دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دست هایی كه لبخند هدیه می دهند
 
ارومیه - ایرنا - آستین های كه برای یاری معلولان و سالمندان بالا زده می شوند تا میوه های شادی و امید را به قلب های شكسته انسان های ناتوان و ناامید هدیه دهند و لبخند شادی بر لب آنان بنشانند در این مرز و بوم كم نیستند و هر فردی در هر جایگاهی برای پیشی گرفتن در این رقابت سخاوتمندانه در تلاش است.
دست هایی كه لبخند هدیه می دهند ارومیه - ایرنا - آستین های كه برای یاری معلولان و سالمندان بالا زده می شوند تا میوه های شادی و امید را به قلب های شكسته انسان های ناتوان و ناامید هدیه دهند و لبخند شادی بر لب آنان بنشانند در این مرز و بوم كم نیستند و هر فردی در هر جایگاهی برای پیشی گرفتن در این رقابت سخاوتمندانه در تلاش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كام تشنه نیازمندان جامعه چه معلول باشند یا بی سرپرست و چه سالمندان و بیماران این روزها در این اوضاع و شرایط دشوار اقتصادی بسیار تشنه تر از روزها و سال های قبل است و دست های سرد آنان بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند فشرده شدن و حس گرم همدلی و حمایت از سوی مسوولان و خیرین است.

این روزها در آذربایجان غربی بستر حمایت از این قشر مهیاست، استاندار مردمی و پرتلاش عزم خود را جزم كرده تا برای تحقق یكی از هدف های دولت در بخش محرومیت زدایی و حمایت از قشر محروم و دهك های پایین جامعه گام های بلندی بردارد و تسلی بخش افرادی باشد كه به پشت گرمی حمایت های دولت مردمی كمر راست كرده اند.

مراكز شبانه روزی توانبخشی بهزیستی آذربایجان غربی یكی از مراكزی است كه سال هاست با همكاری بخش خصوصی دست در دست بهزیستی در راستای یاری رسانی به معلولان و سالمندان باری از دوش دولت و جامعه برداشته اند و علاوه بر ایجاد اشتغال و بهبود روند زندگی این قشر كمك به خانواده های ناتوان از نگهداری معلولان را نیز رقم زده اند و در نهایت بخشندگی و صبوری سعی می كنند روزهای دل انگیزی برای مددجویان رقم بزنند و از رنج و آلام شان بكاهند.

مدیران این مراكز این روزها دنبال گوش شنوایی برای بیان مشكلات شان هستند و چه فردی بهتر از محمدصادق معتمدیان استاندار مردمی و صبور كه در این میان در عصر یك روز سرد پاییزی سه ساعت با سعه صدر گوش به گلایه ها و مطالبه های این مدیران پر تلاش بسپارد و برای حل مشكلت آنها قول مساعدت بدهد.

دست هایی كه لبخند هدیه می دهند

سردی و سكوت حاكم بر «نشست بررسی مشكلات مدیران مراكز شبانه روزی توانبخشی آذربایجان غربی» (با حضور استاندار آذربایجان غربی) امیدمان برای تهیه خبر از این نشست را به نا امیدی تبدیل می كرد تا اینكه درخواست چندین باره پروین محمدپوری مدیركل بهزیستی استان از حاضران برای واگویه كردن مشكلات عاقبت نتیجه داد و دكتر ساعد حسینی مهر لب گشود تا صدای همكاران، معلولان، سالمندان و اقشار تحت پوشش این مراكز باشد برای بیان مطالبات.

داد از دست تورم، گرانی و اینكه چرا تبصره یك ماده هفت قانون حمایت از معلولان بعد از گذشت چهار سال هنوز تمام و كمال اجرایی نمی شود؟ چطور با روزی 90 هزار تومان باید تمام نیازهای مددجویان (غذا، پزشك و فیزیوتراپی و غیره) را تامین كرد از مطالبی بود كه وی به عنوان مدیر مركز آبا در ارومیه بیان كرد.

مدیر سالمندان مركز كوثر خوی بعد از او، سرشته كلام را به دست گرفت تا از فرصت به نحو بهینه استفاده كند و افزایش جمعیت سالمندی و توجه ویژه به نیازهای این قشر را موضوعی مهم عنوان كند كه توجه دولت را باید به سوی آن معطوف كرد.

كیانی با اشاره به اینكه توسعه مراكز نگهداری سالمندان از نیازهای مهم استان است و پرداخت وام بلاعوض می تواند به موضوع كمك شایسته كند، ادامه داد: باید سعی كنیم سالمندان ما همیشه تبسم به لب داشته باشند و از روزهایی كه دارند لذت ببرند و این هدفی است كه ما مدیران مراكز دنبال می كنیم و خواستار حمایت های دولتی برای تحقق آسایش و آرامش برای مدد جویان مان هستیم.

