دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

باید برای موضوع "جوانی جمعیت"، برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی داشته باشیم
 
رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

باید برای موضوع "جوانی جمعیت"، برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی داشته باشیم

دکتر سید علی حسینی رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در نشستی به مناسبت هفته ملی جمعیت، گفت: موضوع تعالی خانواده و جمعیت از دغدغه ها و منویات مقام معظم رهبری است، ضمن آنکه موضوع "جوانی جمعیت" موضوعی مهم و سیاسی در دنیاست که چاره ای جز پرداختن به آن نداریم و باید در حد توان، در تمام ابعاد آن برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، نشست "برنامه ریزی برای گذر از جوانی به سالمندی جمعیت " امروز (شنبه)، به همت امور بانوان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری اداره تعالی فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه، برگزار شد.

دکتر حسینی در ادامه سخنانش افزود: توجه ویژه به موضوع جوانی جمعیت و بحران سالمندی از موارد مهمی است که باید با برنامه ریزی آن را دنبال کنیم، خوشبختانه مرکز تحقیقات سالمندی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و حضور دکتر دلبری به عنوان رئیس انجمن علمی سالمندان در این دانشگاه، پرداختن ایشان به حوزه سالمندی در رسانه ملی به همراه سایر اعضای هیات علمی گروه سالمندی، از نکات ارزشمند است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: پرداختن به سالمندی فعال و سالم جای خرسندی دارد و حوزه توانبخشی نیز در مورد سالمندان به این هدف توجه دارد و باید برای سالمندی سالم تمهیداتی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جوانی جمعیت، موضوعی مهم است و دانشگاه ها نیز در این قضیه سهم دارند، به برخی از گزارش های وزارتخانه های علوم و بهداشت، مبنی بر ساخت خوابگاه های متاهلی پرداخت و گفت: وزارت علوم بالغ بر 70 هزار خوابگاه متاهلی دانشجویی و وزارت بهداشت حدود 30 هزار خوابگاه متاهلی دانشجویی دارند که سرپناهی برای زوج های جوان دانشجوست.

رئیس قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: با توجه به اینکه 65 درصد دانشجویان این دانشگاه، در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشتغال دارند و با توجه به وضعیت معیشت، شرایط نگهداری فرزند برای زوج های دانشجو در کنار کارهای علمی و سایر دغدغه ها، باید سرپناه دانشجویان و موضوع خوابگاه متاهلی را پیگیری کنیم.

دکتر حسینی ادامه داد: در گذشته، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها در کنار زوج ها بودند و از فرزندان آنها مراقبت می کردند، اما ساختار و بافت زندگی امروز بگونه ای است که باید راه حل های عملی برای بحث جوانی جمعیت داشته باشیم .

وی همچنین اظهار داشت: در بحث جمعیت، اولین و مهمترین مساله، اعتبارات است که خوشبختانه با مشارکت معاونت فرهنگی دانشجویی و کسب اطلاعات برای گروه های متاهلی درصدد اجرای برنامه هایی هستیم و در جلسات هیات رئیسه نیز برای این مهم بحث اعتبارات و ... مطرح شده است.

وی از تعاملاتی با صندوق رفاه در راستای ایجاد خوابگاه های دانشجویی متاهلین گفت و ابراز امیدواری کرد که شاهد نتایج خوبی در حوزه دانشجویی باشیم.

دکتر حسینی، بحث جوانی جمعیت و تعالی خانواده در حوزه کارکنان را نیز مهم دانست و اظهار داشت: در جلسات هیات رئیسه دانشگاه نیز برنامه هایی جهت حمایت از کارکنان مطرح شده است.

فرشته مخبر دزفولی مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان نیز در سخنانی، موضوع جوانی جمعیت را موضوعی اساسی عنوان کرد و از فعالیت های انجام شده در این ارتباط و در دست پیگیری دفتر امور بانوان دانشگاه گفت.

وی افزود: بحث جمعیت، از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه است و جمعیت از نظر ساخت، ترکیب و توزیع از مولفه های اقتدار و استحکام ساخت درونی هر جامعه به شمار می رود.

مشاور ریاست دانشگاه در امور بانوان در ادامه گفت: توان علمی و منابع مادی و غیر مادی هر جامعه بدون در نظر گرفتن جمعیت، معنا دار نیست، زیرا انسان ها هستند که می توانند سرمایه ها را به کار گرفته و آن را به ارزش افزوده تبدیل کنند، بنا بر این حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت، اساسی ترین عامل در برنامه ریزی توسعه هر کشور محسوب می شود.

مخبر دزفولی افزود: این نشست در هفته ملی جمعیت برگزار شد تا مخاطبان از روند جوانی جمعیت کشور با ارقام و آمار صحیح، مطلع شوند و در جمعی صمیمانه با متولیان دانشگاه، مطالبات خود را نسبت به موضوع فرزندآوری، مطرح نمایند.

گفتنی است، شرکت کنندگان در این نشست، گواهی نامه آموزشی دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۲:۳۷ - ۳۰/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۷