دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خشم از دیابت و دیابت ناشی از خشم
 
طبق نتایج پژوهش های علمی، شیوع اختلالات روان شناختی در بیماران مبتلا به دیابت، نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است. طیف گسترده ای از اختلالات روان شناختی در كمین افرادی است كه متوجه بیماری دیابت در وجودشان می شوند.
خبرگزاری علم و فناوری بررسی می كند پرونده ویژه روز جهانی دیابت؛ خشم از دیابت و دیابت ناشی از خشم طبق نتایج پژوهش های علمی، شیوع اختلالات روان شناختی در بیماران مبتلا به دیابت، نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است. طیف گسترده ای از اختلالات روان شناختی در كمین افرادی است كه متوجه بیماری دیابت در وجودشان می شوند. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری،بررسی تأثیر متقابل دیابت و سلامت روان بر یكدیگر، افسردگی، اضطراب فراگیر، وحشت زدگی، استرس پس از سانحه و اختلالات خوردن از جمله مشكلاتی است كه افراد دیابتی در معرض ابتلا به آن ها قرار دارند. مهم ترین دلیل این اختلالات هم عدم آگاهی به شرایط كنترل دیابت و از طرفی عدم تشخیص به هنگام این بیماری است.

اضطراب و دیابت

اولین اثری كه ابتلا به دیابت در زندگی فرد می گذارد، بروز اضطراب است. دیابت به بیماری خاموش معروف است و در صورت عدم تشخیص به موقع و یا رعایت نكردن اصول و روش های اصلاحی از طرف فرد مبتلا، احتمال آسیب به چشم، كلیه، پا و یا اندام دیگر را دارد. به همین دلیل خیلی از افراد با شنیدن نام دیابت، به این عوارض وخیم فكر می كنند و دچار اضطراب و یا حتی حمله های اضطرابی شدید می شوند. وحشت ناشی از اینكه نكند بینایی ام را از دست بدهم یا نكند زخم های لاعلاج بگیرم، از یك طرف و الزام به رعایت رژیم های غذایی سخت و حذف بسیاری از خوراكی های مورد علاقه ی فرد از طرف دیگر، باعث تشدید این مشكلات روحی می شود. مسأله این است كه همین وضعیت روحی، تشدید كننده ی دیابت هم هست. دیابت و مشكلات روحی و روانی یك چرخه ی معیوب درست می كنند كه یكی باعث تشدید دیگر می شود. تا جایی كه فرد خود تصمیم بگیرد با اصلاح یكی از این موارد، به این چرخه پایان دهد.

شیوع افسردگی در مبتلایان به دیابت

بیشتر افراد با آگاهی از بیماری خود، به طور طبیعی دچار ترس و اضطراب می شوند. آنچه باعث بروز یا تشدید دیابت می شود سبك زندگی فرد است و خودمراقبتی در كنترل آن نقش مهمی دارد. بنابراین نیاز است فرد تغییرات اساسی در برنامه های روزمره ی زندگی اش ایجاد كند؛ اقدامی كه خود می تواند برای فرد اضطراب زا باشد. وضعیت روحی فرد هم مستقیم روی رفتار و تمركز فرد بر جسم اثر می گذارد كه منجر به افزایش و كاهش قند خون و بدحالی های ناشی از آن می شود. به طور كلی دیابت و مشكلات روحی و روانی با هم یك چرخه ی معیوب را تشكیل می دهند كه تشدید یكی، منجر به بدتر شدن وضعیت دیگری می شود. علائم افسردگی عبارتند از: 1- بی لذتی حتی در مواردی كه فرد در گذشته از آن لذت می برد. 2- اختلال خواب (پرخوابی یا كم خوابی 3- اختلال در شیوه ی غذا خوردن به معنی كاهش یا افزایش بیش از حد اشتها 4- از دست دادن تمركز حواس 5- كاهش شدید اعتماد به نفس 6- بدحالی به هنگام صبح 7- احساس تنهایی شدید 8- نیاز به انزوای بیش از حد 9- داشتن افكار خودكشی 10- داشتن گرایشات آسیب به خود یا دیگران. اگر همزمان پنج علامت از این علائم در فرد باشد، مبتلا به افسردگی شده. اما اگر فقط یكی دو علامت گاه گاهی بروز می كند، فقط نشانگان افسردگی است و نمی توانیم بگوییم كه فرد افسرده است.

دیابت و خشم

پژوهش های روان شناختی نشان داده كه بین افسردگی و خشم ارتباط و هم بستگی وجود دارد؛ هر چقدر فرد علائم بیشتری از افسردگی را داشته باشد، بیشتر دچار خشم یا افكار نشخوارشونده ی خشم می شود. پژوهش های بین المللی در سال 2015 نشان داد كه تجربه ی هیجان خشم، باعث تشدید علائم دیابت می شود. یكی از مهم ترین دلایل بروز خشم در این بیماران، انكار است. زمانی كه به فرد اطلاع می دهند كه دچار دیابت نوع دو شده و از این به بعد لازم است غذاهای رژیمی بخورد و شكل زندگی اش را مطابق شرایط بیماری تغییر دهد، ممكن است آن را انكار كند و به سبك زندگی قبل ادامه دهد. ادامه ی سبك گذشته، ممكن است منجر به بیماری های جانبی مثل آسیب به كلیه ها، چشم، زخم پا و امثال آن شود. اینجاست كه فرد مبتلا به دیابت به طور جدی و ناراحت كننده ای با بیماری خود مواجه می شود. در این مواقع خشمگینی از وضع موجود، شایع ترین هیجان است.

دیابت و داروهای روانی

در صورتی كه شدت علائم افسردگی و اضطراب بالا باشد معمولا روان شناسان، مداخله ی روان پزشك یا دارودرمانی را توصیه می كنند. مطالعات پژوهشی گسترده ای در زمینه ی تأثیرات جانبی داروهای روان شناسی انجام شده است. طبق پژوهش های اخیر روان شناختی، داروهای ضد افسردگی و داروهای كنترل كننده ی ناقل های عصبی در افزایش قند و چربی خون اثر مثبت دارند. بنابراین لازم است افراد مبتلا به دیابت، ضمن اصلاح سبك تغذیه و انجام تمرینات ورزشی اصولی و منظم، از خدمات مشاوره ای حرفه ای هم استفاده كنند یا با شركت در كارگاه ها و كلاس های آموزشی، مهارت های زندگی را بیاموزند. آموزش مهارت های كنترل خشم، مهارت های گفت وگو، شناخت هیجانات و امثال آن، سلامت روان افراد را بالا می برد و به فرد كمك می كند با پذیرش وضع موجود، چون و چرا كردن های بیهوده را كنار بگذارد و برای ارتقاء سلامت جسمی خود، به طور مؤثر و مفید تلاش كند.
   تاریخ: ۱۲:۱۳ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۶