دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شانه منجمد؛ محدودیت حركتی با سفت شدن كیسه مفصلی
 
شانه منجمد یا شانه یخ زده كه كپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، باعث سفتی و درد در مفصل شانه می شود. علائم و نشانه های این بیماری معمولاً به آرامی شروع و سپس بدتر می شوند. با این وجود معمولاً این بیماری طی یك تا سه سال بهبود می یابد.
شانه منجمد؛ محدودیت حركتی با سفت شدن كیسه مفصلی شانه منجمد یا شانه یخ زده كه كپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، باعث سفتی و درد در مفصل شانه می شود. علائم و نشانه های این بیماری معمولاً به آرامی شروع و سپس بدتر می شوند. با این وجود معمولاً این بیماری طی یك تا سه سال بهبود می یابد.

بی حركت نگه داشتن شانه برای مدت طولانی خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش می دهد. این ممكن است پس از جراحی یا شكستن بازو اتفاق بیفتد. در این مقاله به بررسی عوارض و علائم شانه منجمد خواهیم پرداخت و روش های درمانی این بیماری بویژه در خانه را معرفی خواهیم كرد.

شانه منجمد چیست؟ علائم آن را بشناسید دردهای اسكلتی عضلانی از هر نوعی تحرك شما را محدود می كند و در صورت مزمن شدن، كیفیت زندگی شما را كاهش می دهد. یكی از این دردها شانه درد است. ریشه یابی دردها خود بخشی از روند درمانی به شمار می رود و شاید از خود بپرسیده چه چیزی باعث بروز چنین دردی است؟ آرتریت، بورسیت، تاندونیت، شانه یخ زده همگی از عوامل موثر در بروز درد در ناحیه شانه هستند. اما بیایید نگاهی به شانه یخ زده یا منجمد بیندازیم.

شانه یخ زده وضعیتی است كه باعث محدودیت دامنه حركتی و همچنین التهاب و درد در مفصل می شود. شانه یخ زده معمولاً به آرامی و در سه مرحله بروز می كند:

- مرحله انجماد: هر حركت شانه باعث درد و محدوده حركت شانه محدود می شود. این مرحله از 2 تا 9 ماه طول می كشد.
- مرحله یخ زدن: درد ممكن است در این مرحله كاهش یابد. با این حال شانه سفت تر و استفاده از آن دشوارتر می شود. این مرحله از 4 تا 12 ماه طول می كشد.
- مرحله ذوب: توانایی حركت شانه شروع به بهبود می كند. این مرحله از 5 تا 24 ماه طول می كشد. برای برخی افراد، درد در شب تشدید می شود و گاهی اوقات خواب را مختل می كند.

سندورم شانه یخ زده؛ درد مزمن و طولانی یك مطالعه بر روی 49 بیمار مبتلا به سندرم شانه یخ زده جدای از تاندونیت، رسوبات كلسیفیك و شانه های یخ زده كه پس از انفاركتوس كرونر یا مبتلا به سل ریوی رخ می دهد. افراد مبتلا به این سندورم بین پنج تا 10 سال درگیر این بیماری بوده اند. مدت زمان كلی درمان این افراد بیشتر از چیزی بود كه به طور كلی تصور می شد. براین اساس، هر چه سفتی عضلات شانه بیشتر باشد، مرحله ریكاوری طولانی تر است.

سفت شدن كپسول مفصلی؛ علت مهم بروز بیماری شانه منجمد مفصل شانه در یك كپسول (به نام كپسول مفصلی) از بافت همبند محصور شده است. شانه یخ زده زمانی اتفاق می افتد كه این كپسول در اطراف مفصل شانه ضخیم و سفت می شود و حركت شانه را محدود می كند. مشخص نیست چرا این اتفاق برای برخی افراد می افتد. اما به احتمال زیاد پس از ثابت نگه داشتن شانه برای مدت طولانی، مانند بعد از جراحی یا شكستگی بازو، اتفاق می افتد.

