دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
وزارت بهداشت، اعتباربخشی بیمارستان توانبخشی رفیده را نزدیك به درجه عالی ارزیابی كرد

بيمارستان توانبخشي رفيده در فرايند اعتباربخشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با دريافت امتياز 82 و با فاصله اندك نسبت به امتياز سطح عالي (85)، درجه يك اعتباربخشي را كسب كرد.

دكتر فريدون لايقي رئيس بيمارستان توانبخشي رفيده، در خصوص نتيجه بدست آمده از فرايند اعتباربخشي اين بيمارستان گفت: وزارت بهداشت امسال در فرايند اعتباربخشي از 880 بيمارستان كشور، فقط به شش بيمارستان كه امتياز 85 دريافت كردند، درجه عالي را اعطا كرد و بيمارستان توانبخشي رفيده با كسب امتياز 82، فاصله چنداني با سطح عالي كشوري نداشت.

به گزارش وبداي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي بنقل از روابط عمومي بيمارستان رفيده، دكتر لايقي افزود: بيمارستان هايي كه در فرايند اعتباربخشي وزارت بهداشت، امتياز 65 به بالا كسب كنند، درجه يك اعتباربخشي دريافت مي كنند و بيمارستان توانبخشي رفيده در سال گذشته با كسب امتياز 71، و امسال نيز با امتياز 82، طي دو سال متوالي، درجه يك اعتباربخشي را دريافت كرده است.

وي در عين حال تصريح كرد: متاسفانه فرايند اعتباربخشي بيمارستان توانبخشي رفيده كه تنها بيمارستان دانشگاهي تخصصي توانبخشي در سطح كشور است، مانند بيمارستان هاي عمومي ارزيابي مي شود و اين ارزيابي يكسان، باعث شده تا امتياز بيمارستان رفيده كم شود، در صورتي كه اگر اين بيمارستان، طبق استانداردهاي جهاني و در چارچوب بيمارستان هاي توانبخشي ارزيابي مي شد، قطعا نمره بسيار بالاتري را كسب مي كرد.

دكتر لايقي توضيح داد: براي مثال، در اعتباربخشي بيمارستان هاي عمومي، به بخش اورژانس اهميت زيادي داده مي شود، اما ماهيت و اهداف متفاوت بيمارستان هاي توانبخشي مانند رفيده، سبب مي شود كه پذيرش بيمار و اقدامات انجام شده در اين بخش نيز با بيمارستان هاي عمومي متفاوت باشد، درصورتي كه وزارت بهداشت در فرايند اعتباربخشي از اين دو دسته بيمارستان، به ماهيت و شرايط متفاوت آنها توجهي نمي كند و با ارزيابي يكسان از اين بيمارستان ها، حداقل امتياز را به بيمارستان توانبخشي رفيده مي دهد.

وي اضافه كرد: برخي از بخش هاي توانبخشي بيمارستان رفيده مثل كاردرماني و گفتاردرماني، حتي مورد ارزيابي قرار نگرفتند و بخش فيزيوتراپي بيمارستان رفيده نيز كه از استانداردهاي لازم در بيمارستان هاي توانبخشي برخوردار است، مانند بخش هاي فيزيوتراپي در بيمارستان هاي عمومي ارزيابي شد.

دكتر لايقي براي حل اين مشكل پيشنهاد كرد: يك دفتر توانبخشي در وزارت بهداشت تشكيل شود تا كار هماهنگي، شناساندن و معرفي خدمات توانبخشي را عهده دار باشد و با جا افتادن حوزه توانبخشي و مفاهيم آن، استانداردهاي جهاني توانبخشي در ارزبابي ها به كار گرفته شوند.

رئيس بيمارستان توانبخشي رفيده در بخش ديگري از اين گفت وگو، به ويژگي هاي اين بيمارستان اشاره كرد و گفت: سعي شده تا بهترين الگوهاي موجود جهاني در زمينه توانبخشي، در بيمارستان رفيده پياده شود و هدف اصلي در اين بيمارستان، ارائه خدمات بهتر و ايجاد شرايط ايمن براي بيماران است.

وي افزود: در بيمارستان توانبخشي رفيده، به بيمار مانند يك مهمان نگاه مي شود كه بايد بهترين خدمات را به او ارائه داد و تلاش شده تا اين نگاه، به يك فرهنگ تبديل شود و الگوهاي رفتاري پرسنل نيز طبق آن تعيين گردد، چنانچه اين سياست، به صورت مستمر در بيمارستان اجرا مي شود.

دكتر لايقي همچنين به برنامه هاي آتي بيمارستان رفيده اشاره كرد و گفت: يكي از اهداف اين بيمارستان، استفاده هر چه بيشتر از خدمات الكترونيكي و ارتقاي كيفيت اين خدمات به جاي استفاده از كاغذ و نسخه نويسي است، تا به بيمارستان سبز تبديل شود.

وي همچنين اضافه كرد: قبل از همه گيري ويروس كوويد 19 ، برنامه هايي براي ارتقاي كيفيت خدمات با همكاري يك شركت خصوصي طراحي شد كه اكنون در حال انطباق آن برنامه ها با شرايط روز هستيم.

وي در پايان اين گفت وگو، از تلاش و همكاري همه پرسنل، بويژه چهار تن از متخصصان همكار در اين بيمارستان كه تجربيات خود در زمينه اجراي فرايند اعتباربخشي را در اختيار مسئولان بيمارستان گذاشتند، تشكر كرد و گفت: فرآيند اعتبار بخشي يك آزمون دشوار است و گرفتن امتياز بالا، حاصل تلاش و زحمات همه پرسنل مي باشد.

گفتني است؛ فرايند اعتباربخشي (راستي آزمايي)، با هدف ارزيابي سيستماتيك از نحوه ارائه خدمات سلامت و سطح كيفي آنها ، طبق استانداردهاي مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجرا مي شود و محورهاي اصلي آن ''رهبري و مديريت''، ''مراقبت و درمان'' و ''حمايت از گيرنده خدمت'' است.

در فرايند اﻋﺘﺒﺎربخشي بيمارستان ها كه هر سال اجرا مي شود، ارزيابان وزارت بهداشت نحوه ارائه خدمات بهداشتي و درماني و سطح كيفي خدمات بيمارستان ها را براساس استانداردهاي مشخص اين وزارت ارزيابي مي كنند و با توجه به نتايج ارزيابي ها، گواهينامه مربوطه براي ادامه فعاليت هر بيمارستان صادر مي شود.

بيمارستان ''رفيده ''، تنها بيمارستان توانبخشي كشور است كه تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، انواع خدمات تخصصي توانبخشي را در دو فاز سرپايي و بستري، به بيماران و توانخواهان ارائه مي دهد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
شاهی - نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۴۴۲