دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور جهادی پزشكان، گرمابخش قلب ساكنان مناطق محروم گلستان
 
گنبدكاووس- ایرنا- زدودن رنج و غم بیماری از چهره و جسم ساكنان مناطق محروم گلستان از سوی پزشكان گروه های جهادی، گامی برای جبران كمبودها و محرومیت های درمانی به جای مانده از سال های گذشته است كه لبخند رضایت را بر لب ساكنان روستاهای دورافتاده نشانده و قلب مردم این مناطق را گرمای دوباره می بخشد.
حضور جهادی پزشكان، گرمابخش قلب ساكنان مناطق محروم گلستان گنبدكاووس- ایرنا- زدودن رنج و غم بیماری از چهره و جسم ساكنان مناطق محروم گلستان از سوی پزشكان گروه های جهادی، گامی برای جبران كمبودها و محرومیت های درمانی به جای مانده از سال های گذشته است كه لبخند رضایت را بر لب ساكنان روستاهای دورافتاده نشانده و قلب مردم این مناطق را گرمای دوباره می بخشد.

به گزارش ایرنا، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط گلستان در سال های اخیر سرعت زیادی گرفته و با وجود مشكلات و تنگناهای مالی ناشی از تحریم ، تحولات چشمگیری در این حوزه با ساخت و تجهیز پروژه های مهمی مانند اورژانس و بخش تروما و مركز سوختگی بیمارستان پنج آذر، سلامت كده طب ایرانی و مكمل گرگان، بیمارستان فاطمه الزهرا(س) مینودشت، بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر، فاز دوم بیمارستان رسول اكرم (ص) كلاله، بیمارستان شهدای بندرگز، بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدكاووس و بیمارستان 64 تختخوابی علوی مراوه تپه رخ داد.

با وجود تمام این ساخت و سازها و تجهیز مراكز درمانی برای پذیرش بیماران مهمترین معضل پابرجا، كمبود پزشك به ویژه متخصص و فوق تخصص است به طوری كه طبق میانگین جهانی به ازای هر 10 هزار نفر باید 23 پزشك فعالیت كنند كه این عدد در گلستان 14 پزشك به ازای هر 10 هزار نفر است.

خالی بودن نیمی از بیمارستان های دولتی از پزشكان متخصص و فوق تخصص

سعید گل فیروزی رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان، چالش اصلی حوزه بهداشت و درمان استان را خالی بودن 55 درصد ظرفیت بیمارستان های دولتی از پزشك متخصص و فوق تخصص اعلام كرده است.

وی عمده دلیل نبود متخصص و فوق تخصص در مراكز درمانی دولتی گلستان را پایین بودن تعرفه های پزشكی و پرداختی های ماهانه به آنان به نسبت مراكز درمانی خصوصی دانست و بیان كرد: همچنین ادامه تحصیل ندادن پزشكان عمومی برای تخصص و بالاتر و گرایش آنان به كارهای آزاد همچون عمل های زیبایی نیز در كمبود پزشكان متخصص و فوق تخصص تاثیرگذار است.

حضور جهادی پزشكان، گرمابخش قلب ساكنان مناطق محروم گلستان

به اعتقاد كارشناسان حوزه بهداشت و درمان، شرایط كمبود پزشكان متخصص و فوق تخصص در مراكز دولتی و هزینه بالای مراجعه به مراكز بخش خصوصی باعث شده تا خیلی از ساكنان مناطق محروم به توصیه های درمانی پزشكان عمومی اكتفا كرده و در صورت تشدید بیماری پیگیر درمان تخصصی نشوند.

به گفته محمدمهدی زرگران معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان، هم اینك هزار و 131 پزشك عمومی، 510 دندانپزشك، 801 پزشك متخصص و 100 پزشك فوق تخصص در مراكز دولتی و خصوصی استان فعالیت دارند كه نیاز است تعداد آنان برای ارتقای شاخص دسترسی به خدمات درمانی، افزایش یابد.

حضور پزشكان در مناطق محروم لبیك به ندای رهبری

وی افزود: پزشكان متخصص و فوق تخصص با لبیك به ندای رهبر معظم انقلاب با رویكرد جهادی برای جبران بخش كوچكی از كمبود نیروهای متخصص درمانی با عضویت در گروه های جهادی هر ساله چندین نوبت به صورت رایگان در مناطق مختلف كشور و استان گلستان به محرومان خدمات پزشكی و درمانی ارائه می دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی گلستان ادامه داد: امسال هم گروه های جهادی و درمانی با حضور پزشكان متخصص و فوق تخصص در بخش های مختلف با نام ها "الكفیل" ویژه افراد تحت پوشش كمیته امداد در گرگان، "راه روشن" برای خدمات رسانی به مردم شهر انبارالوم و 11 روستای تابعه آن در شهرستان آق قلا و همچنین گروه تخصصی چشم پزشكی "نوآوران سلامت" در گمیشان مستقر شدند و به صورت رایگان فعالیت كردند.

زرگران كمبود پزشكان متخصص به ویژه فعال در مراكز دولتی را از مهمترین دلایل استقبال زیاد مردم محروم گلستان از گروه های جهادی درمانی برای دریافت خدمات تخصصی اعلام كرد و گفت: امسال تاكنون چندین هزار نفر از مردم استان از خدمات این پزشكان نوع دوست بهره گرفتند.

وی بیان كرد: بیشترین كمبود پزشكان متخصص در گلستان مربوط به بخش های بی هوشی، قلب، جراحی، چشم پزشكی، رادیولوژی، ارتوپدی و اطفال است.