چه كسانی در معرض بروز شانه منجمد هستند؟ شانه منجمد؛ محدودیت حركتی با سفت شدن كیسه مفصلی

بروز هر بیماری یا عارضه ای در بدن به دلیل فراهم شدن برخی از زمینه ها بروز می كند. در مورد شانه منجمد هم برخی عوامل هستند كه ممكن است خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش دهند. برخی ازعوامل عبارتند از:

- سن و جنس: احتمال بروز شانه یخ زده در افراد 40 ساله و بالاتر بویژه زنان بیشتر است.
- نداشتن یا كاهش تحرك: افرادی كه مجبورند به دلیل آسیب هایی نظیر آسیب روتاتور كاف، دست شكسته، سكته، بهبودی پس از جراحی یا بیماری های سیستمیك شانه خود را بی حركت نگه دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به شانه یخ زده هستند. براساس تحقیقات؛ به نظر می رسد افرادی كه بیماری های خاصی دارند بیشتر در معرض ابتلا به شانه یخ زده هستند. بیماری هایی كه ممكن است خطر را افزایش دهند عبارتند از:

- دیابت
- پركاری تیروئید (پركاری تیروئید)
- تیروئید كم كار (كم كاری تیروئید)
- بیماری قلب و عروقی
- بیماری پاركینسون درمان شانه یخ زده؛ از تمرین ورزشی تا جراحی یكی از شایع ترین علل یخ زدگی شانه، حركت نكردن شانه در دوران نقاهت پس از آسیب دیدگی شانه، شكستگی بازو یا سكته است. اگر آسیبی دیده اید كه حركت شانه را دشوار می كند، با پزشك خود در مورد تمریناتی صحبت كنید كه می تواند به شما در حفظ توانایی حركت مفصل شانه كمك كند.

غیرعادی است كه شانه یخ زده در همان شانه عود كند. به همین دلیل ممكن است برخی از افراد طی پنج سال درد را در شانه دیگر خود احساس كنند. درمان شانه یخ زده شامل تمرینات دامنه حركتی است. گاهی پزشك شما ممكن است داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروكسن را توصیه كند.

استفاده از كمپرس یخ به مدت 10 تا 15 دقیقه چندین بار در روز روی شانه نیز می تواند به كاهش درد كمك كند. تزریق كورتیكواستروئید به مفصل شانه یا بافت های نرم هم می تواند در افزایش دامنه حركتی شانه موثر باشد.

اما سنگ بنای درمان، فیزیوتراپی است و ابتدا روی تمریناتی كه كپسول مفصلی را كشش می دهند و بعد روی تمرینات تقویتی تمركز می كنند. برای انجام حركات كششی حتماباید با یك فیزیوتراپ مشورت كنید تا به شما نشان دهد تا چه حد می توانید به شانه فشار بیاورید. هنگامی كه نحوه انجام حركات را یاد گرفتید، می توانید بیشتر تمرینات خود را به تنهایی در خانه اجرا كنید.

تمرینات شانه یخ زده؛ 7 تمرین برای بهبود سریعتر شانه تمرینات كششی برای شانه یخ زده بسیار ساده هستند. این تمینات می تواند به افزایش دامنه حركتی شانه كمك كنند. این تمرینات نیاز به امكانات زیادی ندارد به همین دلیل انجام آنها در هر محلی امكان پذیر است. همیشه قبل از انجام تمرینات شانه خود را گرم كنید. بهترین راه برای انجام این است كه به مدت 10 تا 15 دقیقه دوش آب گرم بگیرید. در انجام تمرینات زیر كشش را تا حد تنش انجام دهید اما درد نداشته باشید.

