دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نقطه نظرهای معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری

در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري، با دكتر '' حسن شاكري '' معاون فرهنگي - دانشجويي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي به گفت وگو نشستيم تا علاوه بر كسب نقطه نظرهاي ايشان در اين خصوص، بيش از پيش به اهميت انتخابات رياست جمهوري پي ببريم، كه حاصل اين گفت وگو از نظر مي گذرد.

خبرنگار وبداي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در ابتداي اين گفت وگو و به عنوان اولين سئوال از دكتر شاكري پرسيد: از نظر جنابعالي، شركت در انتخابات با چه هدفي انجام مي شود؟

معاون فرهنگي - دانشجويي دانشگاه در پاسخ گفت: هدف از شركت در انتخابات عمل به وظيفه شهروندي و قانوني است. همان گونه كه مقام معظم رهبري قبلا تاكيد كرده اند، شركت در انتخابات هم حق است و هم وظيفه. اينك كه دشمنان داخلي و خارجي تاكيد بر عدم شركت در انتخابات دارند، بنظر بنده اهميت شركت ما دو چندان شده و لازم است همه آحاد جامعه با عمل به اين تكليف، نقش خود را در ايجاد امنيت و ثبات براي كشور اسلامي ايران انجام دهيم.

از دكتر شاكري، ويژگي هاي رئيس جمهوري منتخب سئوال شد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: رئيس جمهوري بايد اولا فردي با تقوا و مدير و مدبر باشد و در نهايت از خود گذشتگي، به ترميم فاصله طبقاتي در جامعه و رفع مشكلات اقتصادي و سياسي در كشور اهتمام داشته باشد. رييس جمهوري بايد فردي پرتلاش و خستگي ناپذير باشد و در انتخاب تيم مديريتي خود شايسته سالاري را حكمفرما كند، براي غلبه بر مشكلات برنامه داشته باشد و ضمن حفظ و ايجاد روابط حسنه با ساير كشورها، عزت و استقلال كشورمان را نيز پاسداري كند.

'' بعنوان يكي از مديران نظام سلامت، چه انتظاراتي از رئيس جمهوري آينده داريد؟ ''، سئوال سومي بود كه براي دكتر شاكري مطرح شد.

وي نيز در پاسخ به اين سئوال گفت: آنچه كه در نظام سلامت اولويت دارد، پرداختن به مساله پيشگيري از انواع بيماريها و توسعه بهداشت در سراسر كشور و تمركز زدايي از امكانات نظام سلامت است. در جهت تقويت همه استانها و شهرها بايد برنامه ريزي شود و براي كاهش هزينه هاي درمان و توانبخشي كه بار عظيمي بر دوش بيماران به ويژه محرومين مي گذارد، تلاش شود.

از معاون دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي سئوال شد كه آيا به نظر جنابعالي، رئيس جمهوري مي تواند در به حداقل رساندن تاثيرات تحريم ها و سياست هاي پولي و ارزي بر سياست هاي بهداشت و درمان، نقش داشته باشد؟

دكتر شاكري پاسخ داد: با رعايت اصل تنش زدايي و گسترش روابط با ساير كشورها مي توان كشور را از انزوا خارج كرده و آثار تحريم را بر اقتصاد و به تبع آن، بر بهداشت و درمان و كلا سلامت خنثي كرد. همه اين اتفاقات در گرو تصميمات و اقدامات رييس جمهوري بعنوان شخص اول بخش اجرايي كشور است.

اقداماتي را كه رئيس جمهوري مي تواند در حمايت مادي و معنوي از كادر درماني كشور، داشته باشد، را از وي جويا شديم.

دكتر شاكري در اين خصوص گفت: اهميت تلاش كادر درمان در همه گيري كرونا بر همگان روشن شد. و ملاحظه كرديم كه چگونه با از خودگذشتگي و ايثار جملگي به امر مراقبت و درمان هموطنان پرداختند. رييس جمهوري با حمايت مادي و معنوي از كادر درمان بايد اين ظرفيت را حفظ كرده و در ارتقاي كميت و كيفيت آن بكوشد. پيامبر فرمودند: دو نعمت هست كه مجهول هستند و وقتي از دست بدهيم، قدر آن را ميدانيم، يكي ''امنيت'' و ديگري ''سلامت'' . در صورت برخورد نامناسب با كادر درمان قطعا همه خسران خواهند كرد، نظام ما كه داعيه بسط عدل و رفع محروميت دارد، با حمايت مادي و معنوي از كادر درمان بايد در كاهش آلام فرد بيمار و اطرافيان او با ارائه خدمات سلامت در هر سه سطح پيشگيري (بهداشت)، درمان و توانبخشي اقدامات لازم را مبذول دارد.

معاون فرهنگي - دانشجويي دانشگاه همچنين در پاسخ به اين سئوال كه رئيس جمهوري چگونه مي تواند در تقويت شبكه بهداشتي كشور و ادغام خدمات توانبخشي در اين شبكه، و ارتقاي سلامت اجتماعي و رواني جامعه نقش داشته باشد؟، گفت: رييس جمهوري بايد از تجربيات و كارهاي كارشناسي كه متخصصان قبل از او انجام داده اند، بدون حب و بغض استفاده كند.

وي افزود: در مورد '' خدمات توانبخشي '' هم جميع عقلاي اين حيطه از نظام سلامت به اين نتيجه رسيده اند كه تنها راه فراگير شدن خدمات توانبخشي در جامعه، ادغام آن در شبكه بهداشتي كشور است كه در گوشه گوشه كشور فعال است و ضمن صرفه جويي از ايجاد ساختار جديد با استفاده از امكانات موجود مي توان خدمات توانبخشي را در اقصي نقاط كشور برده و ضمن ثبت رويدادهاي مربوط به معلوليت، اقدام موثر در زمينه پيشگيري و توانبخشي ناتواني در كل كشور را پياده سازي نمود.

وي همچنين در پاسخ به اين سئوال خبرنگار وبداي دانشگاه كه نقش رئيس جمهوري در تقويت بخش هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان را پرسيد، اظهار داشت: حضرت علي (ع) فرمود علم مايه تسلط است، و اگر خواهان استقلال و عزت و خودكفايي و توسعه پايدار در كشور هستيم بايد به آموزش و پژوهش و شركت هاي دانش بنيان اهميت بدهيم.

دكتر شاكري تصريح كرد: توسعه پايدار راه دوم يا ميانبر ديگري بجز آموزش و پژوهش و فناوري ندارد و بخاطر تجربيات ساير كشورها و استدلال منطقي وقتي اين امر به دست افراد با استعداد و توانمند در قالب شركت هاي دانش بنيان سپرده شود، موفقيت تضمين شده است. بسياري از موفقيت هاي كشورمان در سالهاي اخير در ارتباط با نظام سلامت از جمله خودكفايي در دارو و واكسن و ... بخاطر اهميت دادن و توسعه شركت هاي دانش بنيان اتفاق افتاده و لازم است تا با حمايت از اين امر، سرعت خودمان را در اين زمينه بيشتر كنيم.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۳