دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه: فعلا الزامی از طرف دانشگاه برای حضور دانشجویان شهرستانی در تهران نیست

گالري تصاوير


رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در آستانه اول مهرماه و آغاز سال جديد تحصيلي، ضمن نظارت بر چگونگي بازگشايي خوابگاه هاي دانشجويي براي دانشجويان مقطع كارشناسي جهت حضور در دوره هاي كارورزي و كارآموزي، تاكيد كرد: فعلا به دليل شرايط كرونايي، الزامي از طرف دانشگاه براي حضور دانشجويان در تهران و گذراندن واحدهاي عملي، وجود ندارد.

دكتر حميدرضا خانكه در گفت وگو با خبرنگار وبداي دانشگاه، افزود: حضور هيچ دانشجويي براي هيچ واحدي الزامي نيست. دانشجويان درصورتي كه تمايل داشته باشند مي توانند در دوره هاي كارورزي و كارآموزي شركت كنند، بنابر اين دانشجوياني كه از شهرستان به تهران مي آيند، ضمن اينكه بايد دو دوز واكسن را تزريق كرده باشند، رضايت خودشان را نيز كتبا اعلام مي كنند و ان شاالله مراقبت از خودشان و ديگران را هم بعهده مي گيرند.

وي تصريح كرد: چون برخي از دانشجويان تماس گرفتند كه والدين آسيب پذيري دارند، يا فرزند كوچك دارند، يا باردارند و تمايل ندارند كه به تهران آمده و در خوابگاه ها اقامت كنند. لذا فعلا دانشگاه، حضور دانشجويان در دوره هاي كارورزي را اختياري گذاشته تا كمي شرايط بلحاظ شيوع كرونا، بهتر شود و اگر درصد اطمينان بالا برود كه مي توانيم ايمني دانشجويان را تامين كنيم، آنوقت شرايطي را فراهم مي كنيم كه دانشجويان بيشتري مراجعه كرده و در دوره هاي عملي و مهارتي حضور داشته باشند.

رئيس دانشگاه اظهار داشت كه مسئولان دانشگاه از بهار امسال در فكر اين بودند كه براي ترم آينده، بخصوص براي دانشجويان مقطع كارشناسي كه واحدهاي كارورزي و مهارتي را طي نكردند و در شرف فارغ التحصيلي هستند، خوابگاه ها را بازگشايي كنند. و برغم اينكه وضعيت كرونا متغير بود و متاسفانه موج پنجم با وضعيت بسيار بدي مردم را درگير كرد و آسيب زيادي به جامعه زد، اما با توجه به اينكه مسئوليت آموزشي سنگيني بر دوش دانشگاه است، همچنان تصميم بر پيگيري امور مربوط به بازگشايي خوابگاه ها بود.

دكتر خانكه افزود: بواسطه همين اصل، در تيرماه كميته ''بازگشايي'' با حضور معاونان آموزشي و دانشجويي و نمايندگان تشكل هاي دانشجويي شكل گرفت، و سعي شد تا فضاهاي آموزشي ارزيابي بشوند، برغم اينكه فشار زيادي بلحاظ شيوع كرونا بود، فضاهاي آموزشي بازسازي شدند، و هرچند كه منابع مالي محدود بود و به دليل تورم شركت هاي پيمانكاري تمايلي به همكاري براي عمليات عمراني نداشتند ولي تمام توانمان را گذاشتيم و خوابگاه جديد پسران (فردوس 2) بازسازي و تجهيز شد، در نهايت، با تصميم هيات رئيسه و با نظر كميته بازگشايي، با مديران پنج گروه آموزشي كه مقطع كارشناسي دارند، تبادل نظر شد و اولويت حضور دانشجويان، براي دانشجويان مقطع كارشناسي كه كارورزي و كارآموزي آنان عقب افتاده و در شرف فارغ التحصيلي هستند، تعيين شد.


وي در پاسخ به اين سئوال كه چه تعدادي از دانشجويان داراي اين اولويت، در خوابگاه ها اقامت خواهند داشت؟، گفت: به دليل رعايت فاصله اجتماعي در سكونت دانشجويان در خوابگاه ها (حتي الامكان اقامت يك نفر در هر اتاق)، مجموع دانشجويان دختر و پسر كه مي توانند در خوابگاه ها اقامت داشته باشند، حداكثر 200 نفر است ، و اين تعداد بتدريج در خوابگاه ها پذيرش مي شوند و با حضور در دوره هاي فشرده كارآموزي و كارورزي، به شهر خود بازمي گردند و جاي خود را به گروه ديگري از دانشجويان مي دهند كه طبق برنامه ريزي گروه هاي آموزشي، در تهران حضور داشته و واحدهاي عملي خود را مي گذرانند.

رئيس دانشگاه از مديران گروه هاي آموزشي، خواست تا بنوعي برنامه ريزي كنند كه كارورزي دانشجويان بشكل پيوسته انجام بشود و دانشجويان مجبور به اقامت طولاني در خوابگاه ها نشوند و فرصت به گروه هاي ديگر و مراكز ديگر داده شود. و اگر با احتياط عمل كنيم و همه از خود و ديگران مراقبت كنند، احتمالا امكان بازگشايي كامل خوابگاه ها را خواهيم داشت.


وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا مراكز درماني تابعه دانشگاه، آمادگي پذيرش دانشجويان بصورت پيوسته را دارند؟، گفت: با معاونت درمان هماهنگي شده و دو بيمارستان رازي و رفيده و دو كلينيك نظام مافي و اسماء آمادگي دارند كه دانشجويان را براي دوره هاي باليني و كارورزي ها بپذيرند، اما دانشجويان بايد در نظر داشته باشند كه در دو بيمارستان رازي و رفيده، بيماراني بستري هستند كه جزو گروه هاي آسيب پذيرند و بايد قرنطينه معكوس باشند و دانشجويان بايد مراقب باشند كه اين بيماران بستري را آلوده به ويروس كوويد نكنند و حتما با ماسك و رعايت فاصله اجتماعي، بر بالين بيماران حاضر شوند.


وي در مورد دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري هم گفت: اين دانشجويان فقط در موارد خاص كه مجبور به حضور در تهران هستند و با تائيد شوراي تحصيلات تكميلي، مي توانند از خوابگاه استفاده كنند. هم اكنون يك خوابگاه دختران و يك خوابگاه پسران، دانشجويان اولويت دار را پذيرش كرده و اقامت دارند و ان شاالله تا يكي دو هفته آينده، همه خوابگاه ها آماده هستند و با سرعتي كه واكسيناسيون جلو مي رود، اين امكان وجود دارد كه ما فضاي بيشتري را در اختيار دانشجويان بگذاريم، منتها با توجه به اينكه امكان ابتلا و حتي ابتلا به نوع شديد در افرادي كه بيماري زمينه اي دارند و يا سيستم ايمني ضعيفي دارند، وجود دارد ، ما مجبوريم احتياط كنيم، و بتدريج دانشجويان را اسكان بدهيم.

دكتر خانكه تصريح كرد: از طرفي، با توجه به اينكه در صورت ابتلاي دانشجويان، اين دانشگاه امكانات تشخيصي، بستري و خدمات درماني حوزه كوويد را ندارد، لذا، همه مسئولان دانشگاه نگران هستند كه اگر خداي ناكرده وضعيت مجددا قرمز بشود و يا موجي اتفاق بيافتد، چگونه سلامتي دانشجويان را حفظ كنند.

وي در عين حال به دانشجويان توصيه كرد كه حداقل تماس را با يكديگر داشته و در محيط هاي كارورزي حتما از ماسك استفاده كرده و اصول فاصله گذاري اجتماعي را رعايت كنند. در سوئيت هاي خوابگاهي كه دو يا سه نفر اقامت دارند، بايد حداقل تماس را داشته باشند كه اگر احيانا يكي از آنان، آلوده بود، ويروس را به ديگران منتقل نكند. هم اكنون ساعت برگشت به خوابگاه با قبل از شيوع كرونا، متفاوت است و چون به دليل كرونا، اماكن عمومي و استفاده از مترو و وسايل عمومي براي تردد، امكان سرايت و انتقال بيماري را افزايش مي دهد، به دانشجويان توصيه مي شود كه تا حد امكان از حضور در اماكن عمومي و استفاده از وسايل نقليه عمومي خودداري كرده و زودتر به خوابگاه ها برگردند.

دكتر خانكه با اشاره به اينكه در تمام خوابگاه ها، تب سنجي و اندازه گيري اكسيژن براي دانشجويان صورت مي گيرد، افزود: اگر دانشجويي خودش احساس كرد كه علائم بيماري را دارد و يا بدحال است، سريعا به مسئول خوابگاه اطلاع بدهد. در هر خوابگاه، فضايي براي قرنطينه دانشجويان بيمار در نظر گرفته شده تا از تماس با ديگران پرهيز كنند. ضمن آنكه از معاونت درمان خواسته شده كه پزشكان بصورت مرتب به خوابگاه مراجعه كرده و دانشجويان را معاينه كرده و داروهاي اوليه با نظر متخصص عفوني در دسترس مسئولان خوابگاه ها باشد.

وي همچنين اظهار داشت: بهرحال، حركتي را شروع كرديم و بتدريج با توجه به شرايط پيش مي رويم، اما بايد در نظر داشته باشيم كه بيش از 75 درصد مرگ و مير در ايران، مربوط به 12 درصد جمعيت سالمنداني است كه واكسن نزده اند، بنابر اين، همچنان احتمال ابتلا به نوع شديد و مرگ و مير و آسيب هاي زياد وجود دارد، و توصيه من اين است كه همه همت كنيم، مراقبت كنيم، خود دانشجويان فاصله گذاري را رعايت كنند، همكاران مستقر در خوابگاه ها و مراكز درماني و معاونان دانشگاه تمام دقتشان را بخرج بدهند كه ان شاالله بتوانيم بتدريج يك تجربه موفقي را رقم بزنيم .

وي افزود: از طرفي، بهتر است كه واحدهاي تئوري مانند گذشته، بصورت مجازي ارائه بشود، بهرحال اين ارائه مجازي، فرصتي است براي توسعه زيرساخت ها و جلوي سفرهاي غيرضرور، و گردش ويروس را مي گيرد. به اميد روزي كه بتوانيم پذيراي كليه دانشجويان در خوابگاه ها و دانشگاه باشيم.

وي در پايان اين گفت وگو، از برنامه ريزي براي برگزاري تور آشنايي دانشجويان ورودي 99 و 1400 با فضاي دانشگاه گفت كه اين تور با ثبت نام دانشجويان علاقه مند به شركت و بصورت تلفيقي از بخش هاي مجازي و حضوري، برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۳۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۹۸