كشش آونگ؛ چرخش دایره ای ابتدا شانه های خود را شل كنید. بایستید و كمی خم شوید. اجازه دهید بازوی آسیب دیده شما آویزان بماند. بازو را در یك دایره كوچك بچرخانید. 10 دور در هر جهت و یك بار در روز انجام دهید. با بهبود علائم، قطر تاب خود را افزایش دهید. وقتی برای كارهای بیشتر آماده شدید، با نگه داشتن یك وزنه سبك (2 تا 5 كیلو) در بازوی در حال چرخش، كشش را افزایش دهید.

كشش حوله؛ دست ها را بالا بكشید حوله یك متری را با دو دست پشت خود بگیرید و در حالت افقی نگه دارید. از بازوی خوب خود استفاده كنید تا بازوی آسیب دیده را به سمت بالا بكشید تا كشیده شود. این كار را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید.

راه رفتن با انگشت؛ دو انگشت روی دیوار رو به دیواری به اندازه سه چهارم بازو قرار بگیرید. با نوك انگشتان بازوی آسیب دیده دیوار را لمس كنید. در حالی كه آرنج خود را كمی خم كرده اید، انگشتان خود را به آرامی از دیوار بالا ببرید. تا زمانی كه دست خود را تا سطح شانه یا تا جایی كه راحت می توانید بالا بیاورید؛ این حركت را ادامه دهید. انگشتان شما باید كار را انجام دهند، نه عضلات شانه. این تمرین را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید.

رسیدن به عرض بدن؛ شانه آسیب دیده را بلند كنید بنشینید یا بایستید. از بازوی خوب خود برای بلند كردن بازوی آسیب دیده در آرنج استفاده كنید و آن را بالا بیاورید و فشار ملایمی برای كشش شانه اعمال كنید. كشش را برای 15 تا 20 ثانیه نگه دارید. این كار را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید.

كشش زیر بغل؛ تقویت شانه ها با استفاده از بازوی خوب خود، بازوی آسیب دیده را روی یك قفسه در حد سینه بگذارید. به آرامی زانوهای خود را خم و زیر بغل را باز كنید. خم شدن زانوی خود را كمی عمیق كرده و زیر بغل را به آرامی كشیده و سپس صاف كنید. با هر خم شدن زانو، كمی بیشتر كشش دهید، اما به زور این كار را نكنید. هر روز 10 تا 20 بار این كار را انجام دهید.

تقویت كردن شانه ها؛ تثبیت توان شانه پس از بهبود دامنه حركتی شانه، می توانید تمرینات تقویت كننده روتاتور كاف را اضافه كنید. قبل از انجام تمرینات تقویتی حتماً شانه خود را گرم كرده و حركات كششی خود را انجام دهید. برای چرخش به بیرون یك كش لاستیكی را بین دستان خود نگه دارید و آرنج های خود را با زاویه 90 درجه نزدیك در كنار پهلوهای خود نگه دارید. قسمت پایینی بازوی آسیب دیده را دو یا سه سانتی متر به سمت بیرون بچرخانید و پنج ثانیه نگه دارید. 10 تا 15 بار، یك بار در روز تكرار كنید.

تمرین چرخش به داخل با كش و در كنار یك در بسته بایستید و سر یك كش ورزشی را به دور دستگیره در قلاب كنید. سر دیگر را با دست بازوی آسیب دیده بگیرید و آرنج را با زاویه 90 درجه نگه دارید. كش را دو یا سه سانتیمتر به سمت بدنتان بكشید و پنج ثانیه نگه دارید. 10 تا 15 بار، یك بار در روز تكرار كنید.

پماد برای شانه یخ زده؛ تسكین با پروكسیكام یا میتل سالیسلات برای درمان شانه منجمد علاوه بر تمرینات و داروهایی كه پیشتر گفته شد از پمادهای تسكین دهنده پروكسیكام یا میتل سالیسلات همراه با كمپرس گرم می توان استفاده كرد. البته انتخاب درمان بسته به میزان آسب وارده به شانه باید انتخاب شود تا بتواند اثرگذاری موثری داشته باشد. تشخیص راه و روش درمانی مناسب برای بیماران به عهده پزشك است و افراد بویژه زمانیكه درد زیادی در شانه احساس می كنند نباید دست به خوددرمانی بزنند.

