غدد لنفاوی، امكان كنار گذاشتن شیمی درمانی وجود دارد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۸:۱۸ - ۲۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۷