دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نمایش فناوری های ناب ایرانی
 
گزارش اختصاصی «جام جم» از نمایشگاه ایران ساخت
نمایش فناوری های ناب ایرانی
دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیست و سومین نمایشگاه دستاورد های پژوهش، فناوری و فن بازار از 19آذر1401 آغاز شده است تا باردیگر یادآور توانایی های متخصصان و فناوران ایرانی باشد. این نمایشگاه كه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود و تا امروز ادامه دارد، محلی برای ارائه جدیدترین دستاورد های شركت های دانش بنیان و فناوران ایرانی است كه توانسته اند نیاز های كشور را به خوبی شناسایی كنند و تجهیزات كاملا ایرانی را بسازند.
این تجهیزات در حوزه های مختلف صنعت، پزشكی، كشاورزی و فناوری های نوین می تواند موتور توسعه علمی كشور را به جریان بیندازد. نمایشگاه «ایران ساخت» فرصت خوبی برای متخصصان داخلی است كه با رقبا و همكاران خود بهتر آشنا شوند و زمان مناسبی است برای دانشجویان و افراد علاقه مند تا با فعالیت های علمی داخل كشور آشنا شوند. در گزارش اختصاصی جام جم از این نمایشگاه با چند نمونه از محصولات ایرانی مهم و پركاربرد تولید داخل آشنا می شویم.

سنجش میزان آلودگی هوا با تجهیزات ایرانی

بحران آلودگی هوا در چند سال اخیر بسیار جدی تر از سال های قبل گریبان مردم ایران را گرفته است. باتوجه به این شرایط، نیاز به ابزار ها و تجهیزات پیشرفته برای سنجش میزان آلودگی هوا و تشخیص انواع آلاینده ها، بیش از پیش در كشور احساس می شود. از آنجا كه خرید و واردات این ابزار ها هزینه های قابل توجهی دارد، تولیدات دانش بنیان داخلی در این زمینه اهمیت زیادی پیدا می كنند. مهدی ایرانی، مدیر تولید یك شركت دانش بنیان كه در زمینه تولید دستگاه های پایش غبار و آلودگی هوا فعالیت دارد می گوید: «شركت ما برای تشخیص و سنجش میزان گاز خروجی اگزوز خودرو، آلودگی منابع انتشار ساكن مثل كارخانه ها، منابع آلودگی محیطی و بهداشت حرفه ای كه شامل pH و موارد دیگر می ‏شود، تولیدات متنوعی دارد. دانشگاه علوم پزشكی، وزارت بهداشت، شهرداری شیراز، شاهرود و تهران، اداره حفاظت از محیط زیست برخی استان ها از مشتری‏های دستگاه اندازه گیری ذرات معلق و پایش هوای شهری ما هستند.» او درخصوص قیمت این دستگاه و قیاس آن با نمونه های خارجی می گوید: «هزینه دستگاه های تولید داخل، یك پنجم قیمت رقبای خارجی است.» باتوجه به انتشار قابل توجه متان در آسمان جنوب تهران و نیاز به سنجش مداوم مقدار این گاز در هوا مهدی ایرانی می گوید ابزار های لازم برای تشخیص آلودگی های محیطی همچون گاز متان، نیتروژن دی اكسید، هیدروژن سولفید، كربن مونوكسید و... را تولید می كنند كه برای استفاده كارخانه ها و نهاد ها و سازمان های مرتبط با آلودگی هوا مورد نیاز است.

اختراع كیت تعیین هویت ژنتیكی با كاربرد پزشكی قانونی

در بسیاری از فیلم های سینمایی و سریال ها دیده ایم كه با نشانه های كوچكی از صحنه جرم، پلیس می تواند به اطلاعات مهمی درباره افراد حاضر در آن درگیری پی ببرد. برخی از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه های پزشكی قانونی وارداتی است، اما به تازگی مخترع جوان ایرانی توانسته با اختراع نمونه خاصی از این كیت ها نیاز كشور را به شركت های خارجی برطرف كند.

