دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش داروسازان جامعه نگر؛ راهكاری برای حل مشكلات تجویز و مصرف غیر منطقی دارو
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه تجویز و مصرف منطقی دارو فقط مربوط به یك بخش وزارت بهداشت نیست، گفت: تدوین برنامه و سیاست گذاری ها باید بر اساس فرآیندهای علمی و معتبر باشد و آموزش داروسازان جامعه نگر هم یكی از راهبردهایی است كه ما با كمك دبیرخانه شورای آموزش داروسازی ...
آموزش داروسازان جامعه نگر؛ راهكاری برای حل مشكلات تجویز و مصرف غیر منطقی دارو به گزارش ایسنا، دكتر ابوالفضل باقری فرد در نخستین سمینار تصمیم گیری مبتنی بر شواهد با عنوان «چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن» كه امروز پنجشنبه 26 آبان ماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، به سخنرانی درباره نقش آموزش در مصرف منطقی داروها پرداخت.

وی با اشاره به تاریخ آموزش پزشكی در جندی شاپور و در دارالفنون به عنوان اولین موسسه آموزش عالی گفت: از سال 1300 گروه پزشكی در دارالفنون تشكیل شده و در حال حاضر 68 دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی در سراسر كشور داریم و بیش از 254 هزار دانشجو در رشته های مختلف مرتبط با علوم پزشكی، 21 هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه دولتی و 2 هزار نفر در دانشگاه های غیر دولتی داریم.

وی همچنین به آمار تعداد رشته مقطع های علوم پزشكی، بیمارستان های آموزشی و انجمن های علمی در وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: توسعه داروسازی از سال 1317 در دانشكده داروسازی دانشگاه تهران شروع شده و اكنون 18 دانش آموخته داروسازی،1500 متخصص علوم دارویی داریم و درصد سرانه انتشار مقاله به عضو هیئت علمی در حوزه داروسازی بسیار امیدوار كننده است و در این حوزه بر لبه دانش در حال حركت هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به رتبه اول ایران در حیطه تولید دانش داروسازی در منطقه، توضیح داد: میزان استناد مقالات در حال افزایش است. سهم تولید دانش ما در داروسازی در منطقه28 درصد و در جهان 3 درصد است و این نشان دهنده نقش بسیار موثر ما در حیطه داروسازی است.

وی عنوان كرد كه در ایران 96 درصد دسترسی به داروهای اساسی وجود دارد و این توسط WHO (سازمان بهداشت جهانی) اعلام شده و آمار بسیار خوبی است.

باقری فرد با اشاره به نتایج مطالعه ای كه در سالهای 2014، 2015 در مورد مصرف دارو در ایران انجام شده، گفت: بر اساس این مطالعه داروهای ضدفشار خون در گروه های دارویی بوده و بیشترین دارویی كه در كشور استفاده می شود متفورمین است. همچنین مطالعه ای در سالهای 2012 تا 2015 انجام شده كه نشان می دهد بیشترین داروها در كشور برای بیماری های قلب عروقی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار كرد: فرهنگ تجویز و مصرف دارو، فرهنگی نیست كه خود به خود ایجاد شود و باید روی مصرف داروها در كشور كار شود. چرا كه فرهنگ تجویز و مصرف منطقی در كشور ما وجود ندارد.

وی با بیان اینكه منابع ما در كشور محدود است، ادامه داد: حتی كشورهایی كه منابع محدود ندارند به تجویز و مصرف منطقی دارو توجه دارند. وقتی دارو در دسترس است، باید تمام ذی نفعان به این موضوع توجه داشته باشند.

باقری فرد خاطر نشان كرد: ما نقش پاسخگویی اجتماعی و جامعه نگری در همه شئون وزارت بهداشت، در آموزش و حتی در مصرف دارو داریم. در مصرف دارو، تنها پزشك نقش ندارد، بلكه علاوه بر پزشك؛ داروساز، تولیدكننده، وارد كننده هم نقش دارند. نقش ما باید پاسخگویی اجتماعی باشد.

وی اظهار كرد: در آموزش نیز اهداف ما همین است. اگر ما فقط بگوییم ما تحقیق انجام می دهیم، مقاله چاپ میكنیم و آموزش می دهیم ولی وقتی نتوانیم نیاز جامعه را پاسخ دهیم، آموزش ما بهره وری نخواهد داشت و به درد جامعه خودمان نمی خورد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما 150 رشته تخصصی، فوق تخصص و فلوشیپ در كشور داریم ولی چرا باید كمبود داشته باشیم؟ چرا نباید با وجود این همه نیروی متخصص، وضعیت خوبی در توزیع متخصصین داشته باشیم و مشكلات جامعه را حل كنیم؟ اینها نشان می دهد ما در بخشی دچار مشكل هستیم.

وی با اشاره به وضعیت آموزش علوم داروسازی و زیرساخت های موجود در این حوزه گفت: ما 24 دانشكده داروسازی فعال در كشور داریم، برنامه آموزش مداوم در كشور برگزار می شود ولی وجود مشكلات نشان می دهد كه این آموزش ها خیلی موثر نبودند.

باقری فرد به ظرفیت های انجمن های علمی اشاره كرد و گفت: انجمن های علمی در حوزه داروسازی می توانند بازوان پر توان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشند و ما از ظرفیت آن ها استفاده نكردیم. ما در همه انجمن عای علمی افراد صاحب نظری داریم كه ظرفیت بسیار بالایی داریم و باید از ظرفیت آن ها استفاده شود.

وی درباره فعالیت مركز مهارتی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: بخشی از دوره های مهارتی آن مربوط به رشته های داروسازی است؛ مثلاً نسخه پیچی و تحویل دارو در داروخانه یك دوره 6 ماهه است. می توان با تعریف كوریكولوم مشخص، گروه هدف مشخص، زمان مشخص، در مصرف و تجویز منطقی دارو اثرگذار باشیم و تغییر نگرش ایجاد كنیم.

وی مجدد خاطر نشان كرد كه تمام فعالیت ها باید بر اساس پاسخگویی جامعه باشد و نیازهای جامعه را برطرف كند وگرنه مشكلات جامعه باقی می ماند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاكید كرد كه باید بتوانیم با آموزش و بر اساس اصول علمی و گایدلاین های دنیا تصمیم بگیریم. ما گاهی اوقات با جیب خالی، توقعات بالا داریم. حتی كشورهایی كه سرانه بالاتری از ما دارند، این كار را انجام نمی دهند.

باقری فرد در پایان خاطر نشان كرد كه معاونت درمان باید از انجمن های علمی گایدلاین و دستورالعمل هایی تجویز دارو را بگیرد و آن ها در كشور قانونی شوند تا بتوانند در مراجع قانونی از آنها استفاده كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۰۰ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۹۸