دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سمینار « توانبخشی در بیماران مبتلا به اتیسم » در كلینیك پزشكی – توانبخشی اسماء برگزار شد

سمينار « توانبخشي در بيماران مبتلا به اتيسم » با حضور مسئولان كلينيك پزشكي - توانبخشي اسماء و جمعي از متخصصان مرتبط با بيماران اتيسم اين كلينيك برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر علي مطلبي رئيس كلينيك اسماء طي سخناني در ابتداي اين سمينار، به توانمندي اين مركز درماني در خدمت دهي به بيماران اتيسم اشاره كرد و برگزاري اين سمينارها را در معرفي توانمندي هاي مركز و خدمات مربوط به بيماران حائز اهميت دانست.

در ادامه، دكتر نسترن حبيبي روانپزشك كودك، با ارائه مطالبي تحت عنوان '' تشخيص، علائم و نشانه ها '' ، از تاريخچه شناسايي اتيسم در جهان و اختلالات ناشي از اين بيماري گفت.

وي در خصوص الگوهاي تكراري در علائق و رفتارهاي اين بيماران توضيح داد و با اشاره به مشكلات بيماران مبتلا به اين بيماري در روابط اجتماعي، افزود: مشكلات اين بيماران در گفتار، سبب مشكلات آنان در روابط با ديگران مي شود و در حداقل گفتاري كه بتوانند داشته باشند، به خواسته هايشان بيشتر مي پردازند و كمتر به احساسات خود توجه دارند.

بگفته اين متخصص، علائم اصلي در كودكان اتيسم با افزايش سن تغيير مي كند، اما علائم اتيسم از 12 تا 24 ماهگي كودك قابل تشخيص است و برخي علائم ممكن است كه نياز به مداخلات پزشكي داشته باشد.

وي سپس، علائم در سنين يك تا سه سالگي كودكان اتيسم را تشريح كرد و با اشاره به ويژگي هاي مرتبط كه تشخيص را تاييد مي كنند، اظهار داشت: تشخيص اتيسم، باليني است و فقط از روي علائم و مصاحبه با خانواده مي توان بيماري را تشخيص داد و خيلي مهم است كه بموقع و زود تشخيص داده شود.

دكتر حبيبي در ادامه سخنانش، علائمي را كه مي توانند در تشخيص زودهنگام بيماري كمك كنند را برشمرد.

دكتر مائده مجيدي نژاد فوق تخصص اعصاب كودكان با ارائه سخنراني خود تحت عنوان '' تشخيص افتراقي اتيسم ''، علائمي از بيماري اتيسم كه ممكن است با علائم بيماري هاي ديگر اشتباه شوند ( مانند چهار سندرم ژنتيكي ) را توضيح داد.

وي، راه هاي تشخيص بيماري اتيسم در مراجعان را بيان داشت و افزود: تشخيص كاملا باليني، معاينه دقيق، دريافت نوار مغزي از بيمار، انجام تست هاي آزمايشگاهي و MRI ، و ظاهر ژنتيكي بيماران اتيسم، مي توانند در تشخيص اين بيماري كمك كنند.

دكتر مجيدي نژاد، نمونه هايي از كودكان اتيسم مراجعه كننده به كلينيك اسماء را با مشخصات و علائم مشاهده در آنها را بيان داشت و تاكيد كرد كه تشخيص افتراقي و تست هاي تخصصي مانند آزمايش ژنتيك نيز به تشخيص بيماري كمك مي كند.

مهتاب اميركافي كارشناس كاردرماني ذهني طي سخناني تحت عنوان '' كاردرماني ذهني بيماران اتيسم ''، تكنيك هاي توانبخشي در كودكان اتيسم را ارائه داد.

وي علائم اصلي تشخيص اتيسم را توضيح داد و در ادامه، درمان حسي، تقويت مهارت هاي حركتي، تقويت مهارت هاي ساختن بازي هاي خلاق ، رفع كليشه هاي رفتاري و افزايش ارتباط در جهت اصلاح و تقويت رفتارهاي مناسب را تشريح كرد.

دكتر اشتري عضو هيات علمي گروه گفتاردرماني دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با ارائه سخنراني خود تحت عنوان '' نقش آسيب شناس گفتار و زبان در طيف اتيسم '' ، حوزه هاي آسيب در اتيسم را براساس يك مطالعه تخصصي در حوزه گفتاردرماني توضيح داد.

وي كار تيمي متخصصان حوزه هاي سلامت روان و توانبخشي را از همان مراجعه اول بيمار تا درمان و كاهش عوارض را بسيار حائز اهميت دانست و « غربالگري، ارزيابي و تشخيص، ارزيابي جامع حوزه هاي ارتباط گفتار، زبان و بلع و تغذيه، درمان، آموزش خانواده، آموزش متخصصان مرتبط » را در حوزه هاي فعاليت گفتاردرماني مربوط به اختلال طيف اتيسم ذكر كرد.

