دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

6100 پرونده معلولیت در بهزیستی مریوان به ثبت رسیده است
 
سرپرست ادره بهزیستی شهرستان مریوان گفت: در حال حاضر 6100 پرونده به ثبت رسیده معلولیت در اداره بهزیستی مریوان وجود دارد.
6100 پرونده معلولیت در بهزیستی مریوان به ثبت رسیده است پروین اخدر، در گفت و گو با ایسنا افراد دارای معلولیت را توانمند دانست و اظهار كرد: معلول به فردی كه به دلیل نقایص دایمی در عملكرد فیزیولوژیك و یا ساختار تشریحی بدن دچار محدودیت در عملكرد و فعالیت های روزمره زندگی و مشاركت اجتماعی است می گویند.

وی تصریح كرد: معلولین چنددسته اند كه شامل جسمی حركتی، نابینایان، ناشنوایان، ذهنی و روانی مزمن می شود.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مریوان درمورد تعداد معلولین گفت: در حال حاضر 6100 پرونده به ثبت رسیده معلولیت دراداره بهزیستی مریوان وجود دارد، كه این آمار مربوط به جامعه معلولینی بوده كه به صورت مستمر و غیر مستمر از خدمات سازمان بهره مند هستند.

وی گفت: 3500 نفر از معلولان نیز خدمات مستمری ماهیانه دریافت می كنند.

اخدر با اشاره به اینكه همكاری سایرارگان ها وادارات می تواند سبب ارائه هرچه بیشترخدمات به معلولین باشد، افزود: ارائه خدمات به معلولین و ثبت این خدمات در بانك اطلاعاتی و به طور كلی متولی امور معلولین، بهزیستی است، اما دستگاه هایی هم مانند هلال احمر، فرمانداری، شهرداری، كمیته امداد، مسكن و شهرسازی كه همكاری بینابینی دارند و در مواقع ضرورت پای كا هستند، اما با توجه به ظرفیت های بالقوه شهرستان كافی نیست.

وی همچنین به خدمات ارائه شده به معلولین اشاره كرد و گفت: فعالیت هایی نظیر مناسب سازی معابر و اماكن، اشتغال زایی و به استقلال نسبی رساندن معلولین از نظر اقتصادی، مساعدت هایی نظیر وام خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار و كمك به رشد و حمایت اجتماعی و اقتصادی به روستاها در قالب توانبخشی مبتنی بر جامعه و بیمه مددجویان و توانخواهان در طرح های اشتغال زایی و حمایت مادی و معنوی از معتادین بهبود یافته و جذب مشاركت های مردمی در تبادل با خیرین از طریق معافیت های مالیاتی تعدادی ازكارهایی هستند كه توانستیم به سرانجام برسانیم.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مریوان، درادامه با اشاره به فعالیت های جنبی دیگر كه توسط اداره بهزیستی شهرستان مریوان صورت گرفته است بیان كرد: همكاری با ارگان های متولی مانند مركز بهداشت، آموزش و پرورش، ایجاد و انجام طرح های اجتماع محور در محلات حاشیه، ارایه تسهیلات به معتادین بهبود یافته، ارایه خدمات رایگان غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی در سطح شهر و مناطق دور افتاده، اجرای طرح های مختلف پیشكیری از معلولیت ها، مشاوره های پیش از ازدواج با بهره گیری از كارشناسان مجرب بخشی ازفعالیت های جنبی انجام شده است.

وی افزود: حدود 8 مركزمثبت زندگی،20 مركزمحله محوروموسسه ومراكزجامع توانبخشی درسطح شهر به انجام خدمت رسانی به رفاه نابینایان وكم بینایان، خدمات شنوایی سنجی، تربیت كودك و خانواده و توانبخشی به افراد دارای معلولیت باجانمایی مكانی نزدیك در محل سكونت می پردازند.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مریوان با اشاره به تشكلات خاصی از معلولین در شهرستان مریوان افزود: انجمن معلولین باور، كلینیك های مددكاری، موسسه خیریه باران رحمت و گروه های همیاری ساكن در محلات حاشیه فرمانداری درحال حاضرمشغول به ارایه خدمات هستند.

وی تاكیدكرد: مردم جامعه ومسئولین باید این باور را داشته باشند كه معلولین نیاز به ترحم ندارند و معلولیت محدودیت نیست و در امر اشتغال و مناسب سازی اماكن این عزیزان همه مسئولین همكاری لازم داشته باشند، ما درشهرستان مریوان چندین نفر نخبه و قهرمان ورزشی داریم كه این نشان از پویایی معلولان دارد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۵۱ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