یكی از بخش های مهم در سازمان پزشكی قانونی بخش آزمایشگاه ژنتیك قانونی است كه كار تعیین هویت افراد و اجساد و بافت های مجهول الهویه را انجام می دهد. سید محمد موسوی كه مخترع جوان و كارشناس ارشد ژنتیك انسانی است، می گوید: «تا پیش از این اختراع، كیت ها همواره از شركت های معروف آمریكایی به ایران وارد می شد، اما از سه چهار سال پیش كه تحریم ها شدت گرفت دسترسی ما به آن ها محدود شد. من و همكارم به این فكر افتادیم كه نمونه های اولیه این كیت ها را در داخل ایران بسازیم. پس از گذراندن مراحل اولیه آزمایشی كه در سازمان نظام پزشكی روی كیت ها انجام شد، بالاخره تاییدیه سازمان را دریافت كردیم.»

او اضافه می‏كند: «با تعیین دی ان ای و پروفایل ژنتیكی مواد بیولوژیكی كه در صحنه جرم باقی مانده، می توان هویت ژنتیكی افراد را تشخیص داد و براساس آن مجرم را شناسایی كرد. این كیت برای آن كه به شكل تجاری و در سطح جهانی استفاده شود، باید بتواند بخش عمده ای از تنوع ژنتیكی در جهان را پوشش دهد. ما چنین نمونه ای را در ایران نداشتیم، اما كیت اختراع شده این قابلیت را دارد.»

به گفته موسوی، نمونه های خارجی حدود 120تا 170میلیون تومان است، اما قیمت كیت تولید شده داخلی حدودا 25میلیون تومان است. این محصول هم اكنون در تمام آزمایشگاه های ژنتیك پزشكی قانونی در 10استان مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ سه بعدی قطعات فلزی همگام با دنیا

چاپگر سه بعدی یكی از نیاز های صنایع مختلف است كاربرد های آن روز به روز بیش از پیش احساس می شود. در میان انواع و اقسام چاپگر های سه بعدی، چاپگر های فلزی از مهم ترین چاپگر ها هستند، زیرا امكان تولید قطعات مورد نیاز خودروها، تجهیزات پیشرفته پزشكی و صنعتی را دارند. حسین رضایت، مدیر بخش خدمات یك شركت دانش بنیان كه موفق به ساخت و تولید تجاری چاپگر های سه بعدی فلزی شده است، یكی از مزیت های این چاپگر بومی را این طور توصیف می كند: «این چاپگر، تك مرحله ای است یعنی طرح قطعه به دستگاه داده می شود و دستگاه قادر است در یك مرحله آن قطعه را بسازد. شركت ما ضمن این كه خدمات ساخت قطعه را ارائه می دهد این امكان را دارد كه دستگاه های چاپگر سه بعدی را به شركت‏هایی كه می خواهند قطعات را خودشان آماده كنند به فروش برساند. نسل جدید دستگاه M 120 از نظر ظاهری و ابعاد به روز شده است و برای مصارف پزشكی، نیمه صنعتی و دندانپزشكی كاربرد دارد. نسل های M 300 نسل بزرگ تر و سنگین تری است كه برای صنایع مختلف به كار می رود.» این چاپگر ها كشور را در حوزه های پزشكی و پروتز های اختصاصی برای فك‏و صورت، حوزه انرژی و هوافضا از خرید قطعات بی نیاز می كند. مهم ترین مزایای این دستگاه، خدمات پس از فروش و قیمتی معادل نصف قیمت خارجی است.