فاطمه ایمان نژاد یكی از بانوان ارومیه ای در این نشست كه مدیریت مركز نگهداری معلولان آفاق در این شهرستان را برعهده دارد سرآغاز سخنش حرف دل بسیاری از حاضران بود كه فكر نمی كردند روزی رو در روی استاندار آذربایجان غربی نشسته و مشكلات شان را مطرح كنند.

ذوق زدگی این بانو از دیدن یك مسوول رده بالای استانی در جمع خودشان به قدری بود كه اقرار به تعجب و خوشحالی در جمع را پنهان نكرد و از حضور معتمدیان به نمایندگی از همه حاضران قدردانی كرد و گفت: «با دیدن تان متعجب شدم چرا كه جمع مدیران مراكز توانبخشی در این پاییز سرد واقعا دل انگیر و بهاری شده و دل مان گرم به امید حمایت های دولت مردمی و مسوولان پرتلاش و دلسوزش در استان.»

وی با اشاره به اهمیت مراكز نگهداری معلولان اظهار كرد: اگر این مراكز نباشند تصور شرایط جامعه حتی برای چند ساعت سخت است و لازمه ادامه كار این موسسات افزایش یارانه هاست چرا كه خانواده ها توان پرداخت مبالغ شهریه بالا را ندارند و شرایط اقتصادی جامعه اجازه ارائه خدمات درجه یك مراقبت و بكارگیری نیروهایی با مهارت و تخصص مطلوب تر و بالا را كاهش داده است.

دست هایی كه لبخند هدیه می دهند

ایمانی نژاد نفسی عمیق كشیده و از اجاره های سر به فلك كشیده و كمرشكن اماكن مورد نیاز در شهرها گلایه كرد، اجاره هایی كه ماهیانه بالای 30 و 40 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: موجران با دیدن شرایط مساعد و هزینه هایی كه مدیران و موسسان مراكز در ملكشان كرده اند تا محیط را مناسب سازی كنند در سال دوم اجاره نشینی به ناگهان اجاره را دو تا سه برابر می كنند كه و لازم است در این زمینه نیز تدابیری اندیشیده شود چرا كه اجاره بهای بالای ملك، تورم و گرانی مواد غذایی و دارو ما را به سمت ورشكستگی سوق می دهد.

خنده و بذله گویی گاه به گاه استاندار آذربایجان غربی در میان كلام افراد و سعه صدر وی در گوش دادن به گلایه مدیرانی كه سینه ای مملو از مشكلات داشتند و غم مددجویان را به دوش می كشیدند هر از چند دقیقه ای موجب تلطیف شرایط و امیدواری حاضرین به رفع مشكلات می شد.

بحث از اجاره های سرم سام آور كه شد نوبت به آقای مومنی مدیر سالمندان حضرت زهرا (س) رسید وی برتجمیع مراكز در استان تاكید داشت و اینكه 17 هزار مترمربع زمین در ارومیه برای این سالمندان وقف شده كه با احداث یك مركز در این مكان می شود حداقل 300 سالمند را تحت پوشش گرفت.

تاكید وی بر همكاری خیرین در احداث مركزی جدید در این زمین بود چرا كه اغلب منازل اجاره ای مثل خانه هایی قدیمی هستند كه در و تخته شان با هم جور نیست و اتاق هایشان اندك است و مناسب نگهداری معلولان و سالمندان نیستند.

نوبت به یكی از حاضران در جلسه از مركز میاندوآب رسید وی با قدردانی از كمك های نقدی استاندار آذربایجان غربی در سفر وی به شهرستان یاد شده سكوت جلسه را شكست و همهمه و صدای دعوت حاضران از معتمدیان برای بازدید از مراكز بالا گرفت چرا كه دست بخشنده استاندار برای همگان رو شد و امید به پایانی خوش برای این نشست را رقم زد.

استاندار آذربایجان غربی محمدصادق معتمدیان آخرین سخنران این نشست بود و در لحظه ای كه مدیران مراكز انتظار نداشتند با بیان اینكه مقرر شده 11 میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان به این مراكز كمك نقدی شود امیدی تازه در تار و تن مدیران و متولیان این مراكز دمید.

حال و هوای پاییزی جلسه با خبر خوش معتمدیان بهاری و گرم شد و مدیران مراكز توانبخشی امیدوارتر و خنده برلب نفسی تازه كردند.

