دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش 10 درصدی فرزندخواندگی نسبت به سال گذشته | جلوگیری از ورود كودكان كار به كارگاه های زیرزمینی
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از افزایش 10 درصدی فرزندخواندگی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تمایل خانواده ها به قبول سرپرستی كودكان نوزاد و كم سن بیشتر است و باید با فرهنگ سازی خانواده ها را ترغیب به سرپرستی كودكان بزرگ تر كنیم.
فرزندخواندگی به گزارش همشهری انلاین به نقل از ایلنا، حبیب الله مسعودی فرید درباره وضعیت فرزندخواندگی در سال 99 گفت: در سال 98، حدود 1700 نفر فرزندخوانده داشتیم كه در سال 99 این آمار نسبت به سال 98 افزایش 10 درصدی داشته است. سیاست سازمان بهزیستی، فرزندخواندگی فرزندان تحت پوشش این سازمان است و یكی از اقدامات در این راستا نیز راه اندازی سامانه فرزندخواندگی از اردیبهشت سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده كه تمام خانواده هایی كه تمایل به پذیرش فرزند دارند، در این سایت ثبت نام كنند و اطلاعات اولیه خود را در این سامانه ثبت كنند. این سامانه نیز احتمال فرزندخوانده شدن را بالا برده است، یعنی كودكی ممكن است در همدان یا بوشهر باشد و هیچ خانواده ای در این استان ها تمایل به سرپرستی این كودك را نداشته باشند، اما ممكن است خانواده ای در گیلان چنین كودكی را بخواهد، از سوی دیگر ممكن است برای یك پدر و مادر در تهران كودك مناسبی نباشد، اما كودكی در یك استان دیگر باشد كه با شاخص های این خانواده همخوانی داشته باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه سیاست اصلی ما مبتنی بر مصلحت كودك است، تصریح كرد: در موضوع فرزندخواندگی سن پدر و مادر، شرایط فرهنگی، اخلاقی، مالی، عدم سوء سابقه، عدم اعتیاد، تحصیلات و ... از جمله شرایطی است كه پدر و مادر باید دارا باشند، از طرفی سیاست ما این است كه اگر تعدادی درخواست كننده برای یك كودك داشته باشیم، ما آن كودك را به بهترین گزینه می دهیم.

مسعودی فرید با اشاره به اینكه فرزندخواندگی افزایش پیدا كرده است، خاطرنشان كرد: افزایش فرهنگ فرزندپذیری در خانواده ها نیز از دلایل افزایش فرزندخواندگی است، چراكه در زمانی خانواده ها راغب نبودند كه فرزندی را به فرزندخواندگی بپذیرند، اما امروز ما می بینیم كه از همه اقشار جامعه تمایل دارند، سرپرستی فرزندی را قبول كنند.

وی ادامه داد: اگرچه راه های مقابله با ناباروری افزایش یافته و بخشی از درمان آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، اما متقاضیان فرزندخواندگی نیز افزایش یافته است و بخشی از آن مربوط به این است كه فرهنگ گرفتن سرپرستی بچه ها در كشور گسترش پیدا كرده است و امیدواریم بیش از پیش نیز در كشور جا بیفتد. البته در حال حاضر تمایل خانواده ها به قبول سرپرستی فرزندان كم سن و سال است و امیدواریم با اقداماتی كه انجام می دهیم، تمایل خانواده ها برای قبول سرپرستی كودكان با سنین بالاتر را هم فراهم كنیم همانطور كه در حال حاضر تعداد متقاضیان برای سرپرستی كودكان دارای معلولیت نیز نسبت به قبل بیشتر شده است.

تمایل خانواده ها به سرپرستی كودكان كم سن و نوزاد معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: در حال حاضر همانطور كه اشاره كردم، اقبال از سوی خانواده ها به سمت فرزندان كم سن و سال و عمدتا نوزادان است، اما یكی از رویكردهای ما این است كه كار رسانه ای انجام شود و هم به خانواده ها مشاوره های لازم داده شود تا خانواده ها برای قبول سرپرستی یك كودك با سن و سال بالاتر ترغیب شوند.

مسعودی فرید خاطرنشان كرد: در حال حاضر تعداد نوزادان بسیار كم است و در مجموع كودكان كمتر از سه سال كه در شیرخوارگاه ها نگهداری می شوند حدود هزار و 500 نفر است. البته نمی توانیم همه این كودكان را برای فرزندخواندگی بدهیم، چراكه ممكن است یك كودك به دلیل اینكه والدین مشكل موقتی دارند، در بهزیستی نگهداری شود به طور مثال ممكن است مادر معتاد باشد، اما بعد از درمان با تایید قاضی و كارشناسان ما بتواند با فرزندش زندگی كند، یا اینكه ممكن است كودك دارای خانواده مانند پدر بزرگ یا عمو یا دایی باشد و این افراد دارای صلاحیت نگهداری از كودك باشند و قاعدتا اگر كودك دارای خانواده سببی یا نسبی با صلاحیتی است اولویت با خانواده است، بنابراین همه كودكان دارای زیر سه سال قابلیت فرزندخواندگی را ندارند.

