دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهره مندی از ظرفیت های دانش آموزان، نقطه قوت جشنواره ملی فناوری های توانبخشی بود
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

بهره مندی از ظرفیت های دانش آموزان، نقطه قوت جشنواره ملی فناوری های توانبخشی بود

بهره مندی از ظرفیت های گوناگون دانش آموزان تا محققان برجسته در كنار هم و تعامل حداكثری گروه های مختلف، نقطه قوت اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی بود.

محمدمهدی اربابی هنرآموز سال دوازدهم رشته شبكه و نرم افزار در اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: از طریق فراخوان دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با جشنواره آشنا شدم و این آشنایی به جهت قرارگرفتن در كنار متخصصان و محققان برتر، بی نظیر بود.

این دانش آموز مخترع به خبرنگار وبدای دانشگاه در مورد اختراعاتش اظهار داشت: در محور ابتكارات دانش آموزی با چهار محصول ثبت اختراع شده پگ برد، برج های نورانی، تیلت برد مكاترونیكی و دستگاه كمیت سنج مدرج، در جشنواره ملی فناوری توانبخشی شركت كردم كه همه این دستگاه ها با بازی و تمرین درمانی، از یكسو به بهبود بیماران و از سویی دیگر به آموزش آنان، كمك می كند .

اربابی در خصوص كاربرد این دستگاه ها افزود: بیمارانی كه نیاز به هماهنگی عصب و عضله، تقویت عضله پایداری بازو و حركات ظریف انگشتان دست دارند، حتی مانند بیماران سكته مغزی تمرین های دیداری، گفتاری دارند، بیماران اتیسم و افرادی كه نقص توجه و تمركز دارند، سالمندان تا ورزشكاران برای حركت ها و تمرینهای تعادلی می توانند از این دستگاه استفاده كنند .

این دانش آموز فناور بعنوان یكی از شركت كنندگان جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، اظهار داشت: هدفم از حضور در این جشنواره ملی، در گام اول، قرار گرفتن در محیط علمی جشنواره بود و بازخورد از اساتید دانشگاه و محققان بود كه خوشبختانه تاییدیه های علمی بسیاری از كاركرد و كارایی اختراعاتم دریافت كردم .

اربابی تاكید كرد كه نباید ظرفیت های حوزه دانش آموزی دست كم گرفته شود، بلكه باید حمایت شوند و البته نقش و تعامل دانشگاهها با آموزش و پرورش نیز در این حمایت بسیار سازنده است.

توجه و حمایت آموزش و پرورش از دست سازه های دانش آموزان، ضروری است

وی گفت: لزوم توجه مسئولین آموزش و پرورش به پرورش خلاقیت و حمایت از دست سازه های دانش آموزان بسیار ضروری است، خود من در چندین سال متوالی در جشنواره های جابربن حیان رتبه كشوری و در جشنواره خوارزمی حائز رتبه شدم، ولی هیچ گونه حمایت و پیگیری از سوی مسئولین مربوطه صورت نگرفت و امیدوارم با همكاری و حمایت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ایده هایم به مرحله تولید برسند.

وی در ادامه تصریح كرد: دانش آموزان به خصوص كسانی كه در هنرستان ها مشغول به تحصیل هستند، به دلیل آمیخته بودن مهارت آموزی و علم، ظرفیت های زیادی برای تولید فناوری دارند و می توانند در اقتصاد دانش بنیان هم سهم مهمی ایفا كنند.

اربابی با اشاره به اینكه برای اختراعات بعدی، تیم كاری تشكیل می دهد، افزود: امیدوارم با كار گروهی، نیازی از نیازهای جامعه را برطرف نمایم و از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای ایجاد فرصت برای دانش آموزان تشكر می كنم .

وی در پایان این گفت وگو، ابراز امیدواری كرد كه برگزاری جشنواره های فناوری در حوزه آموزش و پرورش تكرار شود تا ضمن توجه به مهارت آموزی، ملاك های كیفی مثل خلاقیت و ابتكارهای دانش آموزی، كار گروهی و تیم سازی آموزش ارتقاء یابد.