حضور جهادی پزشكان، گرمابخش قلب ساكنان مناطق محروم گلستان

بهره مندی 3 هزار و 500 مرزنشین از خدمات درمانی بیمارستان صحرایی اینچه برون

دهمین بیمارستان تخصصی صحرایی جامعه بسیج پزشكی استان گلستان پاسداشت شهید مدافع سلامت عبدالله عباسی و شهدای غواص به مناسبت هفته بسیج از دوم آذر به مدت سه روز در دبیرستان شبانه روزی دخترانه شریفه شهر مرزی اینجه برون از توابع گنبدكاووس آغاز به كار كرد و در نهایت حدود 3 هزار و 500 نفر از خدمات آن بهره مند شدند.

برای نخستین بار پزشكان متخصص جامعه پزشكی گلستان و گنبدكاووس در 14 رشته از جمله "جراحی عمومی، قلب، چشم، ارتوپدی، زنان و زایمان، پوست، نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، دندانپزشكی، رادیولوژی، داخلی و عفونی، اطفال، روانشاس، طب سنتی، بینایی سنجی و تغذیه" به مردم بخش مرزی داشلی برون این شهرستان خدمات ارائه كردند.

خوشحالی مرزنشینان از حضور پزشكان متخصص

یكی از مادرانی كه فرزند خردسالش را برای ویزیت پزشك متخصص اطفال آورده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: من و خانواده ام از آمدن پزشكان متخصص به شهر مرزی اینچه برون خوشحال شدیم چون همسرم كارگر است و توانایی مالی برای رفتن به گنبدكاووس و هزینه بالای ویزیت پزشك و دارو را نداریم.

وی كه از ذكر نامش خودداری كرد با اشاره به اینكه شغل بیشتر اهالی بخش داشلی برون كشاورزی و دامداری است كه به سبب خشكسالی چند سال اخیر، درآمدشان بسیار كاهش یافته، بیان كرد: حضور هر چند وقت یكبار پزشكان به این مناطق ضروری است زیرا بیشتر اهالی از اقشار آسیب پذیر و كم درآمد محسوب می شوند.

حضور ادامه دار گروه های جهادی درمانی در گلستان این بار در "كُرند"

با توجه به استقبال خوب مردم گلستان به ویژه مناطق شرقی، این بار گروه جهادی درمانی از متخصصان بیمارستان فارابی از امروز چهارشنبه 23 آذر به مدت 2 روز به صورت رایگان كار غربالگری بینایی دانش آموزان مناطق محروم شهر "كُرند" بخش مرزی داشلی برون گنبدكاووس و مناطق محروم مراوه تپه را انجام دهند.

طبق آمارهای جهانی 285 میلیون نفر در دنیا درگیر اختلالات بینایی هستند كه این عدد در ایران به 4 میلیون می رسد كه حدود 600 هزار نفر از آنان نابینا هستند.

به گفته عارف كیانی سرپرست اداره كل بهزیستی گلستان، 9 هزار و 195 معلول بینایی در استان تحت پوشش بهزیستی هستند كه 162 نفر از آنان در گروه سنی كمتر از 6 سال، 519 نفر بین 6 تا 12 سال، 546 نفر در گروه 12 تا 18 سال، بیش از 7 هزار نفر در گروه 18 تا 65 سال و 871 نفر بالای 65 سال قرار دارند.

كارشناسان معتقدند: برخورداری از بینایی مطلوب، نقشی حیاتی در موفقیت دانش آموزان مدرسه دارد و در صورت وجود مشكلات بینایی فعالیت های آموزشی آنان دچار اختلال می شود و در صورت انجام ندادن درمان مناسب، بر فعالیت های یادگیری، شخصیت و انطباق شان با مدرسه تاثیرگذار خواهد بود.

حضور جهادی پزشكان، گرمابخش قلب ساكنان مناطق محروم گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: غربالگری حدت بینایی یك روش پذیرفته شده برای شناسایی عوامل ایجاد كننده اختلال بینایی در سنین كودكی به حساب می آید و امكان دارد با روش های مختلف در گروه های سنی متفاوتی انجام گیرد اما هدف اصلی آن در سنین كودكی، شناخت عوامل مختل كننده دید شامل تنبلی چشم، انحرافات چشمی و عیوب انكساری است.

دكتر موسی الرضا شبیهی ادامه داد: بر اساس درخواست معاونت بهداشتی و هماهنگی اداره پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر برای ارایه خدمات چشم پزشكی به دانش آموزان مناطق كم برخوردار استان، مركز تحقیقات چشم پزشكی بیمارستان فارابی به سرپرستی دكتر سیدفرزاد محمدی فوق تخصص قرنیه و رییس اداره بینایی مدیریت غیرواگیر وزارت بهداشت با تیمی متشكل از چشم پزشك، اپتومتریست، پزشك، پرستار و كارشناس ارشد ارتقای سلامت روزهای 23 و 24 آذر برای ارائه خدمات چشم پزشكی در مركز خدمات جامع سلامت شهر كرند شهرستان گنبدكاووس حضور خواهند یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان گفت: گروه هدف در این طرح، 160 نفر از دانش آموزان 6 تا 12 ساله دارای اختلال بینایی معرفی شده از سوی آموزش و پرورش، بهزیستی و كمیته امداد شهرستان های گنبدكاووس و مراوه تپه خواهند بود.

شبیهی افزود: در این خدمت انسان دوستانه، برای بیمارانی كه محرومیت نور چشمان آنان را كم سو كرده باشد عینك تجویز و فریم ها به صورت رایگان بین افراد توزیع می شود و همچنین در صورت تشخیص متخصصان، بیماران برای جراحی چشم به جراح های مورد نظر ارجاع داده خواهند شد.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۷ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