دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بایدها و نبایدهای ورزشی در فصل سرد سال
 
دكترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهركرد گفت: سرمای هوا برای افرادی كه قصد دارند در هوای آزاد ورزش كنند مشكلی ایجاد نخواهد كرد البته توصیه می شود ورزشكاران از پوشش مناسبی برای انجام ورزش استفاده كنند اما بهترین حالت این است كه ورزش در محیط های گرم تر انجام شود تا به این صورت ورزشكاران راحت ...
بایدها و نبایدهای ورزشی در فصل سرد سال بهنام قاسمی در گفت وگو با ایسنا درخصوص نكات مهم ورزشی در فصل زمستان، اظهار كرد: در فصل سرد سال توصیه می شود ورزشكاران موضوع گرم كردن پیش از شروع ورزش را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند، درواقع زمانی كه بدن ورزشكاران گرم می شود و دمای داخلی آن ها به 39 درجه سانتی گراد می رسد می توانند فعالیت های قدرتی، استقامتی و از همه مهم تر انعطاف پذیری را به نحو مطلوب تری انجام دهند.

دكترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهركرد افزود: نحوه گرم كردن بدن در هر ورزشی نسبت به نوع آن متفاوت است برای مثال در ورزش هایی كه فاكتور قدرت اهمیت دارد افراد باید پیش از شروع ورزش با انجام برخی حركات قدرتی بدن را برای شروع ورزش سنگین تر آماده كنند همچنین ورزشكاران ژیمناستیك می توانند به فعالیت های انعطافی یا قدرتی بپردازند.

وی با اشاره به اینكه زمان و شیوه گرم كردن پیش از شروع ورزش دو موضوع بسیار مهم است كه باید مورد توجه ورزشكاران قرار بگیرد، ادامه داد: اگر ورزشكاران در فصل سرد سال موضوع گرم كردن پیش از ورزش را مورد توجه قرار ندهند ممكن است دچار آسیب دیدگی شوند.

قاسمی عنوان كرد: ورزشكاران باید در طول انجام ورزش سلامت خود را درنظر بگیرند و متناسب با نوع ورزشی كه انجام می دهند شرایط بدنی خود را نیز بررسی كنند تا از بروز حادثه برای آن ها جلوگیری شود، برای مثال كوهنوردانی كه در فصل سرد سال قصد دارند به قله های كوه صعود كنند باید به صورت مداوم سلامت پا و انگشتان خود را بررسی كنند چراكه احتمال دارد به دلیل شرایط سرما افراد درد را احساس نكنند و متوجه مشكلاتی همچون سرمازدگی كه برای آن ها ایجاد شده نشوند.

دكترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهركرد اضافه كرد: سرمای هوا برای افرادی كه قصد دارند در هوای آزاد ورزش كنند مشكلی ایجاد نخواهد كرد البته توصیه می شود ورزشكاران از پوشش مناسبی برای انجام ورزش استفاده كنند اما بهترین حالت این است كه ورزش در محیط های گرم تر انجام شود تا به این صورت ورزشكاران راحت تر به مرحله گرم كردن پیش از آغاز ورزش دست پیدا كنند.

وی با اشاره به اهمیت رژیم غذایی ورزشكاران در فصل سرد سال، تصریح كرد: توصیه می شود افراد ورزشكار در این فصول از مواد غذایی كه انرژی بالایی دارند استفاده كنند چراكه ورزش كردن در این زمان نسبت به دیگر فصل های سال به انرژی بیشتری نیاز دارد.

قاسمی درخصوص ورزشكاران مبتدی توضیح داد: این افراد باید ورزش خود را با یك پیاده روی مختصر آغاز كنند و پس از آن می توانند حركات كششی را انجام دهند، بعد از این حركات نیز افراد باید به صورت ملایم شروع به دوییدن كنند تا به این صورت ضربان قلب آن ها به مرور افزایش پیدا كند، درواقع افراد درهنگام انجام ورزش صبحگاهی باید به گونه ای عمل كنند كه دیرتر خسته شوند همچنین توصیه می شود پس از طی این مراحل افراد به صورت ملایم پیاده روی كرده و پس از آن ورزش را متوقف كنند یعنی به صورت ناگهانی ورزش متوقف نشود.

دكترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهركرد بیان كرد: یكی از دلایل بروز خستگی در ورزشكاران جمع شدن لاكتیك در عضلات آن ها است، اگر افراد در هنگام ورزش صبحگاهی ترتیب ذكر شده را رعایت نكنند زودتر از حالت طبیعی لاكتیك در عضلات آن ها تجمع پیدا می كند و درنتیجه فرد خسته شده و قادر نخواهد بود یك ورزش صبحگاهی مطلوب داشته باشد.

وی افزود: مضرات انجام ورزش صبحگاهی در یك هوای آلوده برای بدن بیشتر از فواید آن است به همین دلیل توصیه می شود افراد از ورزش كردن در هوای آلوده جدا پرهیز كنند.

قاسمی خاطرنشان كرد: یكی دیگر از موضوعات كه لازم است افراد در هنگام انجام ورزش صبحگاهی مورد توجه قرار دهند رژیم غذایی و وعده صبحانه است، توصیه می شود ورزشكاران در این وعده از مواغذایی شیرین مانند عسل استفاده كنند چراكه این ماده غذایی باید به سرعت تبدیل به انرژی شود البته افراد باید در این وعده غذایی از پرخوری خودداری كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۲۳ - ۳۰/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۶