دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیازمند 40 هزار فیزیوتراپیست هستیم
 
دبیر علمی كنگره انجمن فیزیوتراپی ایران بابیان این مطلب كه شیوع بیماری های اسكلتی عضلانی نسبت به قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر یك پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیر متخصص به این حرفه شده است.
نیازمند 40 هزار فیزیوتراپیست هستیم دبیر علمی كنگره انجمن فیزیوتراپی ایران بابیان این مطلب كه شیوع بیماری های اسكلتی عضلانی نسبت به قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر یك پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیر متخصص به این حرفه شده است.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد مؤذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به شیوع بیماری های اسكلتی عضلانی اظهار داشت: جامعه نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی است.

مؤذن زاده با اشاره به وجود 8 هزار فیزیوتراپیست در كشور، گفت: حدود یك هزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی داریم كه ارتقا دكترای حرفه ای را خواستار هستیم .

وی افزود: تعدادی از همكاران ما در كشورهای دیگر در مقطع دكتری حرفه ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر 200 فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دكترای حرفه ای داریم كه حدود 80 نفر این افراد در داخل كشور فعال هستند و بقیه در كشورهای دیگر فعالیت می كنند.

مؤذن زاده گفت: ما معتقدیم خدمات فیزیوتراپی با مقطع كارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دكترای حرفه ای بود.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت كشور، حداقل 40 هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم كه در حال حاضر یك پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیر متخصص به این حرفه شده است.

مؤذن زاده با انتقاد از بیمه ها در عدم پرداخت به موقع مطالبات فیزیوتراپیست ها، افزود: تأخیر در پرداخت مطالبات به 7 تا 8 ماه رسیده كه موجب دلسردی فیزیوتراپیست ها شده است.

وی گفت: متأسفانه شاهد سیاست یك بام و هوا در برخورد با مؤسسات فیزیوتراپی هستیم و توجه لازم به تسهیل روند فعالیت این مؤسسات نمی شود و زنگ خطر تعطیلی این مراكز به صدا در آمده است كه در نتیجه آن، مردم از خدمات فیزیوتراپی محروم می شوند.

مؤذن زاده ادامه داد: روند رو به رشد افراد فاقد صلاحیت در حرفه فیزیوتراپی، باعث نابسامانی در این حوزه شده است.

وی افزود: در حال حاضر مقطع دكترای حرفه ای را در كشور نداریم، به رغم اینكه موافقت اصولی آن به صورت آزمایشی نیز اجرا شده بود.

مؤذن زاده ادامه داد: تعارض منافع باعث توقف دكترای حرفه ای فیزیوتراپی شده است؛ زیرا فكر می كنند سایر درمان ها را تحت الشعاع قرار می دهد؛ در حالی كه اصلاً چنین چیزی نیست.

همچنین، محمد اكبری، دبیر علمی كنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به شیوع بیماری های اسكلتی عضلانی، افزود: نسبت به قبل بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

وی گفت: سیستم اسكلتی عضلانی به مثابه موتور بدن است و باید خوب عمل كند؛ در غیر این صورت، عملكرد سایر دستگاه های بدن دچار اختلال خواهد شد.

محمد اكبری، دبیر علمی كنگره افزود: اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نكند، در آینده با جامعه ای بیمار مواجه خواهیم شد؛ چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

وی گفت: در كشورهای پیشرفته دیده شده كه هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه ای، كاهش پیدا می كند؛ لذا وزارت بهداشت باید به استانداردهای جهانی فكر كند.
منبع خبر:
دانا
   تاریخ: ۱۷:۴۵ - ۲۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۹۴