وی با اشاره به صف طولانی متقاضیان سرپرستی نوزادان گفت: افرادی كه درخواست سرپرستی نوزاد یا شیرخوار را دارند، باید مدت ها در صف انتظار بمانند، خانواده ها معتقدند اگر كودك از شیرخوارگی با آنها بزرگ شود، راحت تر با خانواده خو می گیرد، در حالی كه مطالعات و تجربه نشان داده است، اگر عاطفه بین كودك در هر سنی با والدینی كه او را به سرپرستی قبول می كنند، وجود داشته باشد، قطعا و به راحتی كودك می تواند خانواده را بپذیرد و عاطفه پدر و مادری بین كودك و والدین شكل می گیرد و نمونه های زیادی ما در این زمینه داشته ایم و از این طریق هم خانواده ها سریعتر می توانند، فرزنددار شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به این سوال كه آیا به دلیل كرونا تعداد فرزندان بی سرپرست كه به دلیل از دست دادن هر دو والدین به بهزیستی منتقل شده باشند، افزایش پیدا كرده است؟ گفت: اینكه به خاطر كرونا فرزندی به بهزیستی واگذار شود، موردی نداشتیم و ما به وزارت بهداشت اعلام كرده ایم كه اگر زن به دلیل فوت همسر، سرپرست خانواده شده یا كودك بدون سرپرست شده است به ما اعلام كنند، البته اولویت با خانواده سببی و نسبی است و خیلی از خانواده ها هنوز خانواده عاطفی هستند و اگر برای یك خانواده ای مشكلی پیش بیاید و اگر كودكی تنها مانده باشد، سرپرستی كودك را می پذیرند و هنوز این عواطف در كشور ما قوی است و در زلزله سرپل ذهاب هم همینطور بوده است. تعداد انگشت شماری كودك بی سرپرست به بهزیستی واگذار شدند، در حالی كه بچه های زیادی بی سرپرست شده بودند، اما خانواده ها خودشان از آنها نگهداری می كردند و در خصوص كرونا نیز ما آماری نداریم كه مشخص شود به دلیل كرونا تعداد كودكان تحت پوشش بهزیستی افزایش پیدا كرده باشد.

ثبت اطلاعات كودكان كار و خیابان از طریق عنبیه مسعودی فرید در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال كه آیا جمع آوری كودكان كار و خیابان باعث می شود، این كودكان به سمت كارگاه های زیرزمینی سوق داده شوند، گفت: نگرانی ما همیشه این است كه با رویكرد ضربتی پیش نرویم و نگاه ما این نباشد كه كودكان را نبینیم، ما دوست داریم كودك كار نباشد تا كودك كار نبینیم. بین نباشد تا نبینیم تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: كودكان به دلایل متعددی برای كار به خیابان می آیند، در بسیاری از موارد ممكن است خانواده زن سرپرست یا خانواده دارای سرپرست معلول باشد، یا اینكه ممكن است از كودك سوءاستفاده شود. هر كدام از این موارد راهكار خود را دارد. اگر كودك كاری را جذب كردیم و مشخص شد كودك در یك خانواده زن سرپرست زندگی می كند، این مورد جزو اولویت اصلی ما قرار می گیرد تا سریعا تحت پوشش سازمان قرار بگیرد یا اگر كودكی دارای سرپرست معلول است و تحت پوشش ما نیست به سرعت در اولویت تحت پوشش قرار می گیرد و اگر از خانواده نیازمند است در حد توان خانواده را توانمند می كنیم. چنانچه این اقدامات به درستی انجام شود، دیگر لزومی برای حضور كودك در كارگاه های زیرزمینی وجود ندارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: در سال گذشته 200 خانواده كودك كار و خیابان را توانمند كرده و كودك را از چرخه خیابان رها كردیم. همه اقدامات ما برای این است كه كودك دیگر در خیابان نباشد و ثبت اطلاعات كودك از طریق عنبیه نیز برای همین منظور است، در این مدت نیز تعداد كودكان تكراری كمتر از ده نفر بوده است.

مسعودی فرید خاطرنشان كرد: برای اینكه از حضور كودك در كارگاه های زیرزمینی جلوگیری كنیم، باید در سه جهت كار كنیم یعنی هم باید درخصوص توانمندسازی خانواده كودكانی كه در سر چهارراه ها حضور دارند، كار كنیم همچنین با جلساتی كه با اداره كار وزارت كار داشتیم، نظارت بر كارگاه ها باید بیشتر شود و هم كارگاه های شناسنامه دار و هم كارگاه هایی كه بدون شناسنامه فعالیت می كنند، نظارت شود و همچنین در حوزه كودكان زباله گرد فعالیت كنیم.

وی تاكید كرد: اگر در همین بخش كودكان كار و خیابان فرآیند توانمندسازی را كامل كرده و بعد از آن نظارت كافی بر این خانواده وجود داشته باشد، دیگر كودك برای كار به كارگاه ها هدایت نمی شود. یكی از كارهایی كه ما با سازمان های مردم نهاد انجام می دهیم، همین نظارت و پیگیری های بعدی است. نظارت ها گزارش داده می شود و قابل پیگیری و رهگیری است و احتمال رفتن این كودكان به كارگاه ها را كمتر می كند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور درخصوص اقدامات سازمان بهزیستی درباره كودك آزاری گفت: در موردی مانند گنبد مردم با حضور نیروی انتظامی وارد شده بودند و بهزیستی برای توانبخشی روانی و اجتماعی كودكان وارد شد و همكاران اورژانس اجتماعی از همان ساعات اولیه حضور داشتند و با همكاری قوه قضاییه اقدامات خود را انجام دادند. اگر بهزیستی اولین نهادی باشد كه متوجه كودك آزاری شود طبق قانون ملكف است به نهادهای قضایی اطلاع دهد، اگر هم مردم متوجه شوند و دادستانی ورود كند بهزیستی برای كمك به خانواده وارد می شود و اگر لازم باشد خانواده را تحت پوشش خدمات اجتماعی و روانشناختی قرار می دهد تا جایی كه در خصوص مورد گلستان می دانم، همكاران اورژانس اجتماعی وارد شده و خدمات لازم در حوزه روانشناسی را به این كودكان داده اند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۴:۴۳ - ۰۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۱