دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فناوری، می تواند به تحقق هدف عدالت در ارائه خدمات و توسعه آن كمك كند
 
دبیر علمی اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی مطرح كرد:

فناوری، می تواند به تحقق هدف عدالت در ارائه خدمات و توسعه آن كمك كند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امروز (سه شنبه) در اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، در مورد فناوری بطور كل، گفت: در نقشه جامع سلامت كشور، چند آیتم داریم كه شامل « برخورداری عادلانه آحاد جامعه از سلامت، پاسخگویی نظام سلامت و عدالت در پاسخگویی، عادلانه بودن مشاركت خانوارها در پرداخت هزینه خدمات سلامت » می شود و یكی از اتفاقاتی كه می تواند به تحقق هدف عدالت در ارائه خدمات و توسعه آن كمك كند، فناوری است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، اولین جشنواره ملی " فناوری های توانبخشی "، صبح امروز در آستانه هفته پژوهش، با شعار " فناوری های توانبخشی از بیمارستان تا منزل " و با حضور متخصصان، فناوران، ایده پردازان و مخترعان حوزه سلامت، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

دكتر مسعود فلاحی خشكناب كه مسئولیت دبیر علمی این رویداد ملی را نیز بعهده داشت، با بیان وضعیت مطلوب شاخص ها در نقشه جامع علمی سلامت، افزود: نقشه جامع علمی سلامت نشان می دهد كه كشور تا سال 1404 باید 20 هزار پژوهشگر داشته باشد.

دكتر فلاحی گفت: طی 15 سال كه از فعالیت دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت می گذرد، انواع مراكز رشد فناوری حوزه سلامت و پارك های علم و فناوری شكل گرفتند كه مراكز رشد زیست فناوری (بیوتكنولوژی)، مراكز رشد فناوری حوزه دارویی كشور، مراكز فناوری مهندسی بافت و هفت مركز رشد فناوری تجهیزات و مواد پزشكی از آن جمله اند كه یكی از آنها، مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است كه در زمینه طراحی، ساخت و تولید تجهیزات توانبخشی فعالیت می كند.

وی همچنین از حوزه های مختلف فناوری در كشور و فرایند فناوری كه از خلاقیت شروع می شود و سپس، تولید ایده، پرورش ایده، تهیه پروپوزال، ساخت نمونه اولیه، ساخت نیمه صنعتی، تولید صنعتی، تجاری سازی، بازار و توسعه محصول، در این فرایند شكل می گیرد، گفت و به اهمیت ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت پرداخت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با طرح این سئوال كه ما برای توسعه فناوری در كشور چه امكاناتی داریم ؟ اظهار داشت: « بستر قانونی، حدود هزار دانشگاه و مركز علمی - آموزشی دولتی و خصوصی، صدهزار استاد و دانشجوی تحصیلات تكمیلی، صدها مركز رشد فناوری در حوزه های مختلف دولتی و خصوصی، و دهها پارك علم و فناوری » داریم.

دكتر فلاحی افزود: « صندوق شكوفایی و نوآوری، صندوق های پژوهش و فناوری، سازمان و مراكز نوآوری، بنیاد نخبگان و سایر بنیادهای حمایتی، بازار بزرگی به وسعت كشور، حمایت و تعهد مسئولین به توسعه فناوری از مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، وزرای بهداشت و علوم و معاونان ایشان » را برای توسعه فناوری در كشور داریم.

وی تصریح كرد: بنابر این ما همه چیز داریم. دارایی ما در زمینه فناوری كامل است، از نیروی انسانی متخصص، بستر قانونی، امكانات فنی و حمایت های لازم از طریق سازمان ها و نهادهای حمایتی برای توسعه فناوری در كشور مهیا است.

وی سپس به مشكلات موجود در مسیر فناوری اشاره كرد و گفت: در بحث فناوری، چندین علم نقش دارند، نه یك علم و همكاری متخصصان چند رشته تخصصی را می طلبد، بستر فرهنگی نیز از ملزومات است چرا كه متخصصان ما بیشتر از حوزه فناوری، به حوزه های آموزش و پژوهش توجه دارند، ضمن آنكه هماهنگی بین سیستم ها و دستگاه های مختلف ضروری است.

بگفته وی، قوانین لازم برای فعالیت های فناورانه در كشور وجود دارند، اما در اجرای قوانین با مشكل روبه رو هستیم، ضمن آنكه ساز و كارهای مورد نیاز در این بخش را هم داریم، اما سرعت در ساز و كارها زیاد نیست، بلكه كند و طولانی است.

وی سپس به هدف توانبخشی مددجویان كه رفع نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی آنان است، اشاره كرد و در همین راستا، ماموریت و برنامه های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را بر پایه چهار استراتژی استوار دانست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، « آگاه سازی و آموزش (ارائه دو واحد درسی برای آشنایی دانشجویان با فناوری)، بسترسازی (تهیه دستورالعمل ها و ساختارهای لازم برای مراكز رشد و ...)، صدور مجوز و راه اندازی (برقراری ارتباط با سازمان ها و نهادهایی كه دارای ظرفیت در این بخش هستند)، تعامل و ارتباط بین بخشی (جلسات مشترك با سازمان ها و انعقاد تفاهم نامه همكاری با دستگاه ها، تشكیل كمیته های تخصصی و ... )» را به عنوان چهار استراتژی این معاونت در زمینه تقویت و توسعه فناوری های توانبخشی ذكر كرد.

دكتر فلاحی همچنین به ایده ریاست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مبنی بر تشكیل دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فناوری های توانبخشی در این دانشگاه اشاره كرد و افزود: با تشكیل این دبیرخانه، برگزاری جشنواره ملی فناوری های توانبخشی تداوم می یابد و به توسعه آن كمك می كند.

وی در پایان سخنانش، مجددا از رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت این وزارت بابت حمایت هایشان از برگزاری این جشنواره، از دست اندركاران و اساتید و متخصصان عضو كمیته علمی كه از صبح تا شب در تهیه چك لیست ها و داوری آثار تلاش كردند، و همچنین از فناوران كه با ارسال آثار، ایده ها و اختراعات خودشان، سبب شكل گیری این جشنواره شدند، تشكر كرد.

گفتنی است؛ اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، امروز به همت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری و حمایت مجمع خیرین سلامت كشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاونت پژوهشی وزارت علوم، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان بهزیستی كشور، جمعیت هلال احمر، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و مراكز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار بنیاد شهید، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

همزمان با برگزاری جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، كنگره علمی فناوری های توانبخشی با سخنرانی و ارائه مقالات اعضای هیات علمی، متخصصان و فناوران حوزه توانبخشی و فنی - مهندسی و همچنین، نمایشگاهی از محصولات فناورانه حوزه توانبخشی برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۳:۳۸ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