چكاپ سلامتی با دستگاه آنالیز بدن ایرانی

شیوع بیماری های ناشی از افزایش وزن در عصر حاضر، باعث شده نیاز به دستگاه‏های آنالیز بدن در سراسر جهان افزایش پیدا كند. كشور ما بسیاری از این تجهیزات را به صورت وارداتی تهیه می‏كند و به این ترتیب ارز قابل توجهی در این فرآیند از كشور خارج می شود، اما چندسالی است یكی از شركت های دانش بنیان ایرانی توانسته با تولید انواع ترازو های دیجیتال و دستگاه های آنالیز بدن، نیاز كشور را در این زمینه تامین كند.
سعید خدابخش مسئول تولید محتوای این شركت دانش بنیان كارایی این دستگاه ها را این طور توضیح می دهد: «دستگاه آنالیز تركیبات بدن، جریان برق بسیار ضعیف و بی خطری را از طریق الكترود هایی كه روی دستگیره دستگاه نصب است به داخل بدن فرد می فرستد و می تواند اطلاعات زیادی مثل BMI، درصد عضله، درصد چربی، تیپ بدنی، درصد پروتئین و... را مشخص كند. این دستگاه قابلیت حفظ تاریخچه و اطلاعات فرد را هم دارد. اسكنر سه بعدی، محصول دیگر شركت ماست كه قادر است با استفاده از پرتو های پرتو های فروسرخ، حدود 700تصویر از بدن فرد را تهیه كند و با تحلیل نرم افزاری آن ها وزن عضله، وزن آب بدن، وزن چربی و ... شاخص توده بدنی را اندازه گیری می كند.» او درخصوص كاربرد های دستگاه اسكن سه بعدی می گوید: «تمركز بر مدل سه بعدی بدن فرد است كه می تواند حتی در زمینه های ورزشی و سلامت و پزشكی و صنعت پوشاك هم مورد استفاده قرار بگیرد.» به گفته او نمونه خارجی قیمتی حدود 900 میلیون تومان دارد در حالی كه نمونه تولید شده در این شركت دانش بنیان حدود یك دهم این قیمت را دارد.

واقعیت مجازی، دستیار پزشكان ایرانی

اشكال مختلف فناوری در گوشه گوشه زندگی ما ریشه دوانده است، پزشكی هم از حوزه‏هایی است كه فناوری‏های تازه در آن تحولات جدی را رقم زده است. امروزه با كمك فناوری های نوینی مثل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بشر می‏تواند دست به عمل‏های جراحی تمرینی و آزمایش‏های متعدد بزند، از این رو است كه در اختیار داشتن دانش فنی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای همه كشور ها بسیار مهم است. دكتر حیدر پر ماه، مدیر اجرایی شركت دانش بنیان فعال در زمینه فرآیند های پزشكی به كمك واقعیت مجازی، دستاورد های متخصصان داخلی را این طور توضیح می دهد: «ما محصولات و خدمات مان را معمولا براساس نیاز حوزه سلامت و با كمك پزشكان تعریف می كنیم و استاندارد های فرآیند های پزشكی را شناسایی می كنیم، سپس در حوزه واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی آن را می سازیم؛ برای مثال یكی از محصولات ما برای تزریق ماده بی‏حسی به نخاع است.» او درباره كاربرد های این فناوری می‏گوید: «دانشجویان پزشكی با گذاشتن عینك واقعیت افزوده می‏توانند از این روش آموزشی استفاده كنند و با كمك این فناوری با محیط آشنا شوند و امكان تكرار فرآیند های پزشكی را بدون هیچ خطری برای جان بیمار، داشته باشند.» به گفته دكتر پر ماه از آنجا كه قیمت های نمونه های خارجی هفت تا ده برابر نمونه داخلی است، برای مراكز درمانی به صرفه نیست.» دكتر پرماه مهم ترین دغدغه خود درباره بومی سازی این فناوری مهم را این طور توضیح می دهد: «از آنجا كه بخش عمده سفارش دهندگان ما دانشگاه های علوم پزشكی و بیمارستان ها دولتی هستند، نیاز داریم تا با فناوری های نوین پزشكی سریع تر آشنا شوند و به سمت استفاده از این محصولات بیایند تا برنامه نویس هایی كه در حوزه فناوری های نوین سرمایه گذاری كرده اند سرپا بمانند. در غیر این صورت، متخصص های ایرانی فعال در این زمینه از كشور خارج و جذب كشور های دیگر می شوند.»

روزنامه جام جم
   تاریخ: ۱۳:۵۱ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۲