دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زنگ خطر افزایش ناتوانی در کشور/ کاردرمانی باید اولویت اول باشد
 
عضو بورد تخصصی کاردرمانی کشور گفت: از هر 20 کودک زیر 15 سال، یک نفر از ناتوانی شدید یا متوسط رنج می برد.
زنگ خطر افزایش ناتوانی در کشور/ کاردرمانی باید اولویت اول باشد عضو بورد تخصصی کاردرمانی کشور گفت: از هر 20 کودک زیر 15 سال، یک نفر از ناتوانی شدید یا متوسط رنج می برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، افسون حسنی مهربان، در افتتاحیه اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی، گفت: با توجه به اینکه 80 درصد افراد ناتوان در کشورهای در حال توسعه هستند، این موضوع، زنگ خطری برای ما ایجاد می کند که کاردرمانی را در سطح اول خدمات نظام سلامت و در سیاستگذاری های سطح اول، تبیین کنیم.

وی، پیشگیری در بروز اختلالات عصبی - رشدی را موضوع مهمی خواند که توسط سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است.

مهربان با اشاره به بروز ناتوانی ها در جمعیت های مختلف دنیا، گفت: حدود 13 تا 15 درصد جمعیت جهان از انواع مختلفی از ناتوانی رنج می برند و حدود یک میلیارد نفر در دنیا نیازمند خدمات توانبخشی هستند که از این میان 93 میلیون کودک، نیازمند خدمات توانبخشی هستند که باید به آنان توجه ویژه ای داشت.

وی در بحث کودکان مبتلا به انواع ناتوانی ها، افزود: از هر 20 کودک زیر 15 سال، یک نفر درگیر ناتوانی شدید یا متوسط است و این موضوع بیانگر اهمیت اقدامات توانبخشی و به ویژه کاردرمانی برای این گروه های سنی است. ضمن آنکه باید تأمین امکانات آموزشی، ملاحظات اجتماعی، درمان های توسعه ای به موقع، آموزش و آگاهی بخشی به خانواده، حمایت روحی و روانی متناسب خانواده، مناسب سازی محیط، مداخلات درمانی زودهنگام و حوزه های مختلف مورد توجه قرار بگیرد.

مهربان با اشاره به اینکه افزایش تصادفات رانندگی، بلایای طبیعی، بیماری های مزمن و…، نیز موجب تشدید ناتوانی ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه است، تاکید کرد: با افزایش سن، ناتوانی ها و بیماری های زمینه ای مزمن نظیر چاقی، فشار خون و…، بیشتر می شود که باید مورد مراقبت قرار بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر نقش پیشگیری در بروز انواع ناتوانی ها، اظهار داشت: بحث پیشگیری به ارتقای سلامت خانواده کمک می کند، نظیر اینکه خانواده ها بدانند که در باروری، باید به چه مواردی دقت نظر داشته باشند.

مهربان افزود: آشنایی با رشد طبیعی کودکان و رشد بازی کودک که از تخصص های کاردرمانی است، باید به خانواده ها، آموزش داده شود تا اگر کودک نشانه هایی از اختلال دارد، سریعاً به کاردرمانگر مراجعه کنند و کودک و خانواده تحت مراقبت و مداخلات مؤثر، قرار بگیرند.

عضو بورد تخصصی کاردرمانی کشور تصریح کرد: مداخلات سطح دوم، مختص افرادی است که مبتلا به بیماری شدند و تشخیص بیماری، محرز شده است و باید تحت مراقبت باشند و تست های تخصصی کاردرمانی در حوزه اطفال را برای آنان به کار بگیریم.

مهربان همچنین با اشاره به اهمیت اختلالات عصبی رشدی نوزادان، ابراز امیدواری کرد که در اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی با محوریت اختلالات عصبی رشدی، با بهره گیری از مباحث تخصصی پنل ها نظیر اهمیت و ضرورت درمان زودهنگام در روند تکامل نوزادان و شیرخواران، توانمندسازی والدین نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان و تمرکز بر بخش مراقبت های ویژه نوزادان، بتوانیم شاهد نتایج خوبی در ارائه خدمات کاردرمانی باشیم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۲۳ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۸۴