دانشجوی فناور شركت كننده در نمایشگاه جانبی جشنواره ملی فناوری های توانبخشی:

فناوری توانبخشی، ضرورت زندگی بیماران و سالمندان است

دانشجوی فناور شركت كننده در نمایشگاه جانبی جشنواره ملی فناوری های توانبخشی گفت: نقش فناوری توانبخشی در راستای بهبود و كیفیت زندگی بیماران و سالمندان، یك ضرورت است .

آروین قاسمی دانشجوی دكتری مهندسی مكانیك دانشگاه علم و صنعت در اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به خبرنگار وبدای دانشگاه افزود: نقش فناوری توانبخشی در راستای بهبود و كیفیت زندگی بیماران و سالمندان، یك ضرورت است و حمایت سرمایه گذاران از محققان جوان در این عرصه، حائز اهمیت است.

وی در مورد فعالیت های فناورانه خود و همكارانش، افزود: با گروهی از دانشجویان و فارغ التحصیلان در آزمایشگاه بیومكاترونیك و مهندسی شناختی علم و صنعت زیر نظر دكتر بیگ زاده دانشیار این دانشگاه، محصولات مختلف پژوهشی و صنعتی را تولید كرده ایم كه به عنوان نمونه می توان به وكیوم فیزیوتراپی، دستگاه فیزیوتراپی انگشتان دست، ماساژور چرخشی، ماساژور لرزشی، وسایل مكانیكی و الكترونیكی توانبخشی حركتی اندام ها اشاره كرد.

قاسمی در ادامه، تعامل دانشگاه های فنی - مهندسی با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در راستای تولید محصولات و فناوری های توانبخشی را ضروری دانست .

وی در خصوص محصولات ارائه شده در اولین جشنواره فناوری های توانبخشی نیز گفت: این وسایل برای افراد توانخواه با نقص حركتی، به عنوان مثال افراد دچار سكته مغزی، مشكلات نخاعی، پاركینسون و به طور كلی افرادی كه دچار مشكلات مفاصل و عضلات هستند، كاربرد دارد و به كمك بیماران و سالمندان آمده و موجب بهبود كیفیت زندگی آنان می شود .

قاسمی خواستار حمایت مراكز رشد دانشگاه در تولید محصولات شد و افزود: با حمایت بیشتر مادی و معنوی نظیر امكانات آزمایشگاهی، تجهیزات و ...، محققان جوان در ادامه راه انگیزه بیشتری خواهند داشت و نتیجه این حمایت رفع نیاز حداكثری جامعه خواهد بود .

وی در ادامه، آشنایی با تیم های فناوری دیگر، ملاقات با سرمایه گذاران و همچنین صحبت و تبادل نظر با متخصصان این حوزه را از جمله دستاوردهای شركت خود در اولین جشنواره ملی فناوری توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی عنوان نمود.

قاسمی در پایان این گفت وگو، افزود: برگزاری این قبیل جشنواره ها با حضور قوی تر دانشجویان و متخصصین كمك شایانی به حوزه فناوری های توانبخشی خواهد كرد، زیرا مهم ترین مشكل در حال حاضر برای تیم ما یافتن سرمایه گذار بود و قطعا چنین فضاهایی برای دیدار با سرمایه گذاران دولتی و خصوصی، كمك زیادی به اهداف فناورانه ما خواهد كرد.

گفتنی است؛ اولین جشنواره ملی " فناوری های توانبخشی " و كنگره فناوری های توانبخشی، روز گذشته در آستانه هفته پژوهش، با شعار " فناوری های توانبخشی از بیمارستان تا منزل " و با حضور متخصصان، فناوران، ایده پردازان و مخترعان حوزه سلامت و همچنین، مسئولان و متولیان دستگاه ها و نهادهای حمایتی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

همزمان با برگزاری جشنواره ملی فناوری های توانبخشی و كنگره علمی فناوری های توانبخشی، نمایشگاه جانبی از محصولات فناورانه حوزه توانبخشی متخصصان، دانشجویان و دانش آموزان فناور برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۰۱:۲۰ - ۲۴/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۱