دكتر مهنا جوانبخت متخصص شنوايي شناسي در سخناني تحت عنوان '' اختلالات شنوايي بيماران اتيسم '' به مشكلات شنوايي بيماران اتيسم پرداخت كه يكي از علائم تشخيصي اين بيماري نيز محسوب مي شود.

وي با اشاره به اينكه اختلال شنوايي در بيماران اتيسم، 14 برابر شايع تر از ديگر افراد است و اشكالات در سيستم شنوايي بيماران اتيسم ، هميشه با كم شنوايي همراه نيست، تشخيص افتراقي بين اتيسم و ديگر بيماري ها را توضيح داد.

دكتر پشت مشهدي روانشناس باليني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در سخناني تحت عنوان '' روانشناسي بيماران اتيسم ''، تاكيد كرد كه خانواده بيماران اتيسم نياز به توجه روانشناسي و شايد نياز به روان درماني داشته باشند.

وي تصريح كرد كه توانبخشي اين كودكان با توجه به مراحل رشد كودك و سن او، نياز به مداخلات و ارائه خدمات دارد و در درازمدت امكانپذير است.

دكتر پشت مشهدي افزود: مهم اين است كه زمينه هاي رشد كودك با توجه به نيازهاي هر مرحله از رشد او در نظر گرفته شود و براي داشتن برنامه اي جامع جهت توانبخشي كودك اتيسم، روابط بين واحدهاي توانبخشي و تبادل اطلاعات بين متخصصان مختلف، بسيار حائز اهميت است.

در ادامه اين سمينار، دكتر علي مطلبي رئيس كلينيك پزشكي - توانبخشي اسماء ضمن تشكر از همه متخصصان اين كلينيك كه در ارتباط با بيماران اتيسم بويژه كودكان اتيسم تلاش مي كنند، آگاهي خانواده ها و جامعه را از خدمات تخصصي با ارزانترين تعرفه هاي (تعرفه هاي دولتي) اين كلينيك را لازم دانست.

وي با اشاره به تفاهم نامه اي كه بين كلينيك اسماء با انجمن علمي بيماران اتيسم منعقد شده، افزود: انجمن مي تواند در آگاهي خانواده هاي تحت پوشش نسبت به خدمات اين كلينيك، نقش مهمي داشته باشد.

آقاي عزيزي از كارشناسان معاونت درمان دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، پيشنهاد مشاركت گروه مددكاري اجتماعي دانشگاه و متخصصان اين حوزه براي جلب نظر خانواده ها و آموزش آنان و همچنين، حساس سازي جامعه و تقويت ارتباط با تشكل هاي مردم نهاد را راهگشا دانست.

دكتر فرهاد آزادي مدير امور توانبخشي معاونت درمان دانشگاه نيز در سخناني گفت: همانطور كه از ابتدا، تصميم بر ارائه خدمات تخصصي در اين بخش بوده، هم اكنون تيم تخصصي خدمات كاملا سطح بالا و با كيفيت را به بيماران ارائه مي دهند و كار تيمي باعث شده كه بيمار رضايت بيشتري داشته باشد.

وي به لزوم حمايت موسسات بيمه گر از خدمات توانبخشي در بخش سرپايي اشاره كرد و افزود: به تازگي، شوراي عالي بيمه مصوب كرده كه علاوه بر خدمات توانبخشي بستري، خدمات توانبخشي سرپايي نيز تحت پوشش قرار بگيرد، ضمن آنكه در كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي، مساله بيمه خدمات توانبخشي براي معلولان و بيماران اتيسم در حال پيگيري است.

دكتر آزادي، نقش انجمن علمي بيماران اتيسم در آگاهي جامعه نسبت به خدمات تخصصي كلينيك اسماء را بسيار تاثيرگذار دانست، چرا كه انجمن مجموعه اي بسيار منسجم از خانواده هاي بيماران را در عضويت خود دارد.

وي تصريح كرد كه انجمن مي تواند خانواده هاي بيماراني را كه در منطقه شش شهرداري تهران و اطراف كلينيك اسماء ساكن هستند را از خدمات تخصصي كلينيك اسماء با خبر كرده و آنان را به كلينيك براي دريافت خدمات درماني معرفي كند.

گفتني است، كلينيك پزشكي و توانبخشي اسماء از جمله مراكز درماني تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي است كه انواع خدمات توانبخشي ويژه بيماران اتيسم، بيش فعال و كم توانان ذهني و جسمي را با مديريت اعضاي هيات علمي دانشگاه و با تعرفه دولتي ارائه مي دهد.

 
منبع/نویسنده:
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۴۳۵