اما استاندار آذربایجان غربی كه حس خوشایند شادی مدیران مراكز به وی نیز منتقل شده بود دوباره دست به قلم شد و دستور تامین 20 تُن اقلام خوراكی اعم از برنج، روغن، شكر و گوشت مرغ را صادر كرد تا پایان خوشی برای این نشست به پاس زحمات مدیران این مراكز شبانه روزی رقم زده باشد.

دست هایی كه لبخند هدیه می دهند

حال خوب مدیران مراكز شبانه روزی را می شد به راحتی در لبخندهایشان دید كه حاصل دل خنده هایشان بود چرا كه رنج راهشان بی نتیجه نبود و می توانستند اینك گرهی از مشكلات مددجویان باز كنند و یا لبخندی را بر لب های این قشر نیازمند بنشانند.

اما كمك های ویژه نقدی و غیرنقدی به بهزیستی استان آذربایجان غربی كه با همت نماینده عالی دولت در استان یكی پس از دیگری محقق می شود در این زمینه خلاصه نشده و در یك سال و اندی گذشته (بدو ورود معتمدیان به این استان) با پیگیری استاندار و طی بازدیدهای متعدد از مناطق محروم، برگزاری میزهای خدمت و شنبه های محرومت زدایی اعتبارات مطلوبی تخصیص و به حساب مددجویان واریز شده است.

25 میلیارد ریال برای رفع مشكلات به مددجویان آذربایجان غربی پرداخت شد

مدیركل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به حمایت خاص استاندار آذربایجان غربی از این نهاد در مسیر خدمت رسانی، از اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار خارج از اعتبارات مصوب بهزیستی برای رفع مشكلات مددجویان خبر داد.

به گفته پروین محمد پوری پیرو دستور مساعد استاندار و در قالب برپایی میز خدمت، ضمن دیدار چهره به چهره با مددجویان و بررسی مشكلات آنان افزون بر 25 میلیارد ریال كمك مورد نظر جهت توزیع بین افراد جامعه هدف بهزیستی جذب و به آنها پرداخت شد.

محمدپوری طرح شنبه های محرومیت زدایی را كه با حمایت ها و پیگیری استاندار آذربایجان غربی برگزار می شود یك ایده خوب و اثر گذار برای تسریع در رفع مشكلات دانست و یادآور شد: اختصاص زمین برای ساخت مركز اورژانس، اخذ مجوز اورژانس اجتماعی و برپایی میز خدمت در مناطق مورد هدف برای حل مشكلات مردم، تشكیل پنج صندوق خرد مالی و توزیع بسته های معیشتی از جمله اقدامات بهزیستی در قالب این طرح در محلات محروم ارومیه بوده است.

300 میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشكلات درمانی و معیشتی مددجویان آذربایجان غربی تخصیص یافت

مدیركل بهزیستی آذربایجان غربی افزود: با پیگیری و مساعدت استاندار 250 میلیارد ریال كمك نقدی و غیر نقدی نیز جهت رفع مشكلات معیشتی و درمانی مراكز تحت نظارت و جامعه هدف بهزیستی استان تخصیص یافته كه در نوع خود اقدامی كم نظیر است.

محمدپوری تاكید كرد: با توجه به حضور رییس بنیاد مستضعفان در استان در سه ماهه دوم سال جاری و پیگیری های مستمر و دلسوزانه استاندار آذربایجان غربی، 50 میلیارد ریال اعتبار نیز از سوی بنیاد مستضعفان به بهزیستی تخصیص یافت.

وی با بیان اینكه در هشت ماه گذشته از سال جاری، 10 میلیارد ریال به حساب خانوارهای دارای 2 معلول و بالاتر و خانوارهای چندقلویی پرداخت شد، گفت: تخصیص 10 میلیارد ریال اعتبار از سوی استاندار آذربایجان غربی جهت خرید جهیزیه مددجویان به تعداد 42 نفر و تخصیص 10 میلیارد ریال جهت پرداخت كمك های موردی به مددجویان مراجعه كننده در میزهای خدمت و ارتباطات مردمی و جذب پنج میلیارد ریال اعتبار استانی در جهت پرداخت موردی به مددجویان و توزیع هفت هزار بسته لبنی و یك هزار و 500 بسته معیشتی از جمله اقدامات شاخص بهزیستی در این مدت است.

مدیركل بهزیستی همچنین از تخصیص 155 میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور برای ساخت مسكن مددجویی خبر داد و اظهار كرد: 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیز از محل مشاركت های مردمی و استانی به مددجویان زلزله زده شهرستان خوی اختصاص یافته است.

244 هزار و 584 نفر شامل مددجو و اعضای خانواده در استان آذربایجان غربی تحت پوشش بهزیستی هستند.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۶ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