درمان خانگی شانه یخ زده؛ 6 راه كاهش درد اولین راه درمانی كه برخی از بیماران به دنبال آن می گردند درمان خانگی است. درمان هایی در دسترس و سریع كه بتواند ناشنه های اولیه بیماری را برطرف كند. در مورد شانه منجمد هم روش های خانگی وجود دارد كه در ادامه آنها را معرفی می كنیم:

- ماساژ
- كمپرس و ماساژ یخ به مدت 10 دقیقه
- حمام نمك شانه آسیب دیده به مدت 10 تا 15 دقیقه
- گرم نگه داشتن شانه با دوش آب گرم یا پد گرمایش برقی
- كشش عضلات شانه؛ كمك انعطاف پذیری بیشتر به جلوگیری از آسیب های بیشتر
- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDهای بدون نسخه نظیر ایبوپروفن و ناپروكسن درمان سریع شانه یخ زده؛ فیزیوتراپی رایج ترین درمان فیزیوتراپی رایج ترین درمان برای شانه های یخ زده محسوب می شود. هدف كشش مفصل شانه و بازیابی حركت از دست رفته است. پیشرفت ممكن است از چند هفته تا چند ماه طول بكشد. اگر بعد از شش ماه ورزش هیچ بهبودی مشاهده نكردید، در مورد گزینه های دیگر درمانی با پزشك صحبت كنید.

یادداشت پایانی برای شانه منجمد شانه منجمد؛ عارضه یا بیماری ای است كه بر اثر تخریب كپسول مفصلی بروز و دردهای اسكلتی عضلانی از هر نوعی تحرك شما را محدود می كند و در صورت مزمن شدن، كیفیت زندگی شما را كاهش می دهد. درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد كه بنا به میزان بیماری برای بیماری تجویز می شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته این بیماری از خفیف تا مزمن می تواند بروز داشته باشد و یكی از مهمترین درمان های آن هم فیزیوتراپی است. البته روش های درمان خانگی و ورزشی در كنار درمان های پزشكی برای بیماری شانه یخ زده یا شانه منجمد وجود دارد.

منبع:مجله سیب

journalistعلی احمدی نیا

لینك كوتاه خبر

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
captcha
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید

ارسال

آخرین اخبار كدام مسكن برای كدام درد خوب است؟ آیا شما اطلاعاتی دارید؟ 1401-10-02 00:34
دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید» در بخش منطقه ای برگزیدگان خود را شناخت 1401-10-02 00:15
شانه منجمد؛ محدودیت حركتی با سفت شدن كیسه مفصلی 1401-10-02 00:14
تغییر كاركرد كتابخانه های عمومی و نقش آنان در معرفی كسب و كارهای كوچك 1401-10-02 00:11
57 بیمار مشكوك به كرونا در قم بستری هستند 1401-10-02 00:00
اصلی ترین علامت ابتلا به سرطان روده بزرگ 1401-10-01 23:56
خواص آووكادو چیست و چه مضراتی دارد؟ 1401-10-01 23:50
همه چیز درباره ویتامین آ؛ منابع، نحوه مصرف، عوارض و مزایا 1401-10-01 23:39
بسته های یلدانه بین خانواده های نیازمند استان توزیع شد 1401-10-01 23:14
بازدید دكتر عین اللهی از دو بیمارستان كاشمر 1401-10-01 22:51
سهم 15 درصدی وضعیت نامناسب جاده ها در بروز تصادفات 1401-10-01 21:54
اگر سیاتیك دارید این كارها را انجام ندهید 1401-10-01 21:02
متخصص طب سوزنی با دیدن زبانتان چه می فهمد؟ 1401-10-01 20:52

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل



-
-
-
-
-
-

خبرگزاری سلامت | طبنا رسانه سلامتی

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه

بالا
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۰:۴۷ - ۰۲/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۹