دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراكز تحقیقاتی دیده بان نظام سلامت باشند
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد نقش بخش تحقیقات و فناوری در مصرف منطقی دارو گفت: واقعیت این است كه تحقیقات و فناوری، باید دیده بان باشد. باید این حوزه به مسئولین گرا بدهد كه از چه مسیری بروند. تحقیقات در نظام سلامت دیده بان است و یافته ها را در اختیار سیاست گذاران قرار می دهد.
مراكز تحقیقاتی دیده بان نظام سلامت باشند به گزارش ایسنا، دكتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نخستین سمینار تصمیم گیری مبتنی بر شواهد با عنوان «چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن» كه امروز پنجشنبه 26 آبان ماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، در سخنانی با بیان اینكه دارو یك كالای استراتژیك است و در دنیا در كنار كالاهای جدی مثل اسلحه قرار میگیرد، گفت: دارو در حوزه های تولید، توزیع و تجویز در دنیا گایدلاین دارد و در كشور ما نسبت به این محصول كم لطفی می شود و با توجه به اهمیتی كه این كالا دارد، لازم است از این محصول به خوبی استفاده كنیم.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی اصولی از سوی وزارت بهداشت در حوزه دارو، گفت: با وجود اینكه سازمان غذا و دارو متولی امور دارویی است؛ ولی اگر با نگاه علمی و مبتنی بر شواهد به موضوع نگاه كنیم، می بینیم كه معاونت آموزش می تواند در تجویز منطقی و مصرف دارو نقش داشته باشد.

پناهی افزود: معاونت آموزشی می تواند كمك كند ما در حوزه تجویز دارو، شواهد معقول و منطقی داشته باشیم. همچنین در زمینه مصرف دارو، همه بیمارستانها و مراكز درمانی در اختیار معاونت درمان هستند و این معاونت هم می تواند در مصرف تجویز منطقی دارو كمك كند. ضمن اینكه بخشی از این موضوع نیز به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برمی گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینكه یكی از جدی ترین موضوعاتی كه در دنیا برای تصمیم گیری در حوزه سلامت انجام می شود، توجه به بار بیماری ها است، گفت: از سال 1990 تا 2017 مقایسه ای انجام شده و بررسی ها نشان داده كه رفتار بیماری ها در این مدت به شدت تغییر كرده است. بیماری های قلبی عروقی، نورولوژی ، سرطان و ... با این مدل تغییر داشته اند. برای مثال در حال حاضر سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران است در حالی كه در سال 1990 هشتمین علت بود. این نشان میدهد كه لازم است سازمان و غذا و دارو باید بر مبنای بار بیماری ها سیاست گذاری داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این كه برنامه ما در وزارت بهداشت ظرفیت سنجی هریك از معاونت های این وزارتخانه است، خاطرنشان كرد: ما در كشور بیشتر از 900 مركز تحقیقات داریم، 830 مجوز داریم 100 مركز هم در دانشگاه های علوم پزشكی منتظر گرفتن مجوز هستند. همچنین مركز تحقیقات غیر دولتی، پژوهشكده، شبكه های تحقیقاتی و ....نیز مشغول فعالیت هستند. همچنین 13 مركز تحقیقات در حوزه دارو، 13 مركز تحقیقات گیاهان دارویی، مراكز تحقیقاتی مقاومت آنتی بیوتیكی نیز وجود دارند و این ها زیر ساخت های ما هستند و می توانند به سیاست گذاری ها كمك كنند.

پناهی نسخه یكسان پیچیدن برای همه كشور را اقدامی نامناسب دانست و توضیح داد: اینكه یك تصمیم گیری كلی از بالا انجام شود، اقدامی از مد افتاده است. چون شرایط هر استان، فرهنگ، بار بیماری ها و ... در استان های مختلف متفاوت است. برای مثال در برخی استان ها اَشكال تزریقی دارو و یا شیاف ها و ... خیلی طرفدار ندارد. بنابراین نمیتوان در پایتخت برای همه استان ها تصمیم گیری كرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاكید كرد: مردم و همه ذی نفعان و سیاست گذاران در حوزه مسائل مربوط به داروسازی درگیر شوند.

