دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو، تعریف و اجرا كرد
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد:

می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو، تعریف و اجرا كرد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز (پنجشنبه) در نخستین سمینار " تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن " اعلام كرد: می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو، تعریف و اجرا كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر ابوالفضل باقری فرد در سخنرانی خود تحت عنوان « نقش آموزش در مصرف منطقی داروها »، ابتدا به تاریخچه آموزش پزشكی در ایران اشاره كرد و گفت: اولین مركز آموزش علوم پزشكی در كشور، به سال 1228 در دارالفنون برمی گردد و رشد و پیشرفت چشمگیر این بخش از آموزش عالی، سبب شده كه هم اكنون 68 دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی در كشور فعالیت كنند و 254 هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشكی مشغول به تحصیل باشند.

وی افزود: 21 هزار عضو هیات علمی در مراكز آموزش دولتی و دو هزار عضو هیات علمی در مراكز غیردولتی فعالیت می كنند، 150 رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در كشور داریم و از حدود هزار بیمارستان كشور، 250 بیمارستان آموزشی و تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشكی كشورند، 176 انجمن علمی و 22 قطب علمی در كشور فعالند.

دكتر باقری فرد یادآور شد كه اولین دانشكده داروسازی كه مربوط به دانشگاه علوم پزشكی تهران می باشد در سال 1313 فعالیت خود را آغاز كرد و هم اكنون 18 هزار دانش آموخته داروسازی و 12 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل این رشته در كشور داریم . مقایسه تولید دانش داروسازی در میان كشورهای منطقه نشان می دهد كه ایران رتبه اول منطقه را به این لحاظ كسب كرده است.

وی افزود: انتشار مقالات حوزه داروسازی طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و روند صعودی دارد كه 28 درصد سهم ما از این بخش در میان كشورهای منطقه و سه درصد در جهان است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، كشور ایران، به میزان 96 درصد به داروهای اساسی دسترسی دارد كه داروهای كنترل فشارخون (بویژه متفورمین) جزو پر مصرفترین داروهاست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه از نظر بیماری ها، بیشترین داروها در بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود، گفت: متاسفانه ارتباط منطقی بین بار بیماری ها با تجویز و مصرف دارو وجود ندارد، ضمن آنكه نیازمند فرهنگ سازی در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو در بسیاری از مناطق كشور هستیم.

دكتر باقری فرد با تاكید بر این نكته كه نقش همه بخش های جامعه باید در پاسخگویی اجتماعی و در تجویز و مصرف منطقی دارو مورد توجه قرار بگیرد، افزود: هم اكنون 24 دانشكده داروسازی فعال در كشور داریم و هر چند كه برنامه آموزش مداوم این رشته بصورت منظم و مرتب اجرا می شود، اما این آموزش ها در كنترل تجویز و مصرف بی رویه دارو، تاثیرگذار نیستند.

وی به ظرفیت بالای انجمن های علمی رشته های گوناگون در حوزه داروسازی اشاره كرد و گفت: انجمن ها كه باید بازوی علمی و آموزشی وزارت بهداشت باشند، متاسفانه از ظرفیت آنها استفاده نشده است .

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به برگزاری دوره های مختلف آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه داروسازی اشاره كرد و تاكید كرد كه می توانیم دوره های حرفه آموزی را با توجه به شرایط و نیاز جامعه، تعریف و اجرا كنیم. چرا كه باید تمام فعالیت های ما براساس پاسخگویی اجتماعی و نیاز جامعه تعریف شود.

دكتر باقری فرد كه متخصص ارتوپدی است، با بیان مثالی از داروهای مربوط به رشته خود و قیمت های مختلف در داروهای مشابه، گفت: برای تجویز داروهایی كه اثربخشی یكسان دارند، باید با كمك انجمن های علمی، گایدلاین های مربوطه (دستورالعمل) تدوین شود تا همه پزشكان و درمانگران هماهنگ با هم عمل كنند.

وی در كل، نقش آموزش را در تجویز و مصرف منطقی دارو ، تاثیرگذار دانست و افزود: برای تحقق این هدف، « اصلاح تجویز و مصرف مناسب داروها، نیازمند فرایند فرابخشی است » ، « تدوین برنامه ها و سیاستگذاری ها باید براساس اطلاعات و فرایندهای معتبر و علمی باشد » و « آموزش داروسازان جامعه نگر می تواند به مصرف مناسب و كنترل بیماری ها كمك كند و یكی از راهبردهایی است كه با كمك دبیرخانه داروسازی، درصدد پیگیری آن هستیم » .

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۲۶ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۹۴