دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
كارگاه آموزشی برای گروه های تسهیل گر طرح « پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در دوران كووید-19 » برگزار شد

كارگاه آموزشي براي گروه هاي تسهيل گر طرح كشوري « پيشگيري از بدرفتاري با كودكان در دوران كوويد-19 »، با همكاري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي برگزار شد.

دكتر پيام روشن فكر عضو هيات علمي مركز تحقيقات مديريت رفاه اجتماعي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و مجري و مشاور اين طرح كشوري در گفت وگو با خبرنگار وبداي دانشگاه در اين باره گفت: اين كارگاه سه روزه در خردادماه گذشته با همكاري دلارام علي (تسهيلگر و آموزشگر) و با حضور رياست گروه ها و كارشناسان استاني و وزارت بهداشت، براي ظرفيت سازي تيم هاي تسهيل گر طرح مذكور برگزار شد.

وي در اين ارتباط توضيح داد: امروزه در جهان، '' خشونت '' به يك بخش كاملا واقعي از زندگي كودكان (صرف نظر از شرايط اقتصادي و پيشينه هاي فرهنگي اجتماعي آنان) تبديل شده است. يافته هاي حاصل از مطالعات نشان مي دهد كه اشكال مختلف خشونت عليه كودكان بسيار گسترده است. كودكان در مقابل خشونت، آزار و غفلت آسيب پذيرند، به ويژه از سوي كساني كه اغلب آنها را مي شناسند و به آنان اعتماد دارند.

دكتر روشن فكر تصريح كرد: اين موضوع به ويژه در مورد گروه هايي از كودكان كه آسيب پذيري بيشتري دارند، از اهميت بسزايي برخوردار است. و در شرايط كنوني كه زندگي روزمره در كشورهاي مختلف تحت تاثير پاندمي كوويد 19 قرار گرفته، نگراني از افزايش خشونت عليه كودكان بيشتر شده و به نظر مي رسد كه اين وضعيت نيازمند درك جديدي از مخاطرات پديد آمده براي كودكان و مداخله فوري و همه جانبه با در نظر گرفتن محدوديت هايي است كه براي پيشگيري از گسترش بيشتر ويروس توصيه مي شود.

وي افزود: با توجه به اين ضرورت، دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت كشورمان، با همكاري صندوق كودكان سازمان ملل متحد در ايران (يونيسف)، و با بهره گيري از استراتژي هاي هفت گانه مندرج در سند «INSPIRE» كه توسط سازمان جهاني بهداشت به منظور پايان دادن به خشونت عليه كودكان تدوين شده و نيز راهبرد « ارتباطات براي توسعه » كه توسط صندوق كودكان سازمان ملل متحد، توسعه يافته و در فهرست راهبردهاي داراي اولويت «تئوري تغيير» قرار گرفته، اجراي مرحله آزمايشي طرح « پيشگيري از بدرفتاري با كودكان در دوران كوويد-19 » در چهار استان كشور (گلستان، هرمزگان، سمنان و تهران) را طراحي كرده است تا مداخلات اجتماع محور براي پيشگيري از خشونت عليه كودكان اجرا شود.


انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۰