دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تدوین برنامه های ملی با توجه به جنبه های اجتماعی كووید 19، ضروری است

دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و رئيس رصدخانه اجتماعي كوويد 19، در وبينار « ابعاد روانشناختي كوويد 19 » گفت: تدوين برنامه هاي ملي با توجه به جنبه هاي اجتماعي كوويد 19 ، ضروري است.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، وبينار ''Health and wellbeing of covid-19 generation'' به منظور بررسي ابعاد روانشناختي كوويد 19 ، به همت مركز تحقيقات سلامت در حوادث و بلايا دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و با حضور پروفسور '' Mariola Bidzan'' رييس دانشكده روانشناسي دانشگاه گدانسك لهستان و پروفسور '' Marcus Stuck'' استاد تمام دانشگاه لايپزيك آلمان، و جمعي از اعضاي هيات علمي و دانشجويان گروه و مركز تحقيقات سلامت در حوادث و بلايا دانشگاه برگزار شد.

دكتر خانكه با اشاره به اقدامات خوبي كه در زمينه پزشكي كرونا، تشكيل كميته علمي كرونا، و تحقيقات مختلف در خصوص داروها و تهيه و توليد واكسن كرونا انجام شده، افزود: اين در حالي است كه حدود 18 ماه از آغاز پاندمي كوويد- 19 در جهان مي گذرد و جنبه هاي رواني- اجتماعي كرونا كمتر مورد بررسي قرار گرفته است.

وي در ارتباط با اهميت مطالعه ابعاد روانشناختي كوويد- 19 خاطرنشان كرد: اواخر سال گذشته به دستور وزير محترم بهداشت، رصدخانه اجتماعي كوويد -19 راه اندازي و تحقيقات در اين زمينه آغاز شد و كميته ''رواني- اجتماعي'' در ذيل كميته علمي شكل گرفت كه چند تن از اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي نيز در آن عضويت دارند و پروتكل هاي مختلفي در زمينه هاي رواني و اجتماعي كوويد 19 تدوين شد، ولي همچنان مشاهده مي كنيم كه توجه به تاثيرات رواني و اجتماعي كوويد، در اولويت برنامه ها نيست.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه مردم در طبقه هاي اجتماعي مختلف شانس برابري براي ابتلا به بيماري و مرگ و مير ندارند و افراد فقيرتر، افرادي كه در محيط هاي شلوغ زندگي مي كنند، و افرادي كه به درآمدهاي روزانه وابسته هستند، قاعدتا بيشتر از كوويد-19 متاثر مي شوند و آسيب پذيري بيشتري دارند، تدوين برنامه هاي ملي كه به جنبه هاي اجتماعي كوويد 19 بيشتر اهميت بدهد، ضروري به نظر مي رسد.

دكتر خانكه در پايان سخنانش تصريح كرد: با توجه به اهميت ابعاد رواني- اجتماعي كوويد 19 ، تصميم گرفتيم تا با برگزاري اين وبينار و دعوت از پروفسور '' Mariola Bidzan'' و پروفسور '' Marcus Stuck'' ، به جنبه هاي روانشناختي كوويد- 19 بيشتر بپردازيم.

در ادامه وبينار، پروفسور '' Mariola Bidzan'' رييس دانشكده روانشناسي دانشگاه گدانسك لهستان به ارائه سخنراني خود در حوزه ''جنبههاي روانشناختي كوويد19'' پرداخت و به مباحثي از قبيل اپيدمي كوويد-19 و شروع آن در ووهان چين، وضعيت كوويد-19 در ايران و لهستان، رعايت فاصله اجتماعي، قرنطينه و جداسازي اجتماعي، تاثير قرنطينه در ارتباطات، فعاليت هاي شغلي، تعاملات اجتماعي، رفتار سازماني، درك اجتماعي و در مجموع كيفيت زندگي، مباحثي از قبيل تطابق روانشناختي، احتمال بحران مداخله و مراقبت هاي بعدي در بزرگسالان، والدين و كودكان، و همچنين به اهميت مسائل عاطفي در زمان بستري و قرنطينه و در نهايت، '' سلامت و تندرستي'' اشاره كرد.

