دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

220 نوزاد مبتلا به بیماری های مادرزادی نخاع رایگان درمان شدند
 
تهران - ایرنا - دبیر كمیته نورویورولوژی ایران با اشاره به اینكه بیماری های مادر زادی نخاع در استان های خوزستان، اراك، گرگان و كرمانشاه شایع تر است، گفت: براساس مطالعات انجام شده در 2 سال اخیر در دوران شیوع همه گیری كرونا، 400 نوزاد مبتلا به این بیماری ها در كشور شناسایی شد كه 220 بیمار رایگان ...
220 نوزاد مبتلا به بیماری های مادرزادی نخاع رایگان درمان شدند تهران - ایرنا - دبیر كمیته نورویورولوژی ایران با اشاره به اینكه بیماری های مادر زادی نخاع در استان های خوزستان، اراك، گرگان و كرمانشاه شایع تر است، گفت: براساس مطالعات انجام شده در 2 سال اخیر در دوران شیوع همه گیری كرونا، 400 نوزاد مبتلا به این بیماری ها در كشور شناسایی شد كه 220 بیمار رایگان درمان شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، دكتر مهری مهراد روز دوشنبه در یك نشست خبری افزود: در ایران از هر هزار تولد زنده 5/1 نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی نخاع در ناحیه كمر است و در مثانه آنها نیز اختلال ایجاد می شود.

وی اظهارداشت: نتایج این مطالعه نشان می دهد كه این بیماران توان مالی پایینی داشته و مادر دوران مراقبت بارداری مناسبی نداشته است.

مهراد ادامه داد: متاسفانه به علت عدم آگاهی، این بیماران مراجعه به اورولوژیست نداشته و دیالیزی می شوند، پاهایشان فلج شده و قادر به حركت نیستند، در حالیكه با تشخیص و درمان به موقع می تواند مشكلات آنها از جمله اختلالات مثانه و جلوگیری از دیالیز پیشگیری كرد.

وی تصریح كرد: درمان رایگان 220 بیمار مبتلا به نقص مادرزادی نخاع در یك كنگره بین المللی كه تیرماه امسال در اتریش برگزار شد، ستوده شد.

این پزشك در ادامه گفت: مشكلات ادراری نشانگر بیماری های نهفته ای مانند دیابت، پاركینسون، ام اس و غیره است كه مبتلایان از آنها بی خبر بوده و دچار عوارض زیادی در سیستم عصبی می شوند.

مهراد اظهارداشت: دیابت بیماری است كه چشم، كلیه و مثانه را درگیر می كند و باید آموزش بدهیم به افراد مبتلا به این بیماری كه اگر دچار مشكلات ادراری شدند، باید به پزشكان اورولوژی نیز مراجعه كنند.

به گفته مهراد، بی اختیاری ادراری زنان از نوع بیش فعالی، استرسی و مثانه های عصبی كه علت آن ناهماهنگی عضله و عصب مثانه و كف لگن می تواند باشد و بی اختیاری ادراری مردانی كه به دلیل عمل پروستات دچار این مشكل شده اند و از مشكلات مثانه نوروژنیك رنج می برند با فیزیوتراپی كف لگن درمان می شود.

وی خاطرنشان كرد: بسیاری از بیماری ها باعث اختلال در مثانه و بی اختیاری ادرار می شوند، ارجاع پزشك به اورولوژیست بسیار موضوع مهمی است كه باید توسط پزشكان مورد توجه قرار می گیرد.

برچسب ها
- جراحت نخاعی
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۵۳ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