وی افزود: ما درحوزه دارو دنبال این هستیم كه تحقیق و توسعه در همه بخش های دارو انجام شود. برای مثال زیرساخت های ما برای جمعیت 20، 30 میلیونی دیده شده، اما الان 80 میلیون هستیم. یا عمر افراد 50 سال بود، الان خوشبختانه 70، 80 سال است و با افزایش سن سرطان ها افزایش پیدا كرده. بنابراین تحقیق و توسعه در همه بخش ها باشد.

پناهی اظهار كرد: باید اعتقاد داشته باشیم كه اگر از روش هایی درمانی جدید استفاده كنیم، نتیجه بهتری می گیریم. برای مثال برای بیماری SMA در دنیا برخی داروها وجود دارد و چند مورد آنها مجوز گرفته و برای فاز مطالعات وارد ایران شده است. وقتی بررسی می كنیم، می بینیم در دنیا اثربخشی این دارو ها cost-bebefit و مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: دیده شده در دنیا درمان ها به سمت ژن درمانی و درمان های پیشرفته رفته اند و دیدیم اثربخشی آنها بیشتر بوده است. بنابراین باید به این سمت برویم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینكه واقعیت این است كه تحقیقات و فناوری، باید دیده بان باشد، گفت: باید این حوزه و به مسئولین گرا بدهد كه از چه مسیری بروند. تحقیقات در سلامت دیده بان است و یافته ها را در اختیار سیاست گذاران قرار دهد.

پناهی خاطر نشان كرد: ما به مراكز تحقیقات مجوز می دهیم كه به ما در حل مشكلات و رفع نیازها كمك كنند. اینكه تحقیقات انجام شود، مقاله نوشته شود و به افزایش تعداد دانشمندان یك درصد و دو درصد و ... بیانجامد در جای خود ارزشمند است ولی مراكز تحقیقات باید به ما گرا بدهند، اولویت بندی كنند و جامع نگر باشند .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به بحث ضایعات دارویی گفت: این حجم بزرگ دارو، مصرف می شوند و در دنیا دارو به همین راحتی دارو در اختیار بیمار قرار نمیگیرد. چون نگهداری و نحوه مصرف دارو و ... اهمیت زیادی دارد.

وی به اهمیت بار بیماری ها اشاره كرد و گفت: حتی توزیع دارو در كشور هم باید بر اساس بار دارو باشد. بار بیماری حتی در استان های مختلف هم بررسی شده كه توزیع بیماری ها در كدام استان كدام بیماری بیشتر است. ین برای سیاستگذار هم خیلی مهم است.

پناهی تاكید كرد: باید فرهنگ سازی كنیم در بعضی بیماریها برخی داروها تاثیر ندارند. به عنوان مثال برای طب سنتی طب ایرانی و ... هزینه زیادی می شود. باید بررسی شود كه داروهای طب مكمل چه تاثیری دارند. الان عنوان می شود چون این داروها عوارض جانبی ندارد، ایرادی ندارد كه مصرف شوند. در صورتی كه باید تاثیر آن ها در حدی باشد كه بتواند یك دارو را از نسخه بیمار كم كند. بنابراین بررسی های بیشتری باید انجام شود.

وی ادامه داد: برای مثال واكسن كووید-19 كه الان 6تا واكسن داریم و بیشتر افراد تزریق كردند باید بررسی كنیم كه آیا سرمایه گذاری ضرورت دارد. همچنین باید حتی مطالعات و آموزش ها به سمت بیماری هایی باشد كه در كشور شیوع بیشتری دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان ضمن دعوت از پژوهشگران، اعلام كرد: در صورتی كه مگا پروژه ای در حوزه تجویز و مصرف منطقی دارو ارائه شود، از آن حمایت می شود. همچنین مطالعاتی كه بتوانند منجر به كاهش بار بیماری ها شوند و طرح هایی كه جنبه های مختلف مصرف دارو را بررسی كنند نیز حمایت می شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۱۴ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۶