دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ایجاد 2 سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران
 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به ایجاد 2 سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران گفت: در صورت بدتر شدن شرایط كرونایی ظرفیت سردخانه ها احتمالا دیگر كفایت متوفی ها را نمی كند. به گزارش ایلنا، رضا كرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درباره شرایط كرونایی ...
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به ایجاد 2 سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران گفت: در صورت بدتر شدن شرایط كرونایی ظرفیت سردخانه ها احتمالا دیگر كفایت متوفی ها را نمی كند.
به گزارش ایلنا، رضا كرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درباره شرایط كرونایی تهران گفت: آمارها نشان می دهد كه وضعیت كرونایی تهران از لحاظ تعداد بیماران و تعداد فوتی ها رو به گسترش است. تقریبا یك سوم فوتی هایی كه روزانه اعلام می شود، متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاكم نیست.
كرمی محمدی درباره به كارگیری مجدد سوله های مدیریت بحران با توجه به كمبود تخت های بیمارستانی گفت: وضعیت آمادگی سوله ها به همان شكل سابق است و درخواست جدیدی برای استفاده از سوله های مدیریت بحران نشده است. ما آمادگی خود را برای در اختیار قراردادن 8 پایگاه اعلام كردیم كه از این تعداد سه سوله با كمك سپاه تجهیز شد، اما در طول سال گذشته استفاده چندانی از آن ها نشد و در این مدت تنها به صورت محدود برای درمان زندانیان و معتادان متجاهر و مواردی از این دست استفاده شد.
وی با بیان اینكه ظرفیت بخش های كرونایی در بیمارستان های تهران افزایش پیدا كرده است، گفت: ما هنوز این آمادگی را داریم كه سوله های بیشتری هم در اختیار بگذاریم، اما به نظر می رسد كه اكنون تعداد بیماران به قدری زیاد شده است كه دیگر ظرفیت رسیدگی به همه آن ها وجود ندارد.
كرمی محمدی در واكنش به اینكه شهرداری در ماه های اخیر در اقدامات مربوط به كرونا منفعل تر از ابتدای شیوع كرونا عمل كرده است، گفت: در بهشت زهرا كار زیاد شده است. اقدامات خوبی هم در یك سال گذشته انجام شده و آموزش ها و تمهیدات خوبی برای تدفین و تطهیر متوفیات فراهم شد از جمله دو سردخانه ایجاد شد تا فوتی ها خیلی در بیمارستان ها كنند. كارهایی كه بر عهده شهرداری بوده است به همان شكل سابق انجام می شود، اما در میانه كار، چند تصمیم گرفته شد كه مغایر با تصمیم شهرداری و مدیریت شهری بود و منجر به این شد كه شهرداری در این دست موارد به صورت منفعل درآید و منتظر شود تا هرچه قرارگاه عملیاتی و یا ستاد فرماندهی مقابله با كرونا در شهر تهران تصمیم بگیرد، اجرا كند.
كرمی محمدی با بیان اینكه شهرداری تاكنون هر درخواستی كه ستاد داشته را انجام داده است، گفت: اما باید به این نكته نیز اشاره كرد كه شهرداری در ستاد ملی مقابله با كرونا حضور ندارد و وظیفه ای غیر از آنچه در حال انجام است، بر عهده شهرداری گذاشته نشده است. كرونا یك بحران بهداشتی و پزشكی است و شهرداری مجموعه های پزشكی دارد كه امكانات آن ها هم در اختیار ستاد قرار گرفته است و خارج از این اقداماتی كه شهرداری می تواند كند، شاید تاثیر آنچنانی روی این ماجرا نداشته باشد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: برای مثال شهرداری در تعطیلی مجموعه های تفریحی و ورزشی زیرمجموعه خود همچنان با جدیت عمل می كند، اما اینكه می بینیم شیوع بیماری همچنان زیاد است به نظر می رسد پارامترهای دیگری هم در كار است.
در صورت بدتر شدن شرایط كرونایی، ظرفیت سردخانه ها احتمالا كفایت نمی كند
او در واكنش به اینكه شهرداری با تاسیسات مانیتورینگ بسیار خوبی كه دارد می توانست نسبت به كاهش بار ترافیكی در مترو و اتوبوس اقدام كند، اما در این زمینه موفق نبوده و با گذشت زمان هم رفته رفته بر بار مسافران حمل و نقل عمومی اضافه شد، اظهار كرد: مسئله حمل و نقل یك مسئله صرفا درون سازمانی و متعلق به شهرداری نیست، هرچند با تاسیسات مانیتورینگ بسیار خوبی كه دارد می توانست با كمك نیروی انتظامی به كاهش بار ترافیكی در معابر كمك كند كه این كار هم صورت گرفته است، اما اینكه در این زمینه مترو و اتوبوس چندان موفق نبوده و با گذشت زمان هم رفته رفته بر بار مسافران حمل و نقل عمومی اضافه شده ناشی از عدم تناسب نیاز و تقاضای مردم نسبت به ظرفیت شهرداری بوده است. باید تعداد رام های قطار مترو و نیز تعداد اتوبوس ها بیشتر شود كه عدم تحقق این موضوع به وعده های انجام نشده دولت در این خصوص باز می گردد.
