دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش از 31 هزار كودك و نوزاد كردستانی غربالگری شنوایی شدند
 
سنندج- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان گفت: امسال 31 هزار و 193 كودك سه تا پنج سال، نوزاد و شیرخوار در مراكز زیرپوشش این نهاد، از نظر شنوایی غربالگری شدند.
بیش از 31 هزار كودك و نوزاد كردستانی غربالگری شنوایی شدند سنندج- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان گفت: امسال 31 هزار و 193 كودك سه تا پنج سال، نوزاد و شیرخوار در مراكز زیرپوشش این نهاد، از نظر شنوایی غربالگری شدند.

ناصر كریمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری 15 هزار و 77 نوزاد و شیرخوار تازه متولد شده در شهرهای مختلف استان و 16 هزار و 116 كودك سه تا پنج سال زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی با بیان اینكه طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و كودكان سه تا پنج سال همزمان با كل كشور در سطح استان در حال اجرا است، افزود: مراكز شنوایی كودكان سه تا پنج سال به صورت پایگاه ثابت و سیار در تمام مناطق شهری و روستایی استان فعال است.

به گفته معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی كردستان، تعداد پایگاه های غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان 14 مركز و تعدا پایگاه های شنوایی كودكان سه تا پنج سال هم 9 مركز است.

كریمیان هدف از طرح غربالگری شنوایی را تشخیص و مداخله به موقع و زودهنگام كم شنوایی و ناشنوایی، اعلام و اضافه كرد: این طرح در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می شود و این مراحل برای خانواده ها از غربال تا مداخله و تجویز سمعك و كاشت حلزون زیرپوشش بهزیستی است.

وی گفت: نوزادانی كه در این طرح مشكوك بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش های بیشتر ارجاع داده می شوند خدمات رایگان دریافت می كنند، ضمن اینكه این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه پیدا می كند.

كریمیان یادآور شد: در این مرحله نیز در صورتی كه پزشك متخصص تایید كند كه كودك با مشكل جدی شنوایی روبرو است از سوی بهزیستی، برای كاشت حلزون معرفی خواهد شد.

وی تاكید كرد: همچنین كودكان و نوزادانی كه دچار مشكلات شنوایی كمتری بوده و نیاز به كاشت حلزون نداشته باشند به مراكز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه های درمانی شان از جمله تهیه سمعك توسط بهزیستی پرداخت می شود.

طرح غربالگری شنوایی چند سالی است در كشور اجرا می شود و كردستان در این زمینه در زمره استان های پیشرو قرار دارد.

تست غربالگری، تست ساده ای است كه توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می كشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی كودكان است.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۱۷ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۰