پروفسور Bidzan به نتايج يكي از مطالعات خود كه اولين مطالعه براي ارزيابي نتايج روانشناختي بيماري همه گير كوويد-19 در افراد سالمند در لهستان و آلمان بود، اشاره كرد و گفت: اين مطالعه به شناسايي پيش بيني كننده هاي كيفيت زندگي، رفاه، خواب و رضايت از زندگي طي همه گيري در افراد مسن پرداخته و عواملي مانند رفتار پرخطر، اضطراب، احساس تهديد، كيفيت خواب و خوشبيني را در سه گروه سني جوانان، افراد ميانسال و سالمندان مورد بررسي قرار داده است.

بگفته وي، در اين مطالعه تصور بر اين بود كه محدوديت هاي همه گيري به دليل قوي بودن ايزولاسيون مي تواند، افراد مسن را بيشتر تحت تأثير قرار دهد. خطر بيشتر بيماري و مرگ، توصيه هاي بسياري از دولت ها (از جمله لهستان و آلمان) و حفظ فاصله در ملاقات با سالمندان به منظور محافظت از آنان در برابر عفونت احتمالي (حتي با فرزندان و خانواده )، مشكلات مربوط به دسترسي آنان به كمك هاي فوري پزشكي يا خدمات درماني بيماري هاي مزمن (بيش از نيمي از جمعيت افراد مسن و حتي حدود 80 درصد آنان، به بيش از يك بيماري مزمن مبتلا مي باشند)، ممكن است بر ارزيابي كيفيت زندگي، رضايتمندي آنان از زندگي و رفاه تاثير گذار باشد.

اين استاد دانشگاه لهستان تصريح كرد: نتايج مطالعات نشان داد، افراد مسن، كيفيت زندگي، رفاه، رضايتمندي از زندگي و كيفيت خواب خود را بهتر از هر سه گروه مقايسه شونده كه جوان تر بودند، ارزيابي مي كنند.

طبق نتايج يك تحقيق در اروپا، سطح اضطراب و تهديد ويروس كرونا در افراد مسن پايين تر از جوانان بود

پروفسور Bidzan در ادامه، و در پاسخ به اين سئوال كه چرا در اين تحقيق سطح اضطراب و تهديد ويروس كرونا در افراد مسن پايين بود؟، گفت: سالمندان به دليل دسترسي محدود به اخبار (راديو، تلوزيون، پيام رسان هاي اجتماعي و ...) كه آگاهي آن ها را نسبت به كوويد-19 افزايش و در نتيجه بر ميزان اضطراب آنها تأثير مي گذاشت، سطح پايين اضطراب و تهديد را دريافت كردند.

وي افزود: برخي مطالعات نيز نشان مي دهد، در دوران كرونا، بعضي از افراد مسن نسبت به ديگران كمتر ايزوله مي شوند، زيرا با توجه به تعطيلي مهدكودك ها و مدارس، بايد از نوه هاي خود مراقبت مي كردند، كه اين موضوع نيز ممكن است تاثير مثبت بر روحيه آن ها داشته باشد.

وي همچنين اظهار داشت: چون افراد سالمند به طور كلي داراي موقعيت حرفه اي شناخته شده اي هستند و يا حقوق بازنشستگي دريافت مي كنند، نسبت به جوانان كمتر نگران از دست دادن موقعيت اجتماعي و وضعيت شغلي خود هستند و از طرفي سالمندان در طول زندگي خود بحران هاي زيادي را تجربه كرده اند كه باعث مي شود، نگاه متعادل تري به بحران كرونا و مسائل آن داشته باشند.

پروفسور '' Marcus Stuck'' استاد دانشگاه لايپزيك آلمان و از اساتيد بنام حوزه روانشناسي و استرس نيز طي سخناني در اين وبينار، به ارائه نتايج مطالعاتش كه با همكاري گروه هاي مختلفي از محققان در بيش از ده كشور دنيا از جمله آلمان، ايتاليا، اسپانيا، لهستان، پرتغال، چين، اندونزي و ايران انجام شد، پرداخت.

بگفته وي، اين مطالعه با به كارگيري ابزارهاي متنوع و استفاده بيش از 1500 نمونه و بر مبناي نظريه مديريت سلامت زيست محور در شرايط پاندمي انجام شده است.

گفتني است؛ وبينار Health and wellbeing of covid-19 generation ، روز سه شنبه گذشته با سخنراني پروفسور '' Mariola Bidzan'' و پروفسور '' Marcus Stuck'' برگزار شد. در اين وبينار بيش از 60 تن از اعضاي هيات علمي دانشگاه و دانشجويان شركت داشتند و در پايان وبينار نيز به پرسش هاي شركت كنندگان، پاسخ داده شد.

انتهاي پيام/


 
منبع/نویسنده:
شاهی - نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