دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی "، آخر هفته برگزار می شود
 
رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران:

اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی "، آخر هفته برگزار می شود

رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران، امروز (یکشنبه) از برگزاری اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی "، با محوریت " کاردرمانی در اختلالات عصبی - رشدی "، طی دو روز 28 و 29 اردیبهشت ماه جاری، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خبر داد.

قدرت خاوری در نشست خبری که به همین منظور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: این سمینار، اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی " است که با رویکرد " بالینی " در حوزه کاردرمانی، به همت انجمن علمی کاردرمانی ایران و با همکاری گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

وی، تفاوت این سمینار با کنگره سالانه و ملی کاردرمانی را در " توجه به رویکردهای بالینی، تمرکز بر شاخه ای خاص، دعوت از همه تخصص های مرتبط با موضوع، پنل محور بودن، و برگزاری چند سمینار با چند موضوع مختلف بالینی در طول سال " دانست که می تواند رویکردهای نوین بالینی حوزه کاردرمانی را به فارغ التحصیلان و سایر متخصصان ارائه بدهد.

وی با اشاره به نظام آموزشی کاردرمانی که در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، فارغ التحصیل دارد، اظهار داشت: ساختار فعلی آموزش کاردرمانی، برخلاف دکترای حرفه ای که در پی کسب مجوز آن هستیم، "پژوهش محور" است، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، پژوهش می کنند و بعد از فارغ التحصیلی، نیاز به ایجاد ارتباط بین نتایج تحقیقات و خدمات بالینی دارند و جای رویدادی که صرفا به مباحث بالینی بپردازد، همیشه خالی بوده است.

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه ها باید در زمینه رویکرد های بالینی ارتقاء پیدا کنند، زیرا زبان پژوهش با بالین، متفاوت است. تولید علم در پژوهش اتفاق می افتد و درمانگران، باید در بالین، از دانش تولید شده بهره بگیرند و سمینارهای " تازه های بالینی کاردرمانی" که اولین آن در پنجشنبه و جمعه این هفته برگزار می شود، زمینه ساز تحولات موثری در خدمات کاردرمانی در حوزه بالین است.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد کاردرمانی در ادامه گفت: در اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی با محوریت کاردرمانی در اختلالات عصبی - رشدی، بیش از 45 سخنران از متخصصان مختلف که با زمینه های گوناگون اختلالات عصبی - رشدی مرتبط هستند، در قالب 9 پنل تخصصی، تکنیک ها و رویکردهای نوین کاردرمانی در بالین را به شرکت کنندگان منتقل می کنند.

وی در ادامه، از اختصاص 10 امتیاز بازآموزی به شرکت کنندگان گروه های مختلف پزشکی، گفت و خاطر نشان کرد که سیاستگذاران حوزه سلامت و کل مدیران گروه های آموزشی کاردرمانی در دانشگاه ها و دانشکده های سراسر کشور، پزشکان متخصص در حوزه هایی همچون اطفال، غدد اطفال، مغز و اعصاب اطفال، جراح ارتوپد، طب فیزیکی و مدیریت توانبخشی، در اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی شرکت خواهند کرد.

رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران همچنین افزود: « پیامدهای بایوسایکوسوشال، نقش انگیزش در کیفیت ارائه خدمات، اهمیت بهبود عملکرد اندام فوقانی، شناخت و فراشناخت، فن آوری های جدید و رویکردهای نوین، چالش های مراقبین، دانش های همگرا و مداخلات زودهنگام » عناوین پنل های این سمینار را تشکیل می دهند.

خاوری در تبیین ابعاد گوناگون فعالیت کاردرمانگران، گستردگی مداخلات و خدمات کاردرمانی، گفت: طبق تعریف فدراسیون جهانی کاردرمانی (WFOT)، کاردرمانی عبارت است از " حرفه ای سلامت محور، که به ارتقای سلامت، توانایی و رفاه از طریق کار (Occupation) مربوط می شود ."

وی در ادامه افزود: صرفا" یکی از اهداف اولیه کاردرمانی، توانمندسازی افراد برای مشارکت در فعالیت های روزمره است، اما متأسفانه تعریف صحیح کاردرمانی مغفول مانده است و در واقع، کاردرمانگران می توانند جزو سیاستگذاران سبک زندگی باشند.

رئیس انجمن علمی کاردرمانی همچنین گفت: خدمات کاردرمانی دارای 8 جزء (فعالیت های روزمره و زندگی، کار، آموزش، بازی، تفریح، مشارکت اجتماعی، استراحت و خواب ) است و کاردرمانگر ، پس از بررسی شرایط هر مراجعه کننده از ابعاد مختلف، براساس شرایط هر کدام، برنامه ای با اجزاء ذکر شده، طراحی می کند.

خاوری افزود: کاردرمانی، رشته ای کل نگر است و صرفاً به مشکلات جسمی فرد یا فقط گروه افراد کم توان نمی پردازد، بلکه کاردرمانی علاوه بر جسم، برای ذهن و روان فرد و همچنین هویت انسانی او، برنامه دارد.

وی در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به اینکه مباحث اقتصادی، زیرساخت اجرای هر فعالیتی است، گفت: خوشبختانه به همت اساتید حوزه کاردرمانی، این رشته جایگاه دارد و جزو نظام پزشکی است، اما مشکلاتی از قبیل پایین بودن تعرفه ها، تأخیر در پرداخت سهم موسسات بیمه گر، عدم حمایت کافی از سوی مسئولان در دولت، سبب تعطیلی 40 مرکز کاردرمانی در کشور و مهاجرت جمعی از فارغ التحصیلان نخبه که سرمایه های کشور هستند، شده است .

وی در پایان این گفت وگو، ابراز امیدواری کرد که با توجه به توانمندی کاردرمانگران کشور، گستردگی خدمات کاردرمانی و افزایش کیفیت خدمات درمانی، شاهد حمایت بیش از پیش متولیان از ارائه خدمات کاردرمانی به نیازمندان در اقصی نقاط کشور باشیم.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۳۷ - ۲۵/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۲