كرمی محمدی افزود: شهرداری توانسته است برای تولید داخلی قطار ملی اقدام كند و این كار مهمی بود كه می توانست انجام دهد. در ارتباط با اتوبوس نیز همین شرایط را داریم و تعداد خیلی محدودی اتوبوس به ناوگان اضافه شد كه تاثیر آن خیلی كم است.
او در پاسخ به این سوال كه ممكن است در تهران به شرایطی برسیم كه سردخانه ها جا نداشته باشند و به نظر شما شهر آمادگی مقابله با بحران بهداشتی را در هفته های آتی دارد؟ گفت: به نظر می رسد در هفته پیش رو شرایط بدتر می شود و اگر اینگونه پیش برود، ممكن است ظرفیت سردخانه ها هم كفایت نكند. البته در حال حاضر متوفی در سردخانه بیمارستان ها نمی ماند و با تمهیدات پیش بینی شده سریعا به بهشت زهرا منتقل می شود. البته ممكن است در شرایطی كه تعداد متوفیان زیاد شود، نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و به روز بعد منتقل شود.
كرمی محمدی افزود: تا پایان این هفته باید منتظر ماند و مشخص می شود، آیا آمار بالا می رود و یا اینكه پیك بیماری به یك ثبات نسبی می رسد.
كرمی محمدی در واكنش به اینكه محدودیت های كرونایی دیگر اثرگذاری قبل را ندارد، گفت: زمانی كه ستاد ملی كرونا، قرارگاه عملیاتی را تشكیل داد تا یكی دو ماه اقدامات خیلی خوبی با جدیت انجام شد و روند بیماری هم مهار شد و ما هم در این سیستم كار كردیم. به هر حال در چنین بحرانی فرماندهی باید واحد باشد و یك فرمانده داشته باشیم. الان كه می بینیم اتفاقی نمی افتد و یا اقدامات ضعیف شده است به این دلیل است كه فعالیتی روشن و جدی از قرارگاه به رغم تاثیر خوبی كه در اوایل شروع كار داشت، نمی بینیم.
باید در ستاد كرونا اختلافات را كنار بگذارند
او ادامه داد: قرارگاه تركیب خوبی دارد و می تواند كار كند، اما اكنون كه ارائه توضیحاتی برای مردم در خصوص اقدامات انجام شده لازم است، متاسفانه توضیحی داده نمی شود، جاهایی هم كه باید تصمیم قاطعی گرفته شود هم تصمیم به موقع گرفته نمی شود. برای مثال در موضوع غربالگری با توجه به اینكه امكانات شهرداری در این زمینه بسبار خوب است پیشنهاد دادیم و سپاه هم مطرح كرده است كه غربالگری را جدی تری بگیریم اما زیرمجموعه به تنهایی و سر خود نمی توانند اقدام كنند بلكه این قرارگاه است كه باید اعلام كند به طور مثال شهرداری و سپاه با تكیه بر زیرساخت های وزارت بهداشت اقدام كنند. به رغم اینكه قرارگاه عملیاتی جایگاه و سابقه خوبی دارد، اما فقط حدود سه چهار ماه اول اقدامات به خوبی انجام شد و بعد از آن وضعیت بلاتكلیفی به وجود آمد. در این شرایط می دانیم كه شهرداری هم كارهایی را كه می تواند باید انجام دهد، به ویژه آن كه می دانیم اكنون زمان اجرای آنها است، اما از طرفی چون واقعا نمی دانیم سیاست چیست و زیرساخت های بهداشتی در چه شرایطی است نیازمند آن است كه سیاست گذاری ها از بالا به ما و دیگران اعلام و هدایت شود.
او در پایان گفت: در شرایط فعلی بنظر می رسد باید در ستاد اختلافات را كنار بگذارند.در سیستم فرماندهی واحد وقتی صحبت های انتقادی پیش می آید این به نفع مدیریت كارآمد این بحران نیست و وزارت بهداشت نباید وارد این حوزه ها شود و این تاثیر منفی روانی بر روی همه دارد و انگیزه افراد و سازمان های درگیر در موضوع را نیز كاهش می دهد.
منبع خبر:
روزنامه ابتكار
   تاریخ: ۱۳:۵۰ - ۰۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۴