دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

هلال احمر ایران در خط مقدم مقابله با سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی است
 
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر ایران در رابطه با موضوع تغییرات اقلیمی، اقدامات ساختاری و ماهوی ارزشمندی انجام داده و مواجهه با چالش های آب و هوایی را اولویت خود می داند.


عصر امروز نشست جمع بندی فعالیت های جمعیت های ملی عضو فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) در سال 2022 برگزار و پیشنهاداتی برای افزایش همكاری ها در سال میلادی پیش رو مطرح شد.

رئیس جمعیت هلال احمر كشورمان در این نشست بر اثرپذیری ایران و افزایش سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی تاكید كرد و گفت: تشكیل شورای راهبردی تغییرات اقلیمی هلال احمر ایران برای سیاستگذاری عملكرد جمعیت در بخش های مختلف، تشكیل دبیرخانه شبكه تغییرات اقلیمی زیست بوم برای جوانان عضو جمعیت، برگزاری دوره های آموزش همگانی و تخصصی در خصوص موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی برای كاركنان و داوطلبان عضو و انجام پروژه نذرآب در چارچوب مقابله با آثار نامطلوب گرمایش زمین از اقدامات این جمعیت در سال 2022 بوده است.

پیر حسین كولیوند با اشاره به چالش های پیش روی جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ فعال در منطقه منا گفت: بحران گرسنگی، كمبود مواد غذایی و طبیعتاً مشكلات مالی و اقتصادی ناشی از این بحران ها به صورت جدی فعالیت بشردوستانه و فرآیند پاسخگویی و امدادرسانی جمعیت های ملی را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: تاثیر منفی این پدیده در ایران به صورت خشكسالی، سیل های ناگهانی، كمبود جدی منابع آبی، مهاجرت و به طور خاص، ریزگرد ها ظهور و بروز پیدا كرده كه هلال احمر ایران در سال های گذشته منابع مالی كلانی را برای پاسخگویی به این بحران ها به ویژه خشكسالی اختصاص داده است.

كولیوند بر ضرورت تجهیز مناسب و برخورداری از امكانات لازم برای پاسخگویی به سوانح تاكید كرد و گفت: بسیج منابع، جلب اعتماد خیرین در سراسر دنیا و نیز به روزرسانی تجهیزات و امكانات امدادی، بهداشتی و درمانی از موضوعاتی است كه باید به صورت جدی در دستوركار مشترك جمعیت های ملی و فدراسیون قرار گیرد و بیش از پیش بر آن ها تمركز شود.

رئیس جمعیت هلال احمر كشورمان در بخش دیگری از سخنانش به محدودیت های متعدد برای تهیه تجهیزات امدادی و انجام اقدامات بشردوستانه به دلیل تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره كرد و گفت: هلال احمر ایران در قالب دیپلماسی بشردوستانه پیشنهاداتی را مبنی بر تشكیل شبكه جمعیت های ملی تحت تحریم در نشست های اساسنامه ای فدراسیون در ژنو مطرح كرد و بر پیگیری این موضوع به صورت هدفمند و ساختارمند اصرار دارد.

كولیوند به بیان ظرفیت های هلال احمر ایران در زمینه های امداد و نجات، بهداشت و درمان، توانبخشی، داوطلبان، تداركات پزشكی و درمان اضطراری در پاسخ به سوانح ملی و بین المللی پرداخت و به عنوان نمونه گفت: فعالیت های بهداشتی و درمانی هلال احمر ایران در كشور های آسیایی، آفریقایی و آمریكای لاتین با برپایی مراكز دائم سلامت در شهر های محروم و پرجمعیت، سال هاست كه خدمت رسان مردم با هر دین، رنگ، قوم و مذهب است.

او در ادامه به عملیات سالانه اربعین اشاره كرد و گفت: عملیات بین المللی امدادی و درمانی جمعیت هلال احمر در خاك ایران و عراق، الگوی مناسبی برای استفاده از همه امكانات و نمایش آمادگی نیرو های امدادی است.
   تاریخ: ۲۰:۱۴ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۳