دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر فناوری اطلاعات سلامت بر زندگی معلولان
 
افراد معلول، در دریافت خدمات درمانی اولیه خود با مشكلات عدیده ای روبرو هستند، از این رو فناوری اطلاعات می تواند همانند پلی این شكاف را بپوشاند.
در رابطه با موضوع معلولیت، ارتقای آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف، جلوگیری از معلولیت ها و آشنایی بیشتر مردم با عوارض آن اهمیت فراوانی دارد. اما شاید بهتر باشد كه در ابتدا بدانیم كه معلول كیست؟

دكتر سمیه عباسعلی زاده عضو هیات علمی گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشكده مدیریت و اطلاع رسانی پزشكی، دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار كرد: معلول به كسی گفته می شود كه بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و كارایی عمومی و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای او به وجود آید؛ به طوری كه این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی او بكاهد. این گروه، شامل ناشنوا، نابینا و معلول جسمی، حركتی و ذهنی است.

او ادامه داد: افراد معلول به دلیل ناتوانی خود علاوه بر اینكه از پیشرفت هر روزه جامعه باز مانده اند، در دریافت خدمات درمانی اولیه خود نیز نسبت به سایر افراد جامعه با مشكلات عدیده ای روبرو هستند، از این رو فناوری اطلاعات می تواند همانند پلی این شكاف را بپوشاند. فناوری اطلاعات یكی از علوم جدید است كه هر روز بر رشد آن افزوده می شود؛ اما مسئله مهم در استفاده از این فناوری است.

این عضو هیات علمی تصریح كرد: امروزه با پیشرفت تكنولوژی و دستاورد های جدیدی كه در فناوری اطلاعات و ارتباطات عرضه شده است، می توان شاهد تغییرات اساسی در نحوه دسترسی افراد جامعه به امكانات و خدمات بود.

او افزود: توانبخشی از راه دور به كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فراهم آوردن مراقبت سلامت، خدمات و حمایت از بیمار در زمانی كه فاصله جغرافیایی بین دو گروه فراهم كننده و گیرنده خدمات پزشكی وجود داشته باشد، گفته می شود. خدمات توانبخشی از راه دور تمام مراحل مختلف از جمله ارزیابی، ارائه برنامه تمرین درمانی، پیگیری و نظارت بر بیمار، و بازخورد مستقیم بیمار را در بردارد.

عباسعلی زاده بیان كرد: این تكنولوژی ها شامل اشكال مختلف ارتباطی از جمله تلفن همراه، سیستم پیام رسانی، پست الكترونیكی، ویدئو كنفرانس، سیستم عامل های تحت وب و واقعیت مجازی است. در همین راستا ابزار های دیگر، مانند استفاده از اپتیك ها، سنسور های حركتی، حسی و فناوری های نظارت بر بدن نیز توسعه یافته اند.
   تاریخ: ۱۹:۲۳ - ۳۰/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۶