دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تأكید استاندار بر شناسایی كودكان بازمانده از تحصیل
 
تأكید استاندار بر شناسایی كودكان بازمانده از تحصیل
استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی و شورای آموزش و پرورش بر ضرورت توجه به حوزه پرورشی، جدیت در اجرای طرح غربالگری دانش آموزان و شناسایی كودكان بازمانده از تحصیل تأكید كرد . به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی، دكتر «محمدرضا حسین نژاد» با تأكید بر اعتلای وضعیت آموزشی استان افزود: فراهم كردن بستر شناسایی سواد آموزان توسط دستگاه های اجرایی ضروری است .وی با اشاره به این كه قوی ترین آسیب و رخنه در دوران كرونا توجه كمتر به مباحث پرورشی بوده است، تصریح كرد: در شرایط جهاد تبیین، ذهن مربیان نهضت سوادآموزی فقط نباید نحوه فراگیری خواندن و نوشتن باشد بلكه بصیرت افزایی و توجه به حوزه پرورشی را نیز مورد توجه و تاكید قرار دهند . وی با تأكید بر شناسایی كودكان بازمانده از تحصیل نیز افزود: فرمانداران شهرستان ها با یك نقشه راه مشخص، درصدد شناسایی كودكان بازمانده از تحصیل باشند. وی خاطرنشان كرد: طرح ارتقای سلامت در سال های گذشته در حد پر كردن فرم ها و معاینات بالینی بود اما امسال توجه به سلامت روان در كنار سلامت جسم از نقاط قوت این طرح است. وی با بیان این كه صرفاً نباید گزارش كاری در خصوص غربالگری دانش آموزان ارائه شود، افزود: باید با جدیت طرح ارتقای سلامت مورد پیگیری قرار گیرد و دستگاه های اجرایی متولی نیز حمایت های لازم از اجرای این طرح داشته باشند.
همچنین به گزارش ایرنا، نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: 800 هزار دانش آموز در كشور از تحصیل بازمانده اند كه باید در این زمینه چاره اندیشی شود. «محمد وحیدی» در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار كرد: از مجموع بازماندگان از تحصیل 300 هزار نفر مربوط به دانش آموزان مقطع ابتدایی هستند.
وی بر جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل تأكید كرد و افزود: در برخی از استان ها از جمله خراسان شمالی كه پراكندگی جمعیتی دارد این بازماندگی بیشتر دیده می شود. نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: باید از ظرفیت تمامی دستگاه ها برای جذب كودكان 6 سال به بالا به تحصیل استفاده شود. وی گفت: بودجه آموزش و پرورش طی 10 سال اخیر 8.9 درصد از بودجه عمومی كشور را تشكیل می دهد ولی این رقم در دولت سیزدهم به 14.3 درصد افزایش یافت و زمان مناسبی است تا كمبودها در این حوزه جبران شود.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: مبنای آمار بی سوادی نباید بر اساس خوداظهاری افراد باشد بلكه باید طبق مستندات بیان شود تا برنامه ریزی دقیقی نیز برای جذب بازماندگان از تحصیل انجام شود. وی بر پایش آمار بی سوادی تاكید كرد و گفت: فرار از تحصیل در دوران شیوع كرونا بیشتر شد و اینك باید تمامی این افراد جذب آموزش شوند.
نماینده مردم 5 شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینك آموزش و پرورش با كمبود معلم مواجه است و تلاش می شود با اولویت دانشگاه فرهنگیان نیروی مورد نیاز جذب شود. وی افزود: دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرجع نیروی انسانی آموزش و پرورش با كمبود عضو هیئت علمی مواجه است و بر این اساس، هزار نفر از فرهنگیان نخبه و معلمان دارای تخصص در كشور، جذب دانشگاه های فرهنگیان خواهند شد. معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز گفت: تلاش می شود تا تمامی كودكان دارای شرایط 6 سال به بالا جذب مدارس شوند. «عصمت بدخشان» افزود: دانش آموزان بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید «محمودوند» شناسایی می شوند كه امسال هزار و 369 دانش آموز پایش شدند. وی بیان كرد: مستندات تمامی این دانش آموزان را باید در سامانه بارگذاری كنیم تا تكلیف بحث آموزش آنان مشخص شود كه در این راستا بعضاً دچار مشكلاتی هستیم، چرا كه مستندات آنان كافی نیست. وی خاطرنشان كرد: كودكان استثنایی، بیماران سخت علاج، فقر مالی، كودكان بدسرپرست و بی سرپرست، ازدواج زودهنگام، كوچ نشینی و مهاجرت از مهم ترین دلایل بازماندن از تحصیل دانش آموزان خراسان شمالی است.
«بدخشان» یادآور شد: شرایط ویژه 2 سال اخیر به دلیل شیوع ویروس كرونا و مشكلات آموزش مجازی برای برخی از دانش آموزان نیز به بازماندگی از تحصیل برای برخی كودكان دامن زد. وی تصریح كرد: با توجه به جایگاه و اهمیت عدالت آموزشی و پوشش كامل تحصیلی برای تمام كودكان در هر نقطه، این مهم در شورای راهبری انسداد مبادی بی سوادی استان مورد تأكید ویژه قرار دارد.
منبع خبر:
روزنامه خراسان
   تاریخ: ۰۰:۴۸ - ۰۳/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۸