دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

جامعه باید سهم مسئولیت اجتماعی خود را در فرزندآوری زوج ها بپذیرد
 
دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

جامعه باید سهم مسئولیت اجتماعی خود را در فرزندآوری زوج ها بپذیرد

معاون تحقیقات و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (شنبه) در نشستی به مناسبت هفته ملی جمعیت، گفت: جامعه باید سهم مسئولیت اجتماعی خود را در فرزند آوری زوج ها بپذیرد، اما می بینیم که جامعه قبول مسئولیت نمی کند و برخی از زنان شاغل دغدغه های نظیر از دست دادن کار و جایگاه اجتماعی و مسائل دیگر دارند که همه اینها جای بحث و بررسی دارد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، نشست "برنامه ریزی برای گذر از جوانی به سالمندی جمعیت" امروز (شنبه) به همت امور بانوان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری اداره تعالی فرهنگی و فوق برنامه، در این دانشگاه برگزار شد.

دکتر حمیدرضا خانکه طی سخنانی در این نشست، در بحث دستورالعمل جوانی جمعیت، اظهار داشت: کارهایی در این زمینه انجام شده، اما نیاز به کار بیشتری داریم. باید تعادل بین کار و زندگی اجتماعی زنان ایجاد کنیم تا در فرزندآوری موفق باشیم .

وی در ادامه افزود: بنده در زمانی که مسئولیت دانشگاه را بعهده داشتم، با کمک جمعی از همکاران دانشگاه، متولیان معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و ... ، پیگیر تاسیس خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل این دانشگاه شدیم، اما متأسفانه دستگاه های دولتی ذیربط برغم پیگیری دانشگاه و متولیان وزارت بهداشت، مشارکت کافی را برای ارائه مجوز ساخت خوابگاه متاهلی نداشتند، ضمن آنکه در این بحث، نیاز به اعتبارات لازم هم داریم.

این محقق حوزه سلامت اجتماعی، همچنین گفت: ایران طی سال های گذشته، هیجدهمین کشور پرجمعیت دنیا بود و در حال حاضر نوزدهمین کشور پرجمعیت دنیا است و امروز، پنجره جمعیتی ما که جمعیت دهه 60 بود را از دست می دهیم و این جمعیت دهه 60، فرصتی بود که بتوانند به جوانی جمعیت کمک کنند، اما این فرصت در حال از بین رفتن است.

دکتر خانکه افزود: نسبت زنان به مردان در کشور ما، مثل همه کشورهای دنیا، 51 به 49 است و تعداد دختران دهه 60 که ازدواج نکردند، بیشتر از پسرهاست و هرچند که از نظر تناسب جمعیتی، مشکلی نداریم، اما وضعیت تحصیل در کشور ما نامتناسب است، بطوری که بیشترین بی سوادی را در میان خانم ها و بیشترین افراد با تحصیلات عالیه را هم در میان جمعیت زنان داریم و قبولی کنکور هم بیشتر در میان دختران است، و عدم تناسب در این خصوص وجود دارد.

وی تصریح کرد: مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و از شهرهای بزرگ به خارج از کشور، افزایش یافته و مهاجرت معکوس به روستاها تا حدودی به چشم می خورد، ولی این مهاجرت معکوس از سوی شهرنشینانی است که برای ویلاسازی، به روستاها می روند، نه برای کشاورزی.

وی در این خصوص و براساس پیش بینی بانک جهانی، گفت: کشور ما تا سال 2100 میلادی، مفهومی به عنوان روستا نخواهد داشت، چون در حال حاضر 74 درصد جمعیت کشور، شهرنشین هستند و تا 20 سال آینده، این رقم به 86 درصد می رسد و بنظر می آید که تا 2100 میلادی، ما عملا مفهومی به عنوان روستا نخواهیم داشت، و این درحالی است که امید ما در خصوص فرزندآوری، بیشتر روستائیان هستند.

این محقق حوزه سلامت اجتماعی، همچنین گفت: تجربه جهانی نشان می دهد، موفقیت کشورهایی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و آلمان در موضوع فرزندآوری، به دلیل ایجاد تناسب بین کار و زندگی زنان بوده است، مثلا برخی کشورهای اروپایی، مدت زمان مرخصی زایمان و پس از آن، و مرخصی نگهداری از فرزند را افزایش دادند و برخی کشورها نیز خدمات اجتماعی و تسهیلات نگهداری از کودک را برای خانم ها فراهم کردند، در روسیه برای خانواده ای با 3 فرزند به بالا، جایزه ملی تعیین می کنند، مطالعات نیز نشان داده، کشورهایی که روی خدمات اجتماعی کار کردند، موفق تر بودند.

دکتر خانکه افزود: در بحث فرزندآوری، موضوع امیدآفرینی در جوانان جای کار دارد، اگر به دانشجویان و جوانانمان بگوییم که کشور ما کشوری در حال توسعه است، ایران آینده روشن دارد، ایران دارای منابعی غنی و پیشرو است و نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه اوضاع بسیار خوبی دارد، یکی از بهترین کشورهای منطقه از حیث امنیت هستیم، می توانیم امیدآفرینی را به جوانان انتقال دهیم، ضمن آنکه باید کنار این منابع، مراقب جوانانمان باشیم.

وی ادامه داد: برخی مواقع در کشور شاهد سوءمدیریت هایی هستیم، اما نباید ناامید باشیم، بلکه با رفع سوء مدیریت ها و با تامین اعتبارات لازم، می توانیم آینده درخشانی برای کشور بسازیم.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۲:۳۷ - ۳۰/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۹۲