دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یکی از علل بروز مشکلات مالی کلینیک ها و دفاتر کاردرمانی، ناآشنایی آنها با کدها و تعرفه های خدمات است
 
رئیس کمیته فنی انجمن علمی کاردرمانی ایران:

یکی از علل بروز مشکلات مالی کلینیک ها و دفاتر کاردرمانی، ناآشنایی آنها با کدها و تعرفه های خدمات است

دکتر علیرضا شمس الدینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و رئیس کمیته فنی انجمن علمی کاردرمانی ایران، امروز (جمعه) در دومین روز از سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی " گفت: یکی از علل بروز مشکلات مالی کلینیک ها و دفاتر کاردرمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ناآشنایی آنها با کدها و تعرفه های خدمات است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر شمس الدینی در سخنرانی خود تحت عنوان " کد خدمات کاردرمانی در اختلالات عصبی رشدی "، افزود: از سال 1393، تعرفه خدمات کاردرمانی براساس کدهای خدمات تعیین شدند و از محاسبه سنتی و جلسه ای ارائه خدمات، خارج شد، اما هنوز بعضی کلینیک ها و دفاتر کاردرمانی به دلیل ناآشنایی با کدها و مطابقت آن با تعرفه های خدمات، هزینه ارائه خدمات را بصورت جلسه ای محاسبه می کنند که هم خودشان متضرر می شوند و هم مشکلاتی برای سیستم بیمه ای و نظام سلامت ایجاد می کند.

وی، با اشاره به وجود کتابهای CPT و RVU خاص کدهای خدمات پزشکی، در 70 کشور دنیا از جمله ایران، که متناسب با شرایط هر کشور، بومی سازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است، توضیح داد: اجزای هر کد خدمت، دارای دو بخش فنی و حرفه ای است. بخش فنی مربوط به " ابزار، تجهیزات و فضای فیزیکی " در ارائه خدمات است و بخش حرفه ای، به " مسایل تخصصی رشته " مربوط می شود.

رئیس کمیته فنی انجمن علمی کاردرمانی ایران، براساس کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت های سلامت (RVU)، گفت: خدمات کاردرمانی، از سال ها پیش، دارای شش کد بوده است که از حدود یک سال گذشته، کمیته علمی انجمن کاردرمانی با همکاری هیات بورد تخصصی این رشته، نسبت به بازنگری شناسنامه خدمات، اصلاح کدها و تهیه مستندات مربوط به 13 کد خدمات بجای 6 کد قبلی، اقدام کرد و برای بررسی و تائید نهایی، به وزارت بهداشت ارائه داد.

دکتر شمس الدینی در بخش دیگری از سخنانش، به وجود کدهای بی صاحب در این کتاب اشاره کرد و افزود: ظاهرا هر کدام از گروه های پزشکی می توانند با مطابقت دادن خدمات خود با شرایط و تعریف هر یک از این کدها، از آنها استفاده کنند، اما با توجه به اینکه هر کدی که تعریف می شود، مستلزم داشتن شناسنامه خدمت، استانداردسازی آن و تائید وزارت بهداشت است، لذا هر کد بی صاحب نیز قابل استفاده نمی باشد.

وی به برخی دیگر از خلاء های موجود در این بخش که نیاز به اصلاح دارند، پرداخت و گفت: انجمن علمی کاردرمانی، به بررسی و ارائه راهکارهای لازم در خصوص این مسایل اقدام کرده است.

وی همچنین در پایان سخنانش، در مورد ضرایب بخش های فنی و حرفه ای کدهای خدمات که در بازنگری جدید لحاظ شده اند، توضیح داد.

رئیس کمیته فنی انجمن علمی کاردرمانی ایران، در ادامه این بخش از اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی " با محوریت اختلالات عصبی رشدی، به پرسش های کاردرمانگران شرکت کننده در سمینار پاسخ گفت.

« مشکلات موسسات بیمه گر در پرداخت سهم بیمه از تعرفه خدمات، مبهم بودن تعرفه مشاوره های آنلاین و از راه دور، چگونگی تفکیک تعرفه ویزیت و تعرفه خدمات برای جلوگیری از بروز مشکلات با بیمه ها »، از جمله سئوال های حاضران در این نشست بود که دکتر شمس الدینی به آنها پاسخ داد.

گفتنی است؛ اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی" با محوریت اختلالات عصبی رشدی، طی دو روز 28 و 29 اردیبهشت ماه جاری به همت انجمن علمی کاردرمانی ایران و به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

در این سمینار، بیش از 45 سخنران از متخصصان مختلف که با زمینه های گوناگون اختلالات عصبی - رشدی مرتبط هستند، در قالب 9 پنل تخصصی، تکنیک ها و رویکردهای نوین کاردرمانی در بالین را به شرکت کنندگان منتقل کردند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۳:۲۶ - ۳۰/